Traktorn i skogen

SCR-motorer, bra eller dåligt?

10 inlägg 5664 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SCR-motorer, bra eller dåligt?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163621 Ni som kör med SCR-motorer, vad tycker ni?
Är motorerna så snåla som det sägs eller är det bara dyrt och besvärligt med Adblue?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163629 Har aldrig kört traktorer eller andra skogsmaskiner med scr däremot lastbilar och på dom så är det ingen skillnad i förbrukning. Jag upplever inte det som besvärligt mer än att det är en tank till att hålla reda på, men det finns ju oftast både diesel och adbluepumpar där man tankar.

På både scania och volvo har väl systemet inte funkat smärtfritt med söndriga element i tankarna, noxgivare som spökar och igensatta munstucken.

Men till det positiva så är det en stor skillnad när man startar en sådan bil i verkstaden det luktar inte illa så renare avgaser är det alla gånger

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

jonko  
#164004 Snålare är dom, eller inte… beror på hur man räknar det!

Lagen säger att det för komma visst antal avgaser ur pipan…

Ex. en 4cyl motor på 4l, får vi 200hk ur utan SCR och då har den lagliga avgasutsläpp.
Samma motor fast med 300 hk, utan SCR så har inte lagligt utsläpp, kompletterar man med SCR så får man lagliga utsläpp.
En 6cyl motor på 6l har 300hk, utan SCR har lagliga utsläpp men iochmed att den är större och mindre ”filad” så drar den mera.

Så om SCR gör att en motor blir bränslesnålare? Nej, men ja! Beror på hur man ser det, och en försäljare har ju endast en väg att gå för att sälja…

Kort och gott, tekniken är ny, det finns bekymmer det kommer bekymmer, det är extra handhavande, bra för miljön, JA!

Den här diskussionen kan göras oändligt lång! Dock är jag mycket försiktig att dela för mycket av mina åsikter… men jag vill inte ha SCR teknologi än… inte på en traktor i alla fall… inte i bilen heller… eller i grillen…

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

jonko  
#164005 Som sagt, räkna hk i förhållande till utsläpp...

Användarvisningsbild

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164866 JD får visst även dom komplettera med SCR from 2014, å antagligen kommer detta till skogsmaskinerna med då???

http://www.atl.nu/teknik/adblue-ven-i-john-deere

och ska de då ha kvar EGR-smäcket, och dessutom bygga på SCR??

Det blir nog dyrt & trångt under huven, kanska kan de köpa in några Rottne huvar... :)

Användarvisningsbild

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

Mäki  
#164867 Dom skulle verkligen behöva slänga bort EGR-skiten för det är inte bra för motorn att köra in avgaserna i motorn igen. 😡

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164944 Alla motortillverkare kommer som det ser ut idag att få använda både EGR och SCR när nästa steg ska tas 2014.

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

alfha  
#165003 Hur fungerar Adblue när det är kallt?
Har hört att fryser lätt men att motorn inte tar någon Adblue när det är kallt,någon som vet?

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

jonko  
#165746 Urean (adblue) fryser, tanken för soppan och alla ledningar är uppvärmda om det är så att de inte kommer att tina av omgivningstemp.
På en lastbil så börjar pumpen att försöka cirkulera skiten så fort motorn blivit varm, samt att det sitter värmeelement runt det som suger upp urean.

Lagen har specificerat hur länge den inte får ta Urea vid vissa temperaturer. Så är det -20 får det ta en timme eller något innan den börjar med sitt (kommer inte ihåg exakt)

Avatar Fallback

Re: SCR-motorer, bra eller dåligt?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165868 hellre scr än egr då det inte går så illa åt motorn. Men skall man klara de VÄLDIGT hårda euro 6 kraven kommer att kräva både egr och mer avancerade, effektivare scr system.

men peppar, peppar på en scania har scr systemen fungerat hyggligt bra. Är lite igensatta munstycken då och då. Nån bil med lätt last eller med modifierat avgassystem som kristialliserar igen hela katalysatorn. Men på det stora hela fungerar systemet bra.

Jobbar som scania mek

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).