Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560 xpg

76 inlägg 45447 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162080 Tänkte på en sak just..
Se till att de är uppdaterade med senaste versionen programvara.

Kan tänka mig de lärt sig en del o ändrat i dem sedan de första monterades.

De skall vara uppdaterade innan försäljning, men för er som importerar eller så kan det vara bra o ta in den o kolla.
Verkar som denna viktiga del har missats av många särskilt utomlands.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 560 xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162086
Mange skrev:Tänkte på en sak just..
Se till att de är uppdaterade med senaste versionen programvara.

Kan tänka mig de lärt sig en del o ändrat i dem sedan de första monterades.

De skall vara uppdaterade innan försäljning, men för er som importerar eller så kan det vara bra o ta in den o kolla.
Verkar som denna viktiga del har missats av många särskilt utomlands.

Då är dom som har en i händerna på handlarna som säkert vill ha betalt när det skall göras uppdateringar i program varan .

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162091 Vet inte hur det går till riktigt men på nåt sätt ska de ju ha betalt, de jobbar ju inte heller gratis.
Den ska uppdateras innan försäljning.

Kan tänka mig att den kopplas upp och uppdateras när det servas ändå...

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#165454 Svärdsmuttrarna lossnade under sågning just när jag höll på att ta ner en stormfälld tall som satt fastklykad i andra träd. Jag hade just satt på nyslipad kedja och jag vet att muttrarna var hårt åtdragna. Ändå skruvade de upp sig så hela svärdet lossnade medan jag sågade.
Jäkligt obehagligt i en redan obehaglig situation.
Har någon varit med om något liknande?? Det gäller en två veckor gammal husqvarna 560 xpd. Man vill ju kunna lita på sin Husqvarna

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

FREIJAN  
#165478
Ekorre skrev:Svärdsmuttrarna lossnade under sågning just när jag höll på att ta ner en stormfälld tall som satt fastklykad i andra träd. Jag hade just satt på nyslipad kedja och jag vet att muttrarna var hårt åtdragna. Ändå skruvade de upp sig så hela svärdet lossnade medan jag sågade.
Jäkligt obehagligt i en redan obehaglig situation.
Har någon varit med om något liknande?? Det gäller en två veckor gammal husqvarna 560 xpd. Man vill ju kunna lita på sin Husqvarna



Humm du har kört med sågen tidigare antar jag och det har inte hänt något, och sen sätter du på en nyslipad kedja å sen lossnar alltsammans direkt!!! du säger att du tvärsäkert har drage åt muttrarna, de kan inte ha vart så att de va något smutts imellan som gjorde att de kändes som du drage muttrarna hårt, sen när du starta så släppte det?? eller att du av misstag inte drog muttrarna?? har en god vän som kör 560, och ja kan garantera att de har aldrig hänt han ialf... och den har brummat i många timmar

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#165489 Nej det hände två gånger idag, efter första gången monterade jag isär svärd och kedja, gjorde rent igen(!) och satte ihop det igen, en av muttrarna som inte ska lossna hade lossnat men den satte jag dit igen. Skruvade ihop och körde tio minuter sedan låg svärdet där igen och kåpan på marken. Jag är jäkligt tveksam till dessa muttrar men förmodligen har jag ett måndagsexemplar. På måndag blir det reklamation! Synd för när den går så går den väldigt bra, har använt den varje dag sedan den var ny. Varvar två kedjor som jag byter varje dag.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

haqvor  
#165498 Jag lyckades med samma sak med min MS200, som tur var inte i något lika kritiskt läge. Svärdet lossnade flera gånger innan det bara funkade igen och det har aldrig hänt igen. Jag tyckte att jag var ordentligt noggrann när jag monterade grejerna. Enda förklaringen jag kunde komma på är att jag måste ha missat när jag antingen lade dit svärdet eller att kåpan kommit på snett på något sätt.
Nu ser ju iofs svärdsinfästningen och kåpan på Stihlsågen annorlunda ut än vad Husqvarnan gör, men lite spån på fel ställe eller en tillräckligt sned kåpa kan kanske låsa muttrarna utan att grejerna sitter fast tillräckligt bra.
Jag kan inte riktigt se hur det kan lossna om allt är rätt ihopsatt och ordentligt draget.

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

totte  
#165499 Sitter svärdsbultarna ordentligt fast så att de inte ger med sig, vad jag kan se på IPL:en så är de pressade i inifrån och om de inte har bottnat ordentligt så kan de ge sig. Prova att dra åt utav bara ... några gånger så bultarna bottnar ordentligt i sina säten.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#165506 Jo det är möjligt Totte men ska det verkligen vara så? 560 ska ju ända vara en proffssåg, man vill ju tänka att alla komponentet är beprövade och utformade för att hålla för normalt användande och nedsmutsning

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#165508 Haqvor, visst kan det vara så att jag missade att dra första gången idag, jag tror faktiskt inte det men man ska aldrig vara för tvärsäker. Men när det hände den andra gången kan jag säga att jag var väldigt noga med att se till att alla grejer satt fast på sågen. Känner mig bara väldigt skeptisk och det är ingen kul känsla vid skogsarbete. Hur kan jag veta att det inte händer igen?

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

totte  
#165516
Ekorre skrev:Jo det är möjligt Totte men ska det verkligen vara så? 560 ska ju ända vara en proffssåg, man vill ju tänka att alla komponentet är beprövade och utformade för att hålla för normalt användande och nedsmutsning


Nej det skall det ju absolut inte vara, om det nu var det, det vet jag ju inte utan bara en idé som for i skallen. Och skulle det vara så så får man ju hoppas det är en barnsjukdom som rättas till snabbt.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

M_grimberg  
#165544
mummelman skrev:Tror att du ska vänta. Hade en med en manuellhuggare strax innan jul som testar sågar åt HVA. Han vart ner till fabriken nästan dagligen med 560:n han hade den veckan. När den gick, gick den tydligen riktigt bra.
Han testade någon variant av 570/576 när vi behövde hjälp för ett par veckor sedan. Det verkade vara riktigt bra drag i den. Vore ju bra om de fick ordning på 70 serien som fått mkt skit


Är det så att förstå att 570 är en ny såg som skall komma? Fick du någon mer information ur denna manuellhuggaren?

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165551 570/575/576 har varit på marknaden ett bra tag.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#165562 Efter Väldigt grundlig rengöring har jag monterat ihop sågen igen, jag böjde ut klipsen på muttrarna så att de sitter fast bättre i löst läge. Drog muttrarna lite hårdare än jag normalt gör på bensintvättade gängor. Sågat lite tall och sågen är en dröm MEN muttrarna släpper på min såg. Jag får efterdra muttrarna lite då och då. Det är ok, man drar i samband med kontroll av kedjan men jag har aldrig behövt tänka på det på mina äldre sågar. Det blir nog bra Husqvarna...

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165566 Finns flera som har sagt detta och förhoppningsvis går nån till ÅTF och påpekar det så det får en chans att bli dokumenterat och rättas till.

Skulle gissa på att det inte har med "captiva muttern" som sådan utan snarare vibrationer och materialet i bult och mutter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).