jonathanA skrev:Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!
Men är inte detta en uttänkt finess med denna vagn?
jonathanA skrev:Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!
D Brown skrev:jonathanA skrev:Har haft en fundering på att svetsa dit två balkar så det blir en "trippelramsvagn" hela vägen bak, för den kränger mycket runt mittbalken!
Men är inte detta en uttänkt finess med denna vagn?
halvproffs skrev:Om man kombinerar vagnsstyrning (åt samma håll som stocken ligger) med stödben så kan man ta det allra mesta även med tom vagn. Dessutom får man 1,5m extra räckvidd iom att man vrider styret åt rätt håll. Vissa hävdar ihärdigt att stödben inte behövs men den tid jag lägger på att köra ned stödbenen tar jag igen flera gånger om i större knippor, ökad precision (jämfört med att balansera) och högre hastighet. Ska man slippa stödben måste man enligt mig bygga någon form av midja så att man kan utnyttja traktorn som motvikt.
flisshejk skrev:Hur svårt kan det vara, vill du öka kran längden så vrider du ramstyrningen mot högen som skall hämtas, kör ned stödbent, man behöver nödvändigtvis inte lyfta bördan med fullt utskjut grip tag i en av ändarna på virkeshögen och släpa in den mot vagnen då kan du räta upp vagnsstyrningen och lasta som vanligt
flisshejk skrev:Jag hade missat hur diskussionen startade, men det pratades mycket om ramstyrning i tråden, köper man en vagn utan ramstyrnig då köper man på sig besvär, både vid lastning och lossning.