Traktorer och processorer

Framklomlighet i skogen med fyrhjulsdriven traktor

17 inlägg 9142 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Framklomlighet i skogen med fyrhjulsdriven traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16499 Jag har en å som går tvärsöver skiftet, kanske 3-4dm djup (men 10m bred) i snitt. Stenig botten. Stora stenar. Vid denna å är det på ena sidan en rejäl lerbrant, kanske 5-6m i höjd på 25m, (sönder) kört med skotare.

Går det att komma upp för en sådan backe med en 4wd traktor med en tom huggarvagn bakom? En sådan här tex

http://www.blocket.se/vi/14816908.htm?ca=16_s

Vågar man nerför med full vagn?

Tanken är att ån skall vadas, men det är en annan femma. :-)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16500 rent spontant är jag lite skeptiskt till att det går, men man får nog kolla på det i verkligheten för att kunna ge dig ett bättre svar.

Mjuka slänter kan vara ett helvete att komma uppför.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#16502 kanske men de ser ut som om det är väldigt små hjul. de kan bli svårt när ddet är brant och lerigt.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16506 Något miniskotarliknande vore alltså att föredra? Jag har ju lite kuperat faktiskt. Och blött. :-(

   TS
Avatar Fallback
Djang  
#16508 Kedjor på 4 hjul kanske hjälper till lite!

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16510 när man planera en drivning av virke så ska man aldrig lägga den så att man dra med sig lera ner i ett vattendrag då dett är förödande för fisklivet.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16511 Är det inte möjligt att anlita en större traktorgrävare, av typen linjamaskin.
och göra i ordning upp/ner farter. Kanske också dessutom flytta någon sten
både i ån och vägen dit. (justeringar i åbotten ska du nog göra när det är mörkt) Jag tror Belarusen med tom vagn fixar slänten vart
fall med kedjor på bakhjulen. Du kan väl också risa i vägen uppför slänten, så det är något mer än lera att köra på.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16526
Niklas H20 skrev:när man planera en drivning av virke så ska man aldrig lägga den så att man dra med sig lera ner i ett vattendrag då dett är förödande för fisklivet.


Det brydde sig förre ägaren inte om. :-)

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16569 Om nån naturnisse får nys om man plaskar runt i ett vattendrag kan de ta hus i helvete :cry:

Användarvisningsbild
kronos  
#16570 klart det går om man gör på rätt sätt hitta ett spår där det inte lutar allt för mycket sen är det bara att växla ner och ta det lungt. Men det är vell kanske inget man skulle föredra. kan gå rätt illa och som sakt va miljön

Avatar Fallback
smaland  
#16571 Eller så kan man tänka på miljön... När man skotar så finns det ett antal "grundregler", t.ex kör ALDRIG!!! i vatten. När grus och lera kommer ner på botten av bäcken så täpper det till och förstör livsmiljön för väldigt många arter i vattnet som Niklas var inne på... Att den förre ägaren inte brydde sig är väl ingen ursäkt heller! Ha de!

Användarvisningsbild
kronos  
#16572 jo frågan är ju finns det en anna väg? men om den är 4 gånger så lång och att man inte kör igenom nått så är det ju klart att man ska ta den ingen tvekan

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16582 Har två vad på min fastighet, det andra är djupare, kan nog bli 0,5 - 1m . Bägge ställen har edt körts ut flera 1000 meter med skotare...

Pratade med Södra om det här stället, enligt dem skulle det inte vara några problem att köra över, bara det är fast botten. Tror de skulle lägga på makrskonare eller entrprenadmattor på botten.

Men killen från SVS mumlade lite grand.

Hur skal jag annars ta mig över, helikopter eller göra som grannen uppströms, i med några trummor och bygga vägbank?

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16593 Tänker du köra där mycket så hade jag nog satsat på att göra en ricktig överfart, med trummor. det har du igen i det långa loppet.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16611 att lägga markskonare på botten är väl ingen vits? du dra ju fortfarande med dig skit ner i vattnet och när du ska plocka upp dom så blir det väl med en grip som du grumlar runt med?
går det inte hyra in sig på grannens överfart?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).