Traktorn i skogen

traktorns hydrauluttag???

21 inlägg 16950 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

traktorns hydrauluttag???

granbacken  
#165218 Hej

Sitter här i soffan å funderar!. Har beställt en huggarvagn med kran från kellfri. Å nu går tankarna om traktorns hydrauluttag. Har en new holland l85 behöver jag ha ett extra uttag så returen blir fri? eller har fan funkar de? :roll:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

foton  
#165227 Det är klart att du måste ha fri retur.

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

granbacken  
#165231 visst men jag har två dubbelverkande uttag på traktorn så de måste väl gå å låsa ett med tryck å de andra i retur. eller e de bättre å koppla returen via påfyllningsröret?

   TS
Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

foton  
#165233 När du har satt på trycket så är det öppet i den andra anslutningen i samma reglage.

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

granbacken  
#165234 Å fan! så enkelt :wink: tack för de!

   TS
Användarvisningsbild

Re: traktorns hydrauluttag???

Skogstomte  
#165236
foton skrev:När du har satt på trycket så är det öppet i den andra anslutningen i samma reglage.


Detta funkar, för säkerhets skull vill jag rekommendera att man monterar en backventil i returslangen från vagnen. Detta för att slippa skjuta tätningarna i ventilpaketet och ev. vinsch om man skulle köra oljan åt fel håll.

Användarvisningsbild

Re: traktorns hydrauluttag???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165247 På New Holland så finns ett pluggat hål en bit ner på påfyllningsröret, där kan du
enklast koppla in fri retur.
Jag tror det ger bäst flöde.

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165248
Skogstomte skrev:
foton skrev:När du har satt på trycket så är det öppet i den andra anslutningen i samma reglage.


Detta funkar, för säkerhets skull vill jag rekommendera att man monterar en backventil i returslangen från vagnen. Detta för att slippa skjuta tätningarna i ventilpaketet och ev. vinsch om man skulle köra oljan åt fel håll.


Man sätter en hankoppling på retur på traktorn så det blir omöjligt
att koppla fel.

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

BM-röd  
#165250
Slurfi skrev:På New Holland så finns ett pluggat hål en bit ner på påfyllningsröret, där kan du
enklast koppla in fri retur.
Jag tror det ger bäst flöde.




Vet inte hur filtreringen är på dessa! Har själv bara varit med om returfilter i eller före tank!

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

TimmberJack  
#165262 Bästa resultatet när man kör med externt ventilpaket ÄR att köra på fri retur.Om man kör via ett dubbelverkande uttag finns ett vist mottryck vilket gör att oljan går långsammare o gärna går het.
Är så lite jobb med att montera ett fri retur utag för att slippa alla bekymer!

Användarvisningsbild

Re: traktorns hydrauluttag???

Skogstomte  
#165328
Zalman skrev:
Skogstomte skrev:
foton skrev:När du har satt på trycket så är det öppet i den andra anslutningen i samma reglage.


Detta funkar, för säkerhets skull vill jag rekommendera att man monterar en backventil i returslangen från vagnen. Detta för att slippa skjuta tätningarna i ventilpaketet och ev. vinsch om man skulle köra oljan åt fel håll.


Man sätter en hankoppling på retur på traktorn så det blir omöjligt
att koppla fel.


Japp, när man har fri retur ska det vara så. Frågan handlade om att använda ett dubbelverkande uttag. Då ska man inte byta plats på kopplingarna.

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

nordtravare  
#165437 Om det inte är returfilter på den fria returen REKOMENDERAR jag det Jag minns resultatet när en rotator skar för grannen .

Användarvisningsbild

Re: traktorns hydrauluttag???

Skogstomte  
#165866
nordtravare skrev:Om det inte är returfilter på den fria returen REKOMENDERAR jag det Jag minns resultatet när en rotator skar för grannen .


Det är nog en klok investering som man borde göra själv också :oops:

Avatar Fallback

Re: traktorns hydrauluttag???

blixten  
#165880 Japp har också planerat att sätta på ett returfilter men inte fått tummen ur än... Något tips på något eller vart man kan få tag på ett? Lantmännen borde väl ha?

Användarvisningsbild

Re: traktorns hydrauluttag???

Skogstomte  
#165882
blixten skrev:Japp har också planerat att sätta på ett returfilter men inte fått tummen ur än... Något tips på något eller vart man kan få tag på ett? Lantmännen borde väl ha?


Lantmännen kan alla gånger fixa ett. Nima, OIE, Weimer har också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).