Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104925 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

tjoolahopp  
#163677 Mina knivar är mer banan formade med en full radie som sedan flackar ut i en rätare linje.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

tjoolahopp  
#163682 Mina är lite banan formade, alltså en centrerad full radie men sedan rätar den ut sig lite.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

tjoolahopp  
#163683 Dom är gjorda i vanligt plattjärn 2172 eller 2142...dessa håller mycket bra kan jag intyga.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nhl21  
#166051 Hur går det med bygget? Bilderna på de finska aggregatet var trevliga.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#166814 "projektet" har väl haft lite "paus" ett tag skulle man kunna säga, jag har fortfarande inte hittat nån superbra lösning på kvistknivarna (har heller inte laborerat speciellt mycket).
Ska väl ta mig i kragen alldeles snart och komma igång igen :o

Nu då snön håller på att sjunka undan så är jag och min lilla "leksak" och städar efter dagmar:

Bild



Nästan fullt lass på bara 4 stockar (stooora):

Bild



Dom är skapligt grova, dock inga problem att orka lyfta/hantera dom bara maskinen står still:

Bild



/ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166817 Det är en fin maskin du har, är roligt att följa den här tråden och dina uppdateringar då och då. Nu har det ju gått en tid sen du köpte den. Saknar du hytt eller något annat?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#166827 Visst saknar jag hytten en blöt kall dag och är glad att den inte finns där det är trångt att köra eller en torr dag då det är varmare än minus 5 grader (ofta då jag använder maskinen så hugger jag en vindfälla/sjukträd, hoppar på, lastar, kör till nästa osv.), den optimala hytten för mig vore igentligen en vindruta samt ett "kanvastak" (kanske läge för ett nytt "förbättra min alstorprojekt") :wink: .
Det jag saknar mest just nu är kvistagregatet som konstruktören tydligen inte prioriterar nog högt (en spark i röven på mig själv) :???: .
Funderar även på en uppsättning band till den så jag kan nyttja höst/vår bättre innan snön gått bort samt få lite bättre bärighet då jag river bäverdammar :grin:
vid ett fåtal tillfällen önskar jag att jag hade köpt flaket (kommer nog att köpa eller bygga ett snart), likaså skulle gripskopan vara bra ibland.
Då min kvistprocessor är klar kommer jag troligtvis att konvertera maskinen till dubbelkommando.

Och nu då jag läser listan ser det ut som jag är missnöjd med alla saker som inte finns men det är mer önskemål/förbättringspotencial på en maskin som gett mig mycket nöje och nytta samt gett mig tillfället att göra alla de där "småsakerna som skulle vara bra att få gjort i skogen/på gården".

Allt som allt så är jag riktigt nöjd med vad min lilla maskin utför och idag har jag svårt att se min verksamhet utan den, ser även att min "berättelse" har dragit över 15000 besök vilket jag upplever som otroligt positivt (med en liten förundran hur ni stått ut med mig och mina lovord över min Alstor :grin: )

/ ojje "som firar 15000 besök med en liten öl såhär på lördagkväll

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nhl21  
#167206 Kolla hur gemotrin är på mindre skördaraggregat så kanske det löser sig. Sedan kanske du inte skall få den att funka till allt mellan 5 och 30 cm, utan kanske mellan 10 - 30cm det blir nog lättare.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Lolich  
#168202 Tog en bild på ett Sp 451 LF, bara så du kan se utformningen lite på deras knivar ;)

http://imageshack.us/photo/my-images/801/dsc00238ct.jpg/

Edit: Kom på det nu på efterhand att den andra övre kvistkniven inte har en lika skarp böj som den på bilden.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Janne72  
#170375 Hej Ojje.
Följer din tråd med stort intresse, är ägare av en Alstor sedan 12 år och den har betalat sig både ekonokiskt och sk "flinfaktor" i skogen. Så jag vet att du har skitkul.
Kör hårt. /Janne

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nhl21  
#171452 Lägger upp lite bilder på helgens aktiviteter.
DSC_0461-1.jpg


DSC_0464-1.jpg


DSC_0465-1.jpg


Utskjut på kranen hade inte varit fel, får se om det kan bli något framöver.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#172475 Då har jag äntligen lyckats sätta undan några minuter med lite "förstudier" på ett riktigt aggregat:

Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



tittar man lite grovt på radierna så ser de inte sådär jätterunda ut .....

/ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183065 Anledningen till att de inte har en jämn kurva är att radien på den kvistade stammen varierar med var på stammen du befinner dig i höjd led. Knivarna blir alltid en kompromiss som tar hänsyn till vilket diameterspann som du har tänkt arbeta inom. Där av har alla skogsagg minst tre knivar som försöker täcka upp för varandra. Problemet är att det alltid blir en liten vinkel mellan där de rörliga knivarna slutar in mot chassiet och toppkniven skall ta över..... Har man inte koll på den vinkeln brukar det sluta med att man ifs har en kvistad stamm men det blir kviststumpar kvar som kan vara för långa enligt vmf-standard och man vill inte kvista om allt manuellt....

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

mrvimek  
#183097 hejsan hur går de me aggregate o alstor ??

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#183188
nässjömåla skrev:Anledningen till att de inte har en jämn kurva är att radien på den kvistade stammen varierar med var på stammen du befinner dig i höjd led. Knivarna blir alltid en kompromiss som tar hänsyn till vilket diameterspann som du har tänkt arbeta inom. Där av har alla skogsagg minst tre knivar som försöker täcka upp för varandra. Problemet är att det alltid blir en liten vinkel mellan där de rörliga knivarna slutar in mot chassiet och toppkniven skall ta över..... Har man inte koll på den vinkeln brukar det sluta med att man ifs har en kvistad stamm men det blir kviststumpar kvar som kan vara för långa enligt vmf-standard och man vill inte kvista om allt manuellt....

Har du kollat Ponsse sitt skördaraggregat med kedjematning(heter det H60?)
En kompis hadde et sånt på sin skördare, och det hadde 2 typer knivsatser först vil jag minnas, en för klent och en för grovt.
Någon som vet vad jag menar och kan utreda mer hur det funker, eller kanske til og med har en bild?

Hittade en dårlig bild, kolla precis ovan dom vanliga rörliga knivarna.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).