Traktorer och processorer

Projekt: Koppla in backkamera fram

29 inlägg 22305 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#141483 Dip switch? På kameran eller skärmen?

Jobbar på att få till ena backkameran på bilen för stunden, kan slänga upp bild på det om intresse finnes?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141484 När jag pressade halm förra helgen så satt det en s.k TrailerCam uppepå pressen så man såg hur balarna kom ur presskammaren och sedan ställdes på marken. Men vid ensilagepressning så finns det ju ännu mer att titta på i.o.m man ser att plastningen går programenligt.
Funkade även bra i trafiken, då såg man om en bil låg och tryckte precis bakom pressen.
http://www.ludaelektronik.com/content/i ... railerCam/

Finns ju även en som heter "TractorCam:
http://www.ludaelektronik.com/content/i ... ractorCam/

Kanske t.o.m var en TractorCam som satt där, jag tänkte bara på att det stod TrailerCam på skärmen.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

TheJo  
#141486
ztrade skrev:Jobbar på att få till ena backkameran på bilen för stunden, kan slänga upp bild på det om intresse finnes?


Finns alltid intresse för bilder :wink:

Tråkigt att paketet fastnade i tullen.
Något man kan tänka på när man beställer från Dealextreme, är att dela upp sakerna i olika beställningar. Då frakten som sagt är gratis.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141504
ztrade skrev:Dip switch? På kameran eller skärmen?


Menade på själva kameran, då ju många kameror är gjorda för att sitta både framåt och bakåt.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#142717 Har skruvat isär både kamera och skärm in i minsta detalj men hittar inga brytare nånstans...

La traktorprojektet åt sidan och började skruva i bilen istället då jag även skulle ha en kamera där, kom fram till att kameran visade bilden rättvänd för min stereo behövde en speglad kamera, självklart visades bilden ospeglad, alltså samma kamera som visade en speglad bild i 4" monitorn som var till traktorn.

Fick mig en snilleblixt och provade kamera nr 2, ifall ifall ifall :)
VOILA, första framsteget, denna kamera var speglad!

Detta är väll ett praktexemplar på kina-kvalite, 2 kameror av samma modell/kartong/vikt/insida men ändå, en speglad och en icke speglad kamera :roll:

Sattsade på att sätta in den speglade kameran i bilen då jag inte ville chansa att dra ratten åt fel håll och backa på nån stackare på gatan för att bilden visas fel i skärmen...

här kommer lite bilder för de intresserade

http://imageshack.us/photo/my-images/851/img0274oj.jpg/ Fastskruvad i taket
http://imageshack.us/photo/my-images/254/img0275f.jpg/ Kablarna gömda i skåpet hela vägen fram
http://imageshack.us/photo/my-images/69/img0276yg.jpg/ Kameran startas med en brytare
http://imageshack.us/photo/my-images/196/img0277ct.jpg/ 7" Stereo visar bilen inbackad i buske :lol:


Kamera traktor projekt ligger på is tills nästa tuppjuck infinner sig 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142808 Tycker texten "Screen image may appear reversed" stämmer bra med dina kameror.
De verkar ju som sagt inte veta hur de skall funka :lol:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#142809 Hehe, jaa med tanke på att bilden bör visas "reversed" så känns varningen lite överdriven :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

Norrland  
#151398 ztrade hur fungera kameran ? har du fått den att fungera ?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159654 Nu har jag fått dit backkameran fram på traktorn

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

124vägbom  
#165206
Mäki skrev:Traktorer är vanligt vis alltid 12v det kan finnas några udda märken typ öststats modeller med annan spänning.
Det känns lite överkurs att installera en kamera för det ändamålet, övningskör ett par dar sedan sitter det i ryggen och du behöver inte förlita dig på teknik som kan krångla.

Tänk om du skall flytta något med en annan traktor och hela kamratgänget ser på och det inte blir till något för att du inte har lärt dig från grunden.

Men men alla har sina egna funderingar.

Har hanterat pallar med frontlastare oerhört mycket, det är bara så att man kör i blindo och det är mer än en gång man kört sönder pallar.Har en backamera monterad den är av stor hjälp,jag rekommenderar att införskaffa en kvalitetskamera med god upplösning.
Att trän som skribenten nämner,är till viss del rätt men tyvärr är en frontlastare i en jordbrukstraktor ett oerhört problem vid pallhantering.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165278 Nu har jag kört lite med pallgafflar och det fungerar överförväntan. Hel nöjd med denna lösningen. Inga problem alls att fiska upp en pall. Det är även mycket läöttare när man ska koppla eller köra nåt mer precisionsinriktat med planeringsskopan

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

MrEast  
#165281 Finns det några bilder på traktorn med backkamera fram?
Kändes ganska intressant då jag nyligen havererade en vedpall med gafflar.

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165283 Jag´ska fixa

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

stegmaster  
#165526
MrEast skrev:Finns det några bilder på traktorn med backkamera fram?

Det er ju nästan et måste, om man kör mycket med pall, men even vid redskapsbyte.
Kom bara ihåg att köpa et som går at spegelvända bilden.
Så här ser det ut på min traktor.

Kamera på lasterindikatorfästet.(var et fint ord,va :wink: )
Bild


Sen en kass mobilbild på skjärmen.
Men kan lova at det er mycket bättre "live".


Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).