Gallring

Gallring efter 30 år

47 inlägg 31422 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166489 Du kan kolla min blogg så ser du hur jag (försöker) gör. Gallrar med vajerkran, rekommenderar boken "Virkestransport med jordbrukstraktorn". Många bra tips i den boken

Jag försöker lägga upp med bilder. Har skogen utanför Örby, var är din?

blog/Mangan/

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#166633 Mycket trevlig läsning Mangan!
Går det bra med Mf135:a och vajerkran?
Får försöka få upp lite bilder på skogen jag med, ska ut och hugga lite björk imorgon, sen får såget gå i ide tills hösten kommer.

Bor i Aplared, så vi är inte så långt ifrån varandra

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#166637 Lindianerna.

redan efter 2 år såg du resultat? ja vi har ju rätt bra tillväxt på skogen häromkring.

haha, ja inga unga pojkar längre, var på två södra-möten för dryga månaden sen, såg ingen under 45 ens. så med mina 23år ligger jag en bra bit under medelåldern. Känns även lite tråkigt, inga yngre häromkring har verken jord eller skogsbruksintressen

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166646 Bra och bra, jag kör ut två lass på en dag, totalt 4 m3fub. ;)

Jag har varit på några Södramöten där jag inte har varit yngst, faktiskt (är 41)!

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#166664 Då är det bra!

Jag har ju bara varit på två än så länge, och ja inte fasen tittar man på folket så mycket kanske.

Vad kör du med för såg föresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Lindianerna  
#166886 Tja!
beståndet som jag har röj/gallrat ser både ut att tjockna till samt drar iväg på höjden... men som sagt det är ju bara 2 år så det är inge några mirakel i skogen... än ;)!!

Många av mina kompisar i 30årsåldern har intresse (famförallt på avkastningen :lol: ) men ska man ha skog idag så måste man antingen ha ärvt gården eller ha en jäkla massa pengar på fickan!! -tyvärr!! för allt för många fina gårdar går till pengaplacering för dom som har allt för mkt på kontot!!

Du som "bara" är 23 ;) - kan tipsa dig om hållbart familjeskogsbruk som är en distansutbildning genom växjö universitet!! man lär sig riktigt mkt och du behöver inte ha några direkta förkunskaper!! - bara intresse! medelåldern sjunker iaf till 35 där :lol:

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Lindianerna  
#166887 ska till mitt gallringsbestånd i morgon!! ska försöka komma ihåg att ta kort både på det som är färdigt och det som jag inte hunnit med än!!

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#167036 Hoppas det gick bra för dig idag!

Här kommer två bilder på en min första gallring jag någonsin gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#167037 Gör om det där om du kan! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

Mäki  
#167038
rikard_e skrev:Här kommer två bilder på en min första gallring jag någonsin gjort.


Snyggt :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Lindianerna  
#167052 Gött!! i sådana bestånd är det ju riktigt kul att gå loss med såget! man ser resultat relativt fort - både i att det blir glesare o efter ett par år så tackar träden för mer plats o drar iväg både på längd å tjocklek!!

Va ute å tog lite bilder på min gallring... vet att många proffshuggare skulle vilja ta hårdare men jag gör hellre små ingrepp å ett extra efter ett par år!!

Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

Mäki  
#167056 Inte tycker jag att det behöver gallras hårdare än vad du tagit.
Snyggt.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#167061 tackar Mäki!

Ser riktigt fint ut Lindianerna, vinschar du ut ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Lindianerna  
#167185 Tackar!
Detta är ju det roligaste man kan göra en vinterdag!! 8)
kör ut med 4hjuling.. släpar o drar till traktorvägar där det är möjligt!!
vinschade mkt innan jag hade 4hjulingen och det funkade bra det oxå!!

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Fredson  
#175952 Hej där! Jag har hållt på med en första gallring liknande din på bilderna -"Lindianerna".
Jobbar manuellt, kör med fyrhjuling o vagn. Inga stickvägar. Ca 3 hektar. Har kört lite då och då under vintern när jag lyckas ha lediga dagar från mitt vanliga jobb. Jag försöker räkna ut en rimlig kostnad för mitt arbete.
(- vi är 3 delägare.)
Alltså undrar om någon har svar på vad som är en rimlig ersättning för att gallra per hektar, första gallring, utan stickvägar, (25 årig tät granskog, N Skåne). Jag har sökt på forumet för att få en uppfattning men de flesta snackar om debitering efter m3 eller med timmpris. Det funkar inte för mig i detta fallet, jo iofs - i så fall vad är rimlig tid per hektar för en dylik gallring..?)

Lindianerna -såg att du tipsade om kursen Hållbart skogsbruk. Jag läste också den. Rekommenderas!
(Sov nog när de snackade om hur man räknar ut gallringskostnader.. ;) )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).