Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 120 4WD Pump problem

11 inlägg 8686 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda 120 4WD Pump problem

New holland patu  
#164696 Hej,

Är det någon som har varit med om att det "smattrar" när man kör med hydraulpumpen på vagnen. Manometern över retur filtret rör sig upp och ner i takt med smattrandet. Jag upplever också att det är dålig fart på kranen.

Man vill ju inte lägga mer tid än nödvändigt på felsökning när det är ett sånt bra före i skogen så jag är väldigt tacksam för tips.

Mvh



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

Robertberg  
#164713 Är det tillräckligt med olja i systemet?
Ser oljan ut att vara fräsch? Inga metallspån i oljan?

Den pumpen hade jag nog felsökt tills den blir frisk innan jag vågade använda den..

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

mannen  
#164727 När du säger smattrar så kommer jag att tänka på kavitation. Det är inte något jag varit med om i verkligheten så jag den enda referensen jag har är youtube.




Om det låter ungefär likadant så kör inget mer med pumpen innan du hittat felet. Kavitation är inget vidare för ett hydraulsystem.
Som Obantteg skriver, kolla upp oljenivån plus kolla upp alla filter så att det är raka rör överallt.

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164740 ett vanligt fel på alla vagnar med lös pump är att sugslangen till pumpen har vikt sig så att gummit har lossat på insidan så den sugs ihop istället för att man suger olja ur tanken.. har hänt ett par gånger på vår vagn och låter typ som du beskriver. numera sitter den slangen upp hängd i kranpelaren

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

New holland patu  
#164748 Ojenivån och oljan är ok. Men jag tror att sugslangsproblemet som beskrivs ovan kan vara lösningen, jag vet att den vill bli platt på ett ställe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164832 brukar synas på slangen ganska väl om du kollar på den. och detta är döden för pumparna med tyvärr eftersom pumparna går varma direkt när dom inte får olja. vi varvar alltid på våran pump när vi startar den bara för att den ska suga till sig olja och inte gå varm. ett sett att märka detta är att när du startar kraftuttaget så tar de antingen tid innan pumpen får olja eller att man till och med måste gasa för att pumpen ska suga till sig oljan. kan se om vi har kvar någon gammal slang där detta har hänt så kan jag ta ett kort på de.

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

New holland patu  
#164844 Du anar inte hur väl din beskrivning passar in på min vagn, fullgas för att pumpen ska suga till. Då känns det som lösningen på problemet är nära. Vet du vad sugslangen brukar kosta per m?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164869 har för mig hela slangen brukar gå på 5-600kr+moms men inte behövt byta sen vi hängde upp slangen riktigt och har hänt 2gånger på våran vagn (haft den 12 år) så låter som de problemet. testa att räta ut slangen odentligt så den står i en lång mjuk båge från tank till traktorn, kan även klämma till på slangen så man trycker ut inbuktningen så märker man tydligt om de är problem där. hjälper det inte att byta slang så har förmodligen pumpen med gått varm.

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165314 så ser våra kasserade slangar ut. båda har vecken ca 30cm från pumpen och har hjälpt att byta slangen för att få ordning på felet. den vänstra som man ser lite metall på den nedre bilden va någon billigare sort med stålfjäder istället, men den höll bara ett par år så skaffa en riktig slang för dom håller betydligt längre :grin:

Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

New holland patu  
#165320 Min ser faktiskt sämre ut, ska byta i morgon. Hoppas jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda 120 4WD Pump problem

New holland patu  
#167958 Vilken skillnad! Vilken fart det blev på kranen. Ny slang och även ny typ av filter till tanken. Nu kan man välta utan att oljan rinner ut, måste upp i 0.3 bar innan det blir öppet ut ur tanken. Ska även se över returfiltret verkar ha ett litet motstånd där.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).