fre 31 aug 2012, 12:29#184804
i skogen skrev:Läste i senaste numret av ATL att JD kommer att tvingas börja med adblue när utsläppskraven skärps nu nästa omgång, nuvarande steg 3B motorer med EGR ventil ger ju möjlighet att slippa tanka två vätskor för kunderna men när steg 4 kraven kommer 2014 så måste JD motorena börja andvända adblue för att klara kraven.
är det någon mer som läst något ang dom här uppgifterna?
Det som gäller idag inom EU är ett avgaskrav som heter Steg 3B och år 2014 kommer nästa steg att tas, som heter Steg 4.
De två stora huvubryerna för att uppfylla dessa krav är nivåerna på KväveOxid utsläppet, kallat NOx och halten av Sotpartiklar, kallas oftast bara för Partiklar.
Steg 3B innebär att man ska reducera NOx utsläppet med 85% av vad en motor utan någon som helst utsläppsreglering gör och att Partikelhalten är 97% reducerad.
Tyvärr så förhåller det sig så att när man minskar NOx utsläppet så ökar partikelhalten och tvärtom (tänk er en gungbräda där NOx sitter på den sida och Partiklarna på den andra).
För att uppnå Steg 3B så har motortillverkarna valt antingen EGR (Exhaust Gas Recirculation) vilket enkelt beskrivet gör så att en del av avgaserna skickas tillbaka i insuget och blandas med frisk luft för en ytterligare förbränning. Med denna metod så får man ned NOx utsläppet til en godkänd nivå men däremot så ökar sotpartikelutsläppet eftersom det inte är en optimal förbränning med avgaser istället för frisk luft och därmed behöver man ett partikelfilter som fångar upp partiklarna.
Det andra alternativet är att använda sig av SCR (Selective Catlytic Reduction) vilket innebär att man ser till att ha en bra förbränning för att hålla sotpartiklarna under godkänd nivå och sedan tar hand om NOx utsläppet på annat sätt. Detta andra sätt är att man tillsätter en kemisk vätska (oftast kallas AdBlue men egentligen heter DEF - Diesel Exhaust Fluid. AdBlue är ett varumärke) och denna blandas med avgaserna, går in i en katalysator där det sker en kemisk reaktion och förändrar alltså på så vis avgasernas struktur. -Kommer ni ihåg skolans kemilektioner där man fick lära sig atomer och bindningar? Där man har ett ämne men sedan kan tillsätta ett annat och ut kommer ett tredje..........det är så SCR tekniken fungerar.
Så vad är bättre och sämre? Ja frågar man t.ex. en JD försäljare så kommer han förmodligen att säga att EGR är bättre eftersom man inte behöver hålla på med ytterligare en vätska men om man frågar en Komatsu försäljare så kommer han förmodligen att tala om att det är en bättre förbränning i en SCR motor och därmed minskar bränsleförbrukningen. Självklart talar man bra om och framhåller sin egen produkt.
Hur som helst, tillbaka till ursprungsfrågan: "Tvingas" JD att införa SCR (AdBlue)?
-Nej, det finns inget i lagkraven som tvingar till det ena eller det andra, det är upp till motortillverkarna att lösa detta på bästa sätt. Men förmodligen så ser JD att det inte går att uppfylla 97% reducering av NOx utan att tillsätta DEF-vätska.
Men det är inte 2014 ännu, så det blir intressant att se hur motortillverkarna kommer att vidareutveckla motorerna för att uppnå kraven, kanske det går att förfina dagens motorer ytterligare...........? Trots allt så har dom ju nått väldigt långt i avgasreningen, tänk på att 2014 så kommer det bara att vara 3% utsläpp av NOx och Sotpartiklar jämfört med en gammal "vanlig" motor!