Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Utveckling av åkgräsklippare

36 inlägg 23440 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utveckling av åkgräsklippare

totte  
#163045 Det har jag, inte f-n hinner jag bygga nån plogrobot!

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

ryared  
#163060 Hallå flickor!
En klippare slirar mycket när det är blött i gräset. Lösningen är ju då fyrhjulsdrift men det är dyrt. Om man håller sig till tvåhjulsdrift så vill man ha så mycket tyngd som möjligt på dom drivande hjulen. Sätt det som väger mycket på dom drivande hjulen, motor och en själv om det går.
Man kan välja till breda däck med bra mönster som hindrar slirning.
Drickhållare så man kan sätta ölen och dricka i.
Midjestyrning
Frontklippare
En del klippare har avgasröret fram, värdelöst. Avgasröret skall självklart sitta bak så man slipper få avgaser på sig.
Där har ni några seriösa grejor som jag kom på spontant, skall se om jag kommer på mer sen.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

macke  
#163078 Hur stor maskin har ni tänkt utvedckla är det en med ett klippbord bredare än 1,30 och med hytt eller är det en mindre modell,blev tvungen att ställa denna fråga då ni skrev redskapsbärare.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

ryared  
#163079 Okej, sorry såg inte att det stod redskapsbärare.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

snubblaren  
#163086 Har funderat på en sak varför ska alla klippare som kan klippa bredare än 120cm gå på som en ny personbil.. Kan väl inte vara raketforskning att göra ett däck på 2 meter....

Användarvisningsbild

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Cruiser_no1  
#163092
snubblaren skrev:Har funderat på en sak varför ska alla klippare som kan klippa bredare än 120cm gå på som en ny personbil.. Kan väl inte vara raketforskning att göra ett däck på 2 meter....


nä ja fattar inte detta heller, det är ju inget tekniskt underverk. Bara medelmåttig mekanik :???:

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

jan larsson  
#163121
tomasb skrev:En seriöst ställd fråga borde kunna bemötas med seriösa svar.

läs punkt 1-4 igen . skillnaden är att man inte åker med. o andra tips o idéer är det också. :-\

så visst förstod jag att frågan var seriöst ställd. men första tanken var varför försöka utveckla något som redan finns. nä tänk nytt,tänk brett. *-:)
o inte är väll gräsklippning den meningsfullaste sysselsättningen man kan tänka sig. hur många timmar läggs inte på detta. #:-s
tänk er istället att man tex. hämtar fjärren. tänder grillen o lutar sig tillbaka o spakar fram klipparen samtidigt som man utför något trevligare. givetvis eldriven för att slippa oljudet. :mrgreen: förresten skulle man förmodligen sällan se till fjärren med tonåringar i hushållet o deras kompisar. B-)
se bara på inläggen här ovan. det tände till direkt. det är bara fantasin som begränsar vidare utveckling som kombinerad redskapsbärare, trädgårdstraktor. :-bd

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

ord bind  
#163123 frontmonterat redskapsfäste elektrisk eller hydraldrivning, 4wd för grepp i alla lägen och dragkraft på vintern
wärme i stolen om det ej finns hytt.
midje eller fyrhjulsstyrning.
l.e.d belysning.
lätt att komma av och på.
låg tyngdpungt.
hybrid drift.
bra sikt ,inga hörnstolpar fram.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

elis  
#163125
tomasb skrev:En seriöst ställd fråga borde kunna bemötas med seriösa svar.


ÄR frågan seriöst ställd? Tveksam till det, ger mer intryck av allmänt löst flum, ena stunden är det en redskapsbärare typ kommunalmaskin (tänker i a f jag) nästa är det en åkklippare. Vilka redskap, vad ska den kunna användas till, någon form av mall för anv.område, vikt, pris mm brukar kunna läggas för att styra projekt. Nog tycker jag svaren matchar frågan.

De flesta frågor av denna typ mynnar (enl en snabb genomläsning av div trådar) ut i ingenting. Folk svarar av hjärtats liv och lust men feedback från frågeställaren uteblir i de flesta fall helt. Sällan, oftast aldrig ges en summering eller redovisas ett resultat.

Ska man lägga tid på att fundera och formulera sina funderingar, varför man nu ska ge bort dem ö h t så ska man kunna kräva mer initierade och formulerade frågeställningar med en tidplan och datum för redovisning. Seriöst åt bägge håll annars får det vara, det är inte bara här, utan även i andra forum ställs frågor. Ofta löst formulerade och alltid utan vettigt slut.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163142 Man kan ju leda avgaserna ner i klippagget så blir det tystare och de späds ut med luften, win-win.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Hema  
#163151 Räcker det inte med att du hugger av gräset du ska gasa ihjäl det också.. :)

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

elis  
#164175 De vickar inte mjärden alltför ofta projekttöserna, ska mörten självdö?

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Blivande snickare  
#164243 Tystgående, gärna utan utsläpp, skön sits med massage program och högväxel.

Byte av redskap ska gå snabb gärna med "klick, av klick, på" teknik.

Billig ny och billiga slitage delar.

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

Jimmy_Nilsson  
#164659 Köp en Ventrac 3200 så uppfyller den många av punkterna som skrivits här. Kostar visserligen en del men finns gott om redskap till om man vill ägna sig åt annat än gräsklippning

Avatar Fallback

Re: Utveckling av åkgräsklippare

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165273 Det finns en massa kombimaskiner för hundra tusen och uppåt, lämpliga för kommuner
o.dyl. De flesta jag känner har de sista åren köpt Husqvarnas robotklippare och alla säg-
er att det är det bästa de köpt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).