Vedmaskiner, flishuggar

Enkel liten vedklyv

31 inlägg 30904 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164258 Någon som har några förslag på en liten enkel vedklyv som kan finnas i pannrummet/vedförrådet för att klyva ved när man ska göra eld, och om det finns någon vedklabb som är lite förstor .Jag vet att det finns yxa funkar bra det med men tänker på frun och andra som kan behöva hjälp och inte (behärskar) en yxa .Det är alltså inte någon mass produktion bara till för att förenkla vardagen :P



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164263 Har funderat på en liten klyv i källaren med ibland, om det blir så så blir det en av dom billigaste.

Ett test.

http://www.testfakta.se/verktyg_redskap ... e15457.ece

Fast skulle jag köpa en till att klyva hela årsveden skulle det bli en riktig klyv, typ en faxe...

Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164268 Har själv en Claes i sjön klyv som funkar bra för mig.
Finns ju även en variant som du trampar med för mindre bitar.

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164271 Någon som vet om den går att använda stående (tar minder rum då) eller måste den vara i horisont.läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164273 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=833_QkqF8kE[/youtube]

Här har du den perfekta manicken.

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164274 Finns det någon som byggt eller sett någon form av elektrisk istället för hydraul borde gå att göra mindre/enklare då ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

totte  
#164279 Nej, nån liten enkel som inte är hydraul tror jag inte finns, det blir alldeles för mycket utväxlingar och mekanik, svårt att få att fungera, dyrt att tillverka, för mycket slitdelar för att det skall hålla.

En sån klyv som är avsedd att köra liggande fungerar troligtvis inte stående. Det finns ju också de som är stående, men vet inte om de finns i den billiga minsta klassen.

Se till att du har justerbar klyvlängd, dom är ganska långsamma så man vill inte köra onödiga centimetrar med kolven.

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164284 Ok tack för input ska se vad det blir ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164288 Hittad denna på tuben ,skulle vart något liknade fast mindre och gärna ståendes ,någon som vet hur denna är uppbyggd?



En snabb rackare tycker jag ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

Kjell S  
#164298 Har själv Rustas 5 tonnare sedan 4 år. Klyver allt med den, ek mm. Orkar jag lyfta upp ét - orkar den klyva det.

Vid pannan - liten huggkubbe o yxa,...

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

åberg  
#164409 Smart-splitter: http://www.agma.com/swe/index.htm

Tar inte mycket plats i pannrummet.

Förmodligen lättare att träffa rätt för den som är ovan med yxa.

Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

totte  
#164439
Maxxum skrev:Hittad denna på tuben ,skulle vart något liknade fast mindre och gärna ståendes ,någon som vet hur denna är uppbyggd?



En snabb rackare tycker jag ..


Här kan du se hur den funkar, lär inte finnas att köpa utanför USA, kan aldrig i livet uppfylla CE-normerna. Finns troligen inte i mindre storlek och skulle troligen inte fungera om man krympte ner den för mycket eftersom den är beroende av tunga svänghjul. Hållbarheten är ett frågetecken. Prisläge från $2330 och upp till $4000 i USA.

http://www.supersplit.com/principle.htm

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

M_M  
#164443 Jag köpte en liten rackare med stativ på Swedol. Har inte kört den så mycket, men en 50m3 har jag väl fått ihop utan några som helst problem.

Användarvisningsbild

Re: Enkel liten vedklyv

Kse  
#164444 Jag har en liten en nere i källaren som jag klyver lite övergrova med, ser inte mycket ut för världen men funkar fin fint. Nu hade jag inge ved inne så det blir bara en bild på klyven.
Får väl filma lite när jag ids hämta in mer ved.
IMG_3002.JPG

Avatar Fallback

Re: Enkel liten vedklyv

Maxxum  
#164482
Kse skrev:Jag har en liten en nere i källaren som jag klyver lite övergrova med, ser inte mycket ut för världen men funkar fin fint. Nu hade jag inge ved inne så det blir bara en bild på klyven.
Får väl filma lite när jag ids hämta in mer ved.
IMG_3002.JPG


Den såg enkel och liten ut, gärna film hur den fungerar i praktiken och även vad för märke och var kan man köpa den ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).