Traktorn i skogen

Toppfart på Ferguson 65

9 inlägg 7586 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toppfart på Ferguson 65

Svarte Petter  
#165701 Hej!

Jag har en Ferguson 65 årsmodell -64 med Multipower. Har inte funderat så mycket på hur fort den går då man bara kör kortare sträckor på väg. En en arbetskamrat sa till mig sa att " Ferguson traktorer med MP gör 40-45km/h."
I dag skulle jag hjälpa min far som bor 3 mil bort. Mellan 45 min och en timme i traktorn tänkte jag. Tog med gpsen för skoj skull för att se hur fort den går. (mätarn är trasig)

På fullgas 29km/h. "Lagom marschfart 26km/h. Inte för att det spelar någon större roll. Jag har inte brottom men är det någon som har en likadan traktor? Kan den vara spärrad för svenska regler eller går den helt enkelt inte fortare?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

Månskensbonnen  
#165729 Vet inte hur de e me MF men på gamla BM sitter en varvtalsregulator som begränsar hastigheten. Men den kan man justera :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Toppfart på Ferguson 65

totte  
#165731 64 fick en traktor inte göra mer än 30 i Sverige, så den är säkert begränsad på nåt sätt.

Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165742 Jag skulle inte tro att det finns fler växlar att öppna iaf. dom 65orna jag kört har nog gått ca 30 på fullgas.Det enda skulle nog vara större bakhjul
eller vrida på pumpen det sistnämda är inte att rekomendera

Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

Svarte Petter  
#165764 Nä några fler växlar finns inte! Det är nog så att MF 165 som kom året efter gick lite snabbare. Jag vill inte skruva upp den heller för jag vill inte varva så mycket mer.

Men är det någon som har en MF 65 och lite för mycket fritid så kan det vara kul att jämföra.

Bakhjulen är helt slut så med nya ostar i bak så gör den nog 30-31.

Tack för svaren.

Mvh Petter

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toppfart på Ferguson 65

totte  
#165768
En en arbetskamrat sa till mig sa att " Ferguson traktorer med MP gör 40-45km/h."


Det brukar vara så, vad arbetskamrater säger är inte alltid helt i linje med den officiella versionen! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

Svarte Petter  
#165788 Det är nog som du säger! Man får inte ta för stort allvar på vissa saker :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

sjohult  
#165832 hej vi har också en mf 65 hemma på gården å den går inte fortare än 25-30 km.

Avatar Fallback

Re: Toppfart på Ferguson 65

Svarte Petter  
#165870 Känns som det är fullt normalt. Hörde dock en teori idag om att gasen spärras mekaniskt när man har MP´n inkopplad. Traktorn står hos farsan i veckan så jag får undersöka detta till helgen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).