Små skogsmaskiner och övriga maskiner

snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

19 inlägg 18794 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#164669 Hej.

Vi har en dylik snöslunga där utgående lagret till fläkten/skruven har gått sönder.Det är nån typ av pressad plåt med tre bulthål som håller lagret på plats.Lagret är inte smörjbart som det nu är.

Har ni nån erfarenhet att byta ut detta lager mot nån annan typ där man kunde pressa in fett lite nu och då , tror nämligen att lagret gett upp främst pga. av dåligt underhåll, eventuellt vatten in i det.Kanske också diverse tvärstopp när vedklabbar och nån sten stoppat framfarten bidragit till lagerhaveriet.

Är inte helt nöjd med " växellådan " heller.

Det är en skiva som roterar och ett annat hjul med gummikant ligger på och överför effekten genom friktion.
Detta slirar lätt.I synnerhet om det är nerkletat av smörja.

Har nån eventuellt trimmat detta på nåt sätt så att det skulle dra bättre ?

Tycker det borde vara mera tyngd eller fjäderkraft på hjulet som skall överföra effekten vidare till kugghjulssystemet till dragande hjulet/ hjulen.

Men motorn är mycket bra, verkligen stark och stannar aldrig förutom vid bränslebrist, (Briggs and Stratton ca 10...12 hk )

Vet nån om vilken dimension det är på remmarna, verkar vara ca 12 mm breda.
Längden är okänd då nån varit där och bytt tidigare till kanske fel modell.


Tacksam för goda råd.

vårhälsningar , minus 10 i morse



   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

totte  
#164721 Lagret på Toro kan jag inget om. Men om det är ett kullager så plocka ut det och ta med nånstans där dom säljer kullager, så bör du kunna få tag i.

Men växelmekanismen är den vanliga för snöslungor, friktionshjulsdrift. Punkt ett för att få den att fungera bra, absolut rent från olja och fett på friktionsytan. Tvätta med lösningsmedel och avsluta med att tvätta med T-sprit. Om friktionshjulets gummi börjar bli gammalt, hårt och nedslitet så driver den dåligt. Byt i så fall ut hjulet, bör finnas att få tag på från bra trädsgårdsmaskinhandlare.

Om inte dom här serviceåtgärderna hjälper så kan det vara idé att öka fjäderspänningen, t ex genom, att korta av fjädern några varv, eller byta fjäder.

Remmarna: Om du inte kan få fram det genom att söka fram manualer/sprängskisser på nätet så är det enklast att ta med dom gamla till nån bra "remaffär" och be att få likadana.

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#164731 Hej totte

Var idag till en affär som lever på att sälja lager och remmar.Mannen bakom disken mätte med ett skjutmått, det var något närmare en tum inre diametern.
Hörde inte exakt vad han sade.

Ett sådant fanns inte i lagret men han skulle beställa ett till i onsdag.

Några andra lageralternativ verkade inte finnas, inte heller ryms det smörjnippa i denna konstruktion.

Försäljaren ansåg att lagret var kaputt pga att det kommit in vatten i det och detta skulle kunna undvikas om man kunde smörja det.

Och remmen var av helt fel sort då det var en som är refflad tvärsöver på undresidan.Nya remmen är 13 mm bred och av typ A.

Kan kolla längden och beteckning i morgon.

Han sa att denna typ inte passar till system med hjul som spänner åt remmen, det blir för mycket brytning och remmen håller inte så länge då.

På tal om friktionshjulet så är ytan riktigt fin och slät ännu.
Och Toro har sidor på nätet där man får reda vilken maskin det är och vad delarna har för nummer.

Ännu angående fjäderspänningen så tycker jag denna modell är lite konstig, det är endast en rostig fjäder uppe vid växelspaken som påverkar trycket mot roterande skivan, tror man blir tvungen att trimma lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

totte  
#164789 Hej ralleville. Om lagret bara är väl packat med fett så håller det nog rätt länge. Är det ett sånt som har gummitätningar på båda sidor så skall det klara en hel del. Om inte skulle jag rekommendera att tvätta ur det fett som finns och packa om det fullt med fett för marint bruk. Tvätta ur gör man för att man inte vet om man kan blanda fetterna.

Låter högst troligt att det skall vara A-profil, det är vad det brukar vara på slungor med några år på nacken.

Slät och fin, menar du då metallskivan som gummihjulet går emot? I så fall, hur ser gummihjulet ut? Men prova att trimma fjädern, eller byt, det kan göra en hel del, plus ordentlig rengöring. Notera, det räcker inte med att det ser rent ut, friktionsytan måste bli kemiskt oljefri.

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#164802 Hej Totte

Försäljaren visade ett mindre lager av samma typ och där var det också en gång för alla infettat.
Där var nån typ av gummi /plastsidor såg det ut som, verkade vara väldigt tätt gjort.Undra hur man får loss dylika utan att söndra delen om man tänker fetta om ?

Själva plåten som dras runt av motorn är nog lite rostig här och var, men gummikanten på hjulet är slät och fin.Torkat av denna yta med förgasarsprit.
Får nog se till att ändra om lite med fjäderspänningen.

Det är trots allt första gången som detta fel uppstått, och om maskinen är modell 82 så är det ju ok.
Men driftstimmar har den inte, det är mest rosten som ställt till det.

På tal om lagret som jag beställde så tycks det mesta vara gjort i Korea eller liknande ställen, Made in Korea stod det på asken med det mindre lagret och märket var kanske JIB eller var det JIP

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

totte  
#164841
Där var nån typ av gummi /plastsidor såg det ut som, verkade vara väldigt tätt gjort.Undra hur man får loss dylika utan att söndra delen om man tänker fetta om ?


Skall du inte göra då. Lagret är tätat och permanentsmort, det kommer att hålla i många år, tack vare tätningarna. Bara montera dit lagret så är det OK.

Berätta hur det går när du testat lite.

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#164890 Jag har inte fått lagret ännu, det skulle komma till affären på onsdag.

Men jag klöv det gamla med kapskiva och kunde konstatera att det var rostigt innanför .

Lite märkligt var det också, där fattades kulor tyckte jag om det var av den typen att kulorna är tätt intill varandra.Då fattades kanske två kulor.Men om där varit nån typ av kulhållare som håller kulorna en liten bit i från varandra ( typ cykellager förr i tiden ) så kanske det hade varit ok.Nån sån hållare syntes inte, inte heller märken efter att ngt skulle ha kommit ut nånstans.

Kan man kanske tänka sig att kulorna/ banorna är nerslitna så mycket att glappet kommit av detta ?
På lagret syntes inga beteckningar alls men mätte upp det med skjutmått.

Yttre diametern : lite drygt 2 tum

inre hålet : 0,88 tum ( ca 22,5 mm )

tjocklek ca 0, 6 tum ( ca 15 mm )Detta mättes på yttre banan, den inre har en betydligt längre dimension, och där sitter några bultar som skall låsa delen på axeln.

Kollade remmen som jag köpte ( OBS: det är inte säkert att denna är rätt längd ! )

Den var A 37 , 13*942 ( alltså bredd 13 mm och längd 942 mm )och inte refflad.

Remmen drar systemet som gör hastighet fram / back.


Ingen smörjnippa eller hål för en dylik finns, men är säker på att om man kunde åstadkomma ordentlig smörjning så hade man inte detta problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

Åke Nilsson  
#164952 Hej !
Att slungan slirar på friktionshjulet kan också bero på att maskinen ,min Toro 1128 OXE-2010, stod i värmen och sedan ut i kylan.
Slungan torkade inte upp utan friktionshjulet var fuktigt när man kom ut ur garaget.

Tillverkaren fick även täta kåporna kring remmarna på garanti när jag påpekade att
fukt i form av yrsnö kom in i huset där friktionshjulet sitter, blev bättre.

Hoppas man inte behöver slunga mer snö i år ....

Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

totte  
#164958 När lagret blir gammalt så hårdnar gummitätningarna och tätar inte längre då försvinner fettet förr eller senare, och det kommer in vatten och så rostar det. Med ett nytt tätat lager så behöver du ingen smörjnippel, det håller i många år. Sen kan man ju hålla med om att det kunde vara bra med en nippel, men med den här konstruktionen så går det inte att åstadkomma.

Orsaken till att dom använder tätade lager är väl främst att annars skulle lagret i de flesta slungor packa ihop ganska snart, eftersom de flesta aldrig skulle bry sig om att smörja.

Undrar om kulhållaren i ditt gamla lager helt enkelt rostat bort?

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164961 Hej ralleville

om jag fattat dig rätt så är det detta lager som skurit:

Bild


Det heter isf 251-224 på Torospråket och måtten jag hittar är dessa:

ID: 7/8"

OD: 2-1/32"

Height: 1-1/16"

Remmen du söker, om det är en 1982 modell 38090 slunga du har, heter 17-6540 och har måtten 1/2" x 44" så den du köpt är fel tyvärr.

Remmen som driver slungan heter 26-9670 med måtten 17/32" x 40"

Bara leta upp närmaste återförsäljare och be dem ta hem dessa:

Driften:

http://www.garage24.se/web/SkogOchTradg ... 11909.aspx

Slungan:

http://www.garage24.se/web/SkogOchTradg ... 19099.aspx

Lagret:

http://www.garage24.se/web/SkogOchTradg ... 97071.aspx


Lycka till !!

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#164969 Vad bra info, tackar er alla.

Ja, det är det där lagret, exakt lika som på din bild , ICE.

Skall kolla med remförsäljaren i morgon då jag antagligen far dit för att söka lagret.Säkert kan jag byta ut remmen.

Åke, du har rätt i det där med springor och snö och smet, Måste nog åtgärdas med extra plåt i mitt fall.

Vi hörs senare när jag fått delarna.

Nu har vi minus 13 igen så vintern försöker igen, den jäkeln

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#165181 Hej igen.

Åkte idag på min lediga dag till orten där det beställts lagret ( 7.5 mil )

Och bytte också det för korta remmen till en av rätt längd plus en extra till slungningen.A 44, A 40.

Glad i hågen sade tackade jag försäljaren och sade att vi nog syns igen då maskinen har vissa små skavanker som kanske borde åtgärdas.

Och åkte hem, började montera lagret som såg så fint ut.

Satte en massa fett bakom lagret mot fläkthjulet s för att det skulle hålla borta vattnet åtminstone en tid .
Således en massa smetande.

För när jag satte dit lagret så visade det sig att det var för brett, och tätningssystemet var gjort på ett annat sätt än original.
Således gick det inte att montera, måste skaffa nytt original lager.

Vad lär man sig av detta ?
Kanske ingenting eller eventuellt att man borde dubbelkolla alla mått och hur det är gjort förrän man beställer.
Skulle nog ha lust att svära !

Men fick ju remmen bytt och ny anskaffad .

Försäljaren sade att A 44 betyder A profilen på remmen och siffran är längden i tum.

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165213 Men var det lagret jag länkade till som var beställt och ändå fel eller var det nåt annat lager som beställdes?

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#165258 Hej ICE

Inga problem med din info, det är ingalunda ditt fel

Det var ett annat lager av märket JIB.Minns inte nu vad där var för beteckning på lagret.

Försäljaren slarvade tydligen vid mätningen av lagret eller kollade tydligen inte tillräckligt.

Det kan också tänkas att leverantören inte hade rätt typ och chansade på att detta skulle passa

Nu skall jag använda ICE s info och söka fram ett riktigt lager.

Tänkte också ringa försäljaren men antagligen måste jag åka dit med originallagret och ta det felaktiga med.Det får bli till nästa vecka.

Det verkar nu som om vintern sakta skulle ge upp så detta fel hinner man laga senare.


Obs ännu en gång , ICE, det är inte ditt fel, jag är mycket tacksam för den info som du gav !

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#165828 Hej alla

Var idag efter ett annat lager.
Och såg på när försäljaren kollade på datorn: där stod det uttryckligen att detta lager inte tillverkas längre av fabriken JIB.
Så gubben blåste mig lite förra gången.
Men jag hade kollat att tex Timken har liknande lager , åtminstone enligt internet.
Lite krångligt det där med tummåtten.

Så nu blev det ett metriskt lager av modell Koyo, tyvärr glömde jag att skriva upp typen .Och på detta lager är inre diametern 25 mm.Passade exakt in i de gamla spännplåtarna
För att få det att passa med axeldiametern så föreslog försäljaren att jag skulle sätta en lagerholk ( yttre diam.25 , inre aningen mindre än axeltjockleken )

Det gick bra att fila upp denna holk en aning och sätta den in i lagret och montera.Nu är axellagringen helt ok igen men motordelen föll omkull vid monteringen och något hände inne i förgasaren.
Så nu flödar den och går inte.

Dessutom är där något som inte är standard med den ena remmen, den på 40 ".Denna är av nån anledning alldeles för lång så jag satte tillbaka den gamla .

Om nån är intresserad så finns det instansat på motorn följande

Model Type Code
252416 0677-01 84072511

Torde betyda en 11 hk motorn av 1982 ans årsmodell.

Så tack ICE än en gång för hjälpen med numrorna .

Och ute har vi plus 3,5, snön smälter med fart nu.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).