Bioenergi

Någon mer som har problem med BIOJACK?

21 inlägg 11747 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

zetase  
#162184 har också en biojack 300 på en neuson 75z3 och sekvensventiler har jag avverkat 3st,först skyllde finnarna på produktionsfel på dom sen hade jag för högt returtryck vilket avhjälptes med att sätta 3/4" slangar från slänthydrauliken istället för 1/2" men det hjälpte inte ett skit,problemet med biojack är att den inte är anpassad ett skit för grävmaskiner,dom har bara gjort ett grävmaskinsfäste och hoppas på det bästa,för det första så ligger trycket på min grävmaskin på ca 280-300bar och biojacken är anpassad för max 230bar och då tyckte dom man skulle sänka trycket på grävmaskin med en 70bar,skruvar som släppt,dåligt svetsade fästöron till tappar, knivar som går av mm har blivit vardagsmat tyvärr,jävligt tråkigt när man har jobb upp till öronen, skärpning!!

Användarvisningsbild

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

Robert Lindberg  
#164448 Tråden handlade väl om problem med Biojack 300.

Provade en sån en kort tid förra året på min dåvarande V830. Fungerade inte över huvutaget då det blev lite grövre. Då kniven gick ut pressades gripen upp och man tappade materialet. I stort sätt oanvändbar. Var i kontakt med tillverkaren i SF som först ställde sig oförstående men skickade div oringar med motiveringen om ev läckege i ventilpaket. Fick ingen ordning på prylarna så jag skickade tillbaka aggregatet till ÅF som krediterade hela summan.

Avatar Fallback

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

Duccen  
#164551 Intressant att höra, har gått lite i tankar på att köpa biojack, ser ju shysst ut på filmerna, konstigt att det ska vara så svårt att bygga något som håller när man har så fina verkstäder osv som man förmodar att de har. Bara att välja rätt komponenter och rätt stål kvalitet?

Användarvisningsbild

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

Robert Lindberg  
#164633 Problemet var då inte hållbarheten utan var mer relaterat till hydrauliken och sekvensen i ventilpaketet. Aggregatet är tänkt att fungera utan egentlig styrning och med matning enbart via gripslangarna. Dvs klippsekvens: grip stänger, kniv ut och tilt ner. GMT035 sågen fungerar i stort sätt på samma sätt. Har kört en sån i 600 timmar utan olösbara problem.

Avatar Fallback

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

Duccen  
#164756 Ok,..men hur strular den då? Läcker det igenom så funktionerna smyger typ? Var Nåt liknade system på min Kesla, men tog bort det och sate dit en 6-2 ventil, så att jag själv bestämmer när och om den ska tilta. Har för mig att (orginal) fullt grip-tilt ner-fullt öppen-grip upp. Värdelöst. Men på den grävmaskins anpassade då? Är det samma strul med den?

GMTn verkar shysst, liten lagom sågmotor osv. Kollade på Hypros fällgripsåg på Elmia mässan. Inte katt skit och bättre pris. Har fått för mig att Hypro borgar för god kvalitet? Fanns även med brett svärd som skulle motverka kjedje hopp när man kör lite knippen.



Användarvisningsbild

Re: Någon mer som har problem med BIOJACK?

Robert Lindberg  
#164775 När kniven går ut och mot en grövre stam eller knippe, trycker den upp gripen istället för att klippa materialet. Så visade sig problemet då för ett år sedan, kanske löst nu!!??

Hypros gripsåg ser ut att fungera bra med tanke på storlek och basmaskin. Fungerade ju även på det klena och knippen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).