Traktorn i skogen

Laddningslampan lyser på BM430

11 inlägg 12812 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laddningslampan lyser på BM430

laggar  
#165692 På senare tid så har laddningslampan på min BM430 börjat lysa svagt efter start även om jag varvar upp motorn. Tidigare så har lampan lyst så länge motorn har gått på tomgång men slocknat så fort jag har petat till gaspedalen.

Kilremmen är spänd och batterierna är relativt nya och dom verkar trots allt laddas eftersom jag inte har några problem med att starta traktorn.

Är det regulatorn som håller på att ge upp eller kan det vara något annat som är galet?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165713 Kanske en diod som gett sig?
Vad visar multimetern?

Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165716 Kan ju vara dålig ledning nånstans, spraya och dra åt allt.

Avatar Fallback

Re: Laddningslampan lyser på BM430

hawk  
#165811 Kolen är slut till generatorn.

Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Skogstomte  
#165817 Om du har original växelströmsgeneratorn så sitter dioderna intryckta mellan mässingsbleck. Inte ovanligt att det blir glapp där då kan man få detta fenomen. De ser ut som hörapparatsbatterier ungefär. Peta ut dem och putsa dioder och bleck till att börja med. Alt. kortis i en diod, mät dem när de ändå är ute om du har möjlighet. Vanlig multimeter med diodtest ska visa c:a 0,45 - 0,7V i framspänningsfall i en riktning och utanför område i andra riktningen. Precis som hawk skriver kan ju kolen vara slut också.

Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

laggar  
#165874 Det blir till att kolla dioderna och eventuella glapp till helgen. Generatorn är original växelström, sitter dioderna åtkomliga från utsidan eller måste man riva generatorn?

Traktorn har bara precis passerat 4000 timmar, kan det vara rimligt att kolen är slut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Skogstomte  
#165879 Nu är det några år sen jag var i närkontakt men jag har för mig att du ska ta bort den svarta plastkåpan, märk upp och ta bort kablarna sen tar du bort muttrarna från pinnbultarna där kablarna satt så får du bort den. Lättare att göra än att beskriva :wink:

Jadu, beror på så mycket om kolen är slut men det är möjligt. 4000h på en 430 är ju som 6000 - 7000h på en nyare, de har ju mekanisk timräknare, räknar bara en timme av tre på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

laggar  
#165927
Skogstomte skrev:Nu är det några år sen jag var i närkontakt men jag har för mig att du ska ta bort den svarta plastkåpan, märk upp och ta bort kablarna sen tar du bort muttrarna från pinnbultarna där kablarna satt så får du bort den. Lättare att göra än att beskriva :wink:


En tårtbit med andra ord... :grin:

Skogstomte skrev:4000h på en 430 är ju som 6000 - 7000h på en nyare, de har ju mekanisk timräknare, räknar bara en timme av tre på tomgång.


Det är precis som med mig, jag har precis fyllt tjugo... Eller nåt sådant... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

laggar  
#166825 Då har jag skruvat klart för idag...

Jag lossade kablarna till generatorn och lossade sedan de båda bultarna som håller generatorn eftersom det verkade klokast att ta ur generatorn och jobba vidare på arbetsbänken. Sedan insåg jag att jag kanske borde ha hängt av frontlastaren innan jag började skruva... Generatorn var helt enkelt för stor för utrymmet som den skulle ut genom... Nåja, efter att ha skruvat bort fästet till generatorn så gick det att lirka ut den.

Efter att ha städat bort åtminstone trettio år gammal skit så kunde jag ta bort den svarta kåpan och därefter lossa de tre ledningarna från lidningarna...

DSC_0216-2.jpg


...och sedan lirka ur enheten med likriktaren.

DSC_0213-2.jpg


När jag vände på likriktarenheten så kunde jag se de lite kraftigare dioderna som likriktar den växelspänning som generatorn alstrar. Efter lite rengöring så kunde jag mäta dioderna och konstatera att alla sex var... hela! 8)

Jag provade att pilla loss dioderna men eftersom jag tyckte att dom verkade sitta ganska ordentligt så lät jag dom sitta kvar.

Strax under de stora dioderna så hittade jag även tre stycken mindre dioder och - se där - en av dem var det avbrott i... Dessa dioder tror jag har med magnetiseringen av spolarna att göra.

DSC_0211-2.jpg


Efter att ha lött loss dioden och kunnat avläsa typbeteckningen (1N4003) var det bara att rota i de gamla komponentlådorna och hitta en passande diod. Den jag hade var en 1N4004 (400 V/1 A mot 1N4003:ans 200 V/1 A).

DSC_0212-2.jpg


När jag hade lött in den nya dioden så var det bara att montera tillbaka prylarna på rätt plats igen. Eller bara och bara, hade jag som sagt hängt av frontlastareländet så hade det ju gått lättare... Nåväl, när allt var på plats så kontrollmätte jag spänningen på batterierna innan jag startade traktorn. 12,4 volt verkar normalt... Då var det dags att starta...

Tjoho! Laddningslampan slocknade direkt efter start med motorn på tomgång! Jag minns inte senast när det hände, det normala har varit att den har slocknat först efter ett tryck på gaspedalen...

Jag mätte åter spänningen på batterierna och konstaterar att den låg på 13,9 volt vid maxvarv, och det får väl ses som normalt?

Nöjd och belåten så var det dags att ta en liten tur bara för att njuta av resultatet... :lol:

Tack alla för alla tips och råd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Skogstomte  
#166865 Kul att du hittade felet :geek:

Föredömligt med uppföljning och bra bilder :-bd

Och laddspänningen är ju även den helt perfekt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Laddningslampan lyser på BM430

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166955
Skogstomte skrev:Kul att du hittade felet :geek:

Föredömligt med uppföljning och bra bilder :-bd

Och laddspänningen är ju även den helt perfekt :smile:

X2

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).