lör 17 mar 2012, 19:38#166825
Då har jag skruvat klart för idag...
Jag lossade kablarna till generatorn och lossade sedan de båda bultarna som håller generatorn eftersom det verkade klokast att ta ur generatorn och jobba vidare på arbetsbänken. Sedan insåg jag att jag kanske borde ha hängt av frontlastaren innan jag började skruva... Generatorn var helt enkelt för stor för utrymmet som den skulle ut genom... Nåja, efter att ha skruvat bort fästet till generatorn så gick det att lirka ut den.
Efter att ha städat bort åtminstone trettio år gammal skit så kunde jag ta bort den svarta kåpan och därefter lossa de tre ledningarna från lidningarna...
DSC_0216-2.jpg
...och sedan lirka ur enheten med likriktaren.
DSC_0213-2.jpg
När jag vände på likriktarenheten så kunde jag se de lite kraftigare dioderna som likriktar den växelspänning som generatorn alstrar. Efter lite rengöring så kunde jag mäta dioderna och konstatera att alla sex var... hela!
Jag provade att pilla loss dioderna men eftersom jag tyckte att dom verkade sitta ganska ordentligt så lät jag dom sitta kvar.
Strax under de stora dioderna så hittade jag även tre stycken mindre dioder och - se där - en av dem var det avbrott i... Dessa dioder tror jag har med magnetiseringen av spolarna att göra.
DSC_0211-2.jpg
Efter att ha lött loss dioden och kunnat avläsa typbeteckningen (1N4003) var det bara att rota i de gamla komponentlådorna och hitta en passande diod. Den jag hade var en 1N4004 (400 V/1 A mot 1N4003:ans 200 V/1 A).
DSC_0212-2.jpg
När jag hade lött in den nya dioden så var det bara att montera tillbaka prylarna på rätt plats igen. Eller bara och bara, hade jag som sagt hängt av frontlastareländet så hade det ju gått lättare... Nåväl, när allt var på plats så kontrollmätte jag spänningen på batterierna innan jag startade traktorn. 12,4 volt verkar normalt... Då var det dags att starta...
Tjoho! Laddningslampan slocknade direkt efter start med motorn på tomgång! Jag minns inte senast när det hände, det normala har varit att den har slocknat först efter ett tryck på gaspedalen...
Jag mätte åter spänningen på batterierna och konstaterar att den låg på 13,9 volt vid maxvarv, och det får väl ses som normalt?
Nöjd och belåten så var det dags att ta en liten tur bara för att njuta av resultatet...
Tack alla för alla tips och råd!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto