Föryngring

Markberedning?

22 inlägg 16110 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning?

Djang  
#16246 Hur viktigt är det egentligen att markbereda före plantering? Gäller ca 4.5 hektar. Iofs ligger riset kvar.
Är gran som ska planteras.
Tittade lite på ett område som nyss är markberett men blev inte så imponerad, såg mest ut som dom hade kört runt lite med en maskin så det blev lite spår, med gräs i mitten.
Om man inte markbereder håller inte kvarliggande granris tillbaka gräset bättre?
Gäller skog i småland.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
masterchief  
#16250 Markberedning anser jag ger plantan en snabbare start.
Gran klarar i regel at sättas utan markberedning, men tall skulle jag aldrig sätta utan pga att gräs osv konkurrerar ut den.
Sedan i dessa snybbaggetider så vinner man lite tid om man markbereder, då baggarna har torgskräck.
Ska man markbereda med framgång bör riset vara utskotat, annars är min erfarenhet att det inte blir bra.
Det du är inne på, grönrisplantering antar jag funkar relativt bra om du väljer en tuffare granplanta, ´T+1 eller barrot.
I regel brukar riset betala markberedningen om posten är skördarhuggen.

Avatar Fallback
Djang  
#16252 Ok, just detta området är inte grotanpassat eftersom det avverkades innan jag köpte det, det är därför granriset ligger kvar.

Däremot ett annat likvärdigt område som jag avverkat nyligen är grotanpassat och där kommer riset försvinna.
Är det samma förutsättningar där, att markberedning rekomenderas.

Har ett område till som avverkades och planterades för ca 3-4 år. Det markbereddes, och planterades. Men där har plantorna inte tagit sig nått vidare, fortfarande mycket små.
Kan det kanske ha delvis att göra med att det växer ganska mycket gräs där, och framförallt ormbunkar!

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#16254 Är det lite storlek på områdena skulle jag markbereda, såvida det finns jord så att säga, hemma hos mig är det väldigt stenbundet, varför jag ibland väljer att inte markbereda.
Mitt råd på det skiftet du pratar om är att sätta i barrötter så kommer de nog vartefter.
På de skiftena som du har mycket gräs och ormbunk på skulle jag rekommendera att gräsrensa en gång om året tills de sätter fart, vet det är dödenande tråkigt, men det ger effekt.
Ormbunken är rena döden för plantor......

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16283 Vill inte rekomendera någonting, men kan tala om mina erfarenheter.

Har aldrig markberett. Orsaken är väl att det blir dyrt på en liten fastighet med små objekt, men också på att här i södra Sverige finns en hel massa kulturlämningar överallt, främst i form av odlingsrösen, som förstörs för all framtid.

Plantering med gran barrot har fungerat bra. Tallplantering, även den barrot, misslyckades men där hade ingen markberedning i världen hjälpt, för de plantorna åt älgen upp. 😡

Tilläggas skall att jag valt obehandlade plantor och har inte haft några problem med snytbaggen men jag har låtit hygget vila ett år så att riset vissnat.

Örnbräken är ett problem. Enda möjligheten är att ge sig på dem en gång varje sommar just när de blivit fullvuxna. Det brukar räcka att gå över hygget och trampa ned dem så att plantorna får ljus.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16313 Har samma erfarenhet som Ernst. Barrotplantor (gran) fungerar jättebra utan markberedning, kanske tar ett eller annat år extra att ta sig ordentligt man vad gör det om man inte har större problem med gräset. Annars fungerar självsådd mycket bra på mina marker. Var tredje - fjärde år är bra kottår och då förökar sig både gran och tall bra. Tycker även att självsådda plantor motstår viltet bättre. Kanske det beror på att de träd som överlevt och vuxit upp har gener som gör att inte smakar så bra :)

Det är mycket trevligare med "naturliga" hyggen och dessutom får man gott om lingon och hallon under några år.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16318 Visst är det trevligt med "naturhyggen",men min erfarenhet är att det krävs kunskap och erfarenhet för att bedöma var det kan gå vägen.
Har sett många exempel på misslyckade självföryngringar,både med o utan fröträd.
Inget vidare som generell rekommendation alltså.

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16389
nisse skrev:Visst är det trevligt med "naturhyggen",men min erfarenhet är att det krävs kunskap och erfarenhet för att bedöma var det kan gå vägen.
Har sett många exempel på misslyckade självföryngringar,både med o utan fröträd.
Inget vidare som generell rekommendation alltså./Nisse


Håller med dig Nisse, generella rekommendationer är nästan omöjliga att göra. Frågan för den ovane är väl snarare vad som är minst risk att misslyckas med, med eller utan markberedning. Själv har jag inte provat markberedning (om man inte räknar med att man ibland hackar rent runt platsen där man skall sätta plantan) och kört ca hälften planterat och hälften självföryngrat.

Om man har ganska magra lingonmarker fungerar självsådd av tall bäst tycker jag. Även i blåbärsriset fungerar självsådd bra, där tar sig också granen. Om man däremot riskerar gräsväxt, ormbunkar eller björksly är det ju nästan ett måste att plantera.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16391 Återväxtåtgärderna måste naturligtvis anpassas efter förutsättningarna, men generellt sett förordar jag markberedning. Jag brukar låta markbereda merparten av hygget. Markberedningen gör ju att plantorna får mycket bättre förutsättningar för att klara sig den medför ju även en kultivering av jordlagren som frigör näring. Om det är tunnt humuslager kanske inte markberedning är nödvändigt men är det däremot tjocka lager anser jag att det närmast är ett måste om man vill ha en bra föryngring.

Jag har även provat grönrisplantering men det kan jag inte rekommendera (kanske hade jag för små plantor).

Är det så bördigt att det växer ormbunkar har jag med gott resultat lämnat en skärm av björk, därunder kommer granplantorna sprutande upp ur marken.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16395 I södra delen av landet, så är det absolut säkraste att markbereda och plantera med snytbaggebehandlade granplantor. Om man inte är erfaren, så är det enda rimliga alternativet. Skolboken 1A. Skall man gå utanför det, så får man nog räkna med att lära sig av misstag. Har man släkt som lärt sig av misstag på¨samma mark, så går ju det också. :-)

Jag har funderat på alla möjliga alternativ, men om jag skulle ta upp ett större hygge (3-4 ha) i morgon, så hade det blivit som ovan.

Avatar Fallback

harv,,,,,,högläggare

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16629 hej kör själv markberedare det beror mycket på den som kör hur mycket tryck han lägger på... högläggning börjar komma mer och mer i södra sverige skulle nog välja tre radig högläggare

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16669 Jag gillar inte alls harvning som MB alternativ, men det beror som påpekat även mycket på maskinföraren skulle jag tro.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16692 Lejde en maskin i somras med två midjemonterade högläggarskovlar.
Valde den då han snabbt kunde ställa om till sådd.Vid sådd låses skoveln så att den bara skrapar markytan i långa spår.
Då aggreg.satt mellan fram o bakband blev resultatet att man fick bultat både före och efter.
Jag planterade direkt efter högläggning o nästan alla högar var ordentligt kompakterade med liten risk för uttorkning.

Det krävs förstås eg. lång utvärdering,men jag kommer boka samma maskin för MB av årets hyggen. Det är 70% bördig granmark(högläggning) och 30% torrbacke(sådd tall eller contorta).Då samma maskin kan användas sparar man lite ställkostnad.

Annars är väl största fördelen med harv att det är billigt.Fast för 300-400:-extra/ha tycker jag man bör höglägga på alla marker det går.Håller nu på och röjer en 12-13 år gammal granplantering.Det är brant,fuktigt och bördigt.
Här har man harvat nästan rakt uppför/nedför med resultat att det blivit en massa små bäckar av harvspåren.Många plantor som satts i spåren har tippat eller drunknat och sly växer tätt på "åsarna".
Inte bra alls.Har fått ställa ut mycket björk o en del självsådd gran. Dessutom undrar jag hur stabila rotsystem de har?

Envisas man med att harva dylika marker bör man se till att det körs på skrå så gott det går och dessutom lyfter harven med jämna mellanrum.

/Nisse

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16703 efter stormen gudrun när vi hade lite med jobb till ena H8 så körde vi i försök med "spaden"(en markberadre som rottne tog fram för montering i kranspetsen) ocg fläckmarkberede. efter försöket blev slutsatsen att det blev för dyrt (som väntat) men väldigt bra på känsliga marker där det var storvikt att välja marberdningspunkt tex vid forn rösen.. ska ha en film på det någonstans.. ska försöka hitta den o lägga upp den här.

Avatar Fallback

hypro

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16715 det har gått en hypro marberedare här förra sommaren lönsamt på 1-2 hektars hyggen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).