Gallring

Såsar Entreprenören

31 inlägg 13564 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164411 Man tycker ju att ni svenskar borde ha lärt er detta redan, med tanke på hur många TV-program som "Fuskbyggarna", "Byggfällan" och liknande ni har... :wink:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

åberg  
#164414
finskpinne skrev:Man tycker ju att ni svenskar borde ha lärt er detta redan, med tanke på hur många TV-program som "Fuskbyggarna", "Byggfällan" och liknande ni har... :wink:

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164416 Om man har valt en dyr entreprenör som renoverar badrummet och man ett tag senare inser att dom har klantat till det så man har en elak fuktskada i golv och väggar. Då är det nog en sann tröst när man kan säga för sig själv: "Men han var ju dyr iallafall!!"

Saker blir inte bättre bara för att det är dyrt. Pröva att lämna in bilen på märkesverkstan nästa gång. 8)

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Storken  
#164418
finskpinne skrev:Man tycker ju att ni svenskar borde ha lärt er detta redan, med tanke på hur många TV-program som "Fuskbyggarna", "Byggfällan" och liknande ni har... :wink:

Den siste idioten är inte född än... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

bodaedet  
#164425
Mangan skrev:"Stirra er inte blinda på taxorna och timpris utan anlita en entreprenör som ni känner till istället för att ta en som kör billigast och som ni inte vet någonting om"

Man förstår ju att entreprenörerna inte vill att man skall stirra sig blind på priset. Jag antar att entreprenörer aldrig handlar på Willys eller Ikea? ;)


Så biltemas borrmaskin är lika bra som de walt :wink: Jag anlitar hellre en som jag vet jag gör ett bra jobb än en som jag inte känner till som är lite billigare, men det är kanske jag som är dum.
Man får oftast det som man betalar för.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164432 Helt rätt, jag tar 1000:-/h för att köra med röjsågen. Alltså är jag bäst, anlita mig! :D

Alla som säljer tjänster försöker med det där att de är lite dyrare men mycket bättre. Det är ju enda sättet att tjäna mer, att övertyga kunderna om att de är så himla bra och det lönar sig att betala mer.

Så att säga det går väl an...

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

bodaedet  
#164447 Och alla är som säljer tjänster är skojjare eller... Nja nu skrev jag nog inte att den dyraste var den bästa väl.. Jag skrev att man skulle anlita den som man vet gör ett bra jobb, och att kanske den billigaste inte är det i längden.
En entreprenör som fuskar med timmarna får svårt att få jobb oavsett branch, kör själv enbart på kubik och fuskar inte då heller. Kör med de svåra partierna även om det inte lönar sig just då, men det lönar sig i längden. Skulle jag börja fuska och göra ett dåligt jobb är jag snart utan, som i alla brancher. Natti

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164463 Om man vänder på frågan tjänar ni mer på ackord eller blir det mer pengar på timmtid?

Har fattat att det är en massa kvalitetskrav och mallar på en gallring som måste följas. Och att uppföljningar görs på ett slumpvist utvalda objekt som man inte vet innan. Så genvägarna måste va små.




Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

bodaedet  
#164474 Tycker att det är lättare att tjäna några kr till på acord, beroende på vilken skog man är i. Kvalitetskraven är störst i från kunden med all rätt, sen finns det mallar att kolla med, stamskador får vara högst 4%. Så genvägar är svårt att ta om du vill fortsätta i branchen.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

Mäki  
#164476 Jag ligger ungefär på samma timpeng oavsett om jag kör accord eller på timpeng om man ser på hela året men då är jag ingen snabb förare och jag är noga att hela skiftet skall gallras och inte bara det som ger snabba cash.
Sedan talar ju alla för sin sjuka mor men jag håller inte med om att "bolags" maskiner skulle göra sämre jobb än vad frilansare gör.
Det är (åtminstone i mitt fall) bull skit att vi skulle vara styrda att ta hårdare eller köra snabbare än vad en frilansare gör.
Jag hugger som jag tycker det skall se ut, självklart tar jag hänsyn till markägarens önskemål men det ytterst sällsynt att dom överhuvudtaget kommer ut till skogen medan jag är där fast vi skickar meddelande om när det är planerat att vi skall komma och sedan ett meddelande till när vi verkligen kommer.
Men det är svårt att hitta två personer med samma åsikt om hur det borde ha varit gallra så det blir alltid något av en kompromiss.
Men för att sammanfatta så ser jag ingen annan skillnad i accord eller timpeng än att för entreprenören så är det tryggare att köra på timpeng.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164489
Mangan skrev:Helt rätt, jag tar 1000:-/h för att köra med röjsågen. Alltså är jag bäst, anlita mig! :D

Alla som säljer tjänster försöker med det där att de är lite dyrare men mycket bättre. Det är ju enda sättet att tjäna mer, att övertyga kunderna om att de är så himla bra och det lönar sig att betala mer.

Så att säga det går väl an...


Jag har aldrig sagt att man ska välja det dyraste alternativet, det var något som du feltolkade i det jag skrev. Utan det jag försöker få fram är att man ska välja det alternativ man känner till och det man vet fungerar! Det är inte detsamma som det dyraste! För det dyraste är sällan det bästa...

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

mb-man  
#164560
Debiterar en entreprenör stillestånd och annat på fakturan. Okej han måste väl överleva också men jag vill inte betala för hans problem Om han står 10 tim på min skog, De vil jag inte pröjsa?


Brukar du lura folk eller varför skulle skogsentreprenörer fuska med tiderna?
Man vill väll göra ett bra jobb vare sej man kör på accord eller timme.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164584 Jag kanske missförstod er då. Men jag håller inte med om att man får vad man betalar för, det brukar finnas både bra och billiga saker/tjänster, likväl som det finns dyra och dåliga.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Robertberg  
#164645 Generellt, kan man säga att de som inte är så duktiga inte har orderboken full med jobb, han håller lägre timpriser för att skaffa jobb.
De duktiga har en fylld orderbok, och kan därmed höja timpriset, eftersom de ändå får jobb och kunderna är villiga att betala.

Nu pratar jag om byggbranschen, men tror att principen är densamma i alla branscher.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

Mäki  
#164650
obantteg skrev:Generellt, kan man säga att de som inte är så duktiga inte har orderboken full med jobb, han håller lägre timpriser för att skaffa jobb.
De duktiga har en fylld orderbok, och kan därmed höja timpriset, eftersom de ändå får jobb och kunderna är villiga att betala.

Nu pratar jag om byggbranschen, men tror att principen är densamma i alla branscher.

Nja nog stämmer det men i skogen har det också att göra mycket med årstider och efterfrågan samt aktuella priser på virket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).