Motorsåg och handhållet

Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

30 inlägg 28846 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

viggenblåaero  
#166225 Mange såg i nån gamal tråd att du hade några bonus sågar:) Höll på o tappa hakan;)

Själv har man 8st nu men 5 som fungerar + grabbens lilla el bosch då ;)

Frugan undrar hur det kan vara så kul o kika på motorsågs filmer o kika på olika skogsforum på kvällarna:) Har nog blivit lite skadad sen man börja läsa här :)

Sågmek tack för länken:)

Hittade inte så mycket om Shindaiwa sågen, Va lite sugen o höra andras åsikt. Köpte en Shindaiwa trimmer/mindre röjsåg för några år sen, låter som en 4taktare men är 2t.. Va inte riktigt nöjd med den för den som hackar på fullgas ibland med tråd på o nästan alltid med klinga.. Kanske går i varvstoppet men hade med den till min återförsäljre o han sa att det inte va nått konstigt.

När jag sedan skulle Köpa en motorsåg för 3år sen åt Brorsan för att han hjälpt mig i skogen så åkte jag dit o skulle inte ha en shindaiwa utan en Husqvarna.. Självkart åkte man därifrån med en 452s :) (Fick ett bra pris) och måste ju lita på min försäljare tänkte jag, men brorsan va lite besviken att det inte va en Husqvarna men han verkar ganska nöjd nu:)

Själv tyckte jag lite bättre om min 353a jag hade förr. Vikten är ju en klar fördel på Shindaiwan och den är väldigt lätt dragen o startar lätt, men har ett ganska vasst ljud som ja inte riktigt gillar.

Men nu är man mest kär i 346an o den går det ju inte riktigt o jämföra med Shindaiwan, helt annat pris o lite starkare:) Ska va att den oxå är lite tyngre då.

Oj blev ett långt inlägg det här.. Nej nu måste man nog vårda kärleken lite annars så sitter man väl snart här själv med sågarna o datorn.. :cry: ;)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Phantom  
#166230
Mange skrev:Jo, ett par tre såg ska det finnas i vart hushåll. Har man nån till är det bonus...


:-bd

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

totte  
#166232
Phantom skrev:
Mange skrev:Jo, ett par tre såg ska det finnas i vart hushåll. Har man nån till är det bonus...


:-bd


I Manges fall blir det nog ett fall i diskussionen om orimliga bonusar! :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166235 Ah...
Jag ligger bara bra till, just nu.

Var inte orolig, Totte...

Du kommer snart ikapp..

Hehehehehe

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

johan eriksson  
#166240 Jag skulle bara ha en extra såg med stora fästet för att slippa skifta svär på 266an mellan 16 och 24, råkade bli någon till på vägen... Har nu ett jämnt halvt hundra.

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

totte  
#166276
Mange skrev:Ah...
Jag ligger bara bra till, just nu.

Var inte orolig, Totte...

Du kommer snart ikapp..

Hehehehehe


Ikapp?! HA! Jag har 7 sågar och så är jag en bra bit äldre än du! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Kjell S  
#166285 Va? Håller du på att avvecklar, Totte eller har du inte haft fler?

Själv har jag 5 "objekt" och 4 aktiva sågar...

Shindaiwa klättersågen som backman köpte såg intressant ut,
men nu har jag fått 339:an att gå bra och stadigt...

.. annars håller jag mig till hva. Har bra "hemmaservice" på dom.

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166296 Ålder är relativt Totte, du får snart mer tid för sågar då rasslar nog antalet till ska du se.
Jag hjälper gärna till.

Jag tyckte det var svårt o hitta delar till gamla Husqvarnor jag hade som ved såg.
Fick för mig o leta upp fler o ha till delar sen var det kört.
Inte riktigt 700 i samling och 3-400 till i dubbletter skrot o delar.

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

totte  
#166302 Kjell: Nä jag har inte haft fler, ökat med 1 under fjolåret, R19. Ganska lagom takt.

Mange: Jag vet,du är väldigt hjälpsam!

Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166307 Man kan börja lite senare i livet att samla så hinner man inte med att få tag på så många sågar jag var nog 63år när allvaret började jag att känna mig nöjd efter7år.Men i dag har jag satt gång på en Röjsåg Husqvarna 65 i bra skick den går underbart.Trots att jag inte skulle ha några röjsågar så har jag ca 15st.
Hoppas Totte tar med sig ett gäng sågar hem nästa gång han kommer förbi Vansbro så han slipper att va sysslolös uppe i norr.

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

totte  
#166324 Nå, vi får väl se hur det blir med det, att ta med sågar alltså. Hälsa på skall jag göra!

Direkt sysslolös blir jag nog inte i alla fall, skall renovera en Citroën 2CV 1955, börjar med den nu till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

axwell  
#166361 Lite ovidkommande kanske, testades av "norra" för snart tre år sedan.
Gick skitdåligt tills man åtgärdat förgasaren, klagades på utebliven svensk manual.

Verkade vara en riktigt bra såg!

http://www.varuhuset.se/res/PDFtidninga ... gstest.pdf

Läs själv på sid 10.

Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Magnus Andersson  
#300018 Kör själv med Shindaiwa. Tycket den är lysande. Finns ett litet aber dock - man kommer åt brytaren lite för lätt ibland vid kvistning. Men sågen är som någon skrev oerhört lättstartad.
Har en med 13" svärd och en med 15" går som en dans. Sparade åtskilliga tusenlappar om man jag skulle köpt HVA eller Jonsered i samma klass.

Avatar Fallback

Re: Shindaiwa 452 S Motorsåg ??

Traktorkalle  
#300666 Hej.
Har inte provat 452, men jag har en 352, det är en mycket trevlig (liten) såg. Lättdragen, rapp, väldigt lite vibrationer och lätt. Känns genomtänkt och välbyggd. En av mina favoritsågar! Synd att den inte fanns med värme.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Shindaiwa 345 Motorsåg ??

JensSkoog  
#417049 Lyftar den här tråden med en såg som kom på bänken idag. Har inte startat
på "några" år, enligt ägarens fru, eftersom han inte kan något als om maskinar :lol:
Sågen blev köpt i 1986, och har inte sett mycket användelse, vill jag tro.
Kvitto från köpet, samt handbok låg ochså i lådan.

1478555631_shindaiwa_lars_t_07_11_16_s_(1).jpg


Ser rett bra ut, och har komp som en ny Volvo!

1478555632_shindaiwa_lars_t_07_11_16_s_(2).jpg


2500 i 1986 var väl ett bra pris.

1478555632_shindaiwa_lars_t_07_11_16_s_(8).jpg


Varningsskylt som inte har något om sågskyddbyxor eller hjälm!

Ska se om jag får den till å gå igen, men jag vil väl rekommendera
att ägaren får sig en elsåg som ersättare. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).