lör 17 mar 2012, 21:25#166852
Har två fyrhjulsdrivna, en Valmet 505 med 68 hk 3,3 liters 3-cyl spis som mest går framför huggarvagnen (Moheda 120 utan drift) och en Case IH 1056 med eftermonterad turbo c:a 120 hk 5,9 liters 6-cyl spis som mest går före växlarvagnen. Motorerna är ganska olika i dessa, Valmeten har en momentkurva med en kraftig puckel runt 1400 rpm Det betyder att den måste ner en bit i varv innan den ger något vidare vrid, tappar ganska fort fart på väg men användbart i skogen. Casen har en ganska platt kurva vilket betyder att den börjar dra direkt på ganska höga varv, man tappar inte så mycket fart på väg men om den börjar tappa så faller den fortare då det inte finns samma puckel att landa på.
I skogen går det utmärkt med Valmeten, väldigt sällan man måste ha mer kräm. På väg dock så är Valmeten urtråkig, mycket växlande även med små lass. Casen däremot bara drar och sprutar rök även med tunga lass
Ville med detta illustrera att momentkurvans form avgör vad motorn är mest lämpad för.
Assumption is the mother of all fuck ups...