Gallring

Såsar Entreprenören

31 inlägg 13566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såsar Entreprenören

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164206 Jag är konfunderad när inspektorn säger. Att vill man ha timmtid då blir man blåst på debiterade timmar av entreprenörena .Allt blir dyrare, Är det sannt om det är så illa ?

Debiterar en entreprenör stillestånd och annat på fakturan. Okej han måste väl överleva också men jag vill inte betala för hans problem Om han står 10 tim på min skog, De vil jag inte pröjsa?



Zorran en som tror på virkespriserna.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164208 Du kan ju begära att få se rapporten ur datorn i maskinen. Där registreras aktiv tid så du kan se hur många minuter han verkligen har suttit och spakat. Är du misstänksam mot någon entreprenör så kan du ju höra dig för vad tidigare kunder har tyckt om honom, rykten brukar ju nog spridas snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

Mäki  
#164211 Efter att vi började använda driftsuppföljning fakturerar chefen enligt det och det är ju verklig tid. Tidigare så fakturerade han enligt motor timmarna vilket stämmer ganska bra sommartid, på vintern så måste man dra av lite för varmkörningen om man använder motortiderna.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164218 Jo grabbar de sådna som ni jag vill ha i min skog. Men frågan är gör man ett bättre jobb om man kör på timmtid eller listpris.


Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

Mäki  
#164228 Inte jag, för jag gör samma jobb oavsett men om jag skall köra riktigt klena bestånd då kan vi inte köra på accord utan måste gå på timme annars så går vi back och det vill vi inte. Samma om vi måste köra oröjt då är det timme som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164259 Största orsaken till att jag kör på timme är att skogsägaren får hela sitt skifte gallrat och omskött. Skulle han anlita någon som kör på ackord så är det sannolikt att den entreprenören skulle gå runt "problemområden" och bara gallra det som är lönsamt för honom, vilket är helt förståeligt. Ingen kan ju syssla med talkoarbete med så här dyra maskiner. Men eftersom jag kör på timme så spelar det ingen roll för mig om det finns ett litet område med väldigt stenig terräng eller väldigt lite virke, jag gör arbetet som skogsägaren vill att jag gör. Oftast vill dom nog ha genomgånget hela skiftet och inte bara det som ger största vinsten. För när det en gång har blivit genomgånget och gallrat så börjar det ju producera. Dom som säljer åt bolagen får ju aldrig ordning på sina problemområden eftersom det finns för lite gagnvirke där och det är för drygt att hugga det för att det ska bli lönsamt för bolaget och entreprenören. Dessutom så tycker dom flesta av mina kunder att dom som kör på ackord tar ut för mycket ur gallringarna, därför anlitar dom mig istället som går på timme. Då kan jag ju ta ut precis så lite eller mycket som skogsägaren själv vill. Inom ramarna för lagar och certifieringsvillkor förståss.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164261 Ska man göra något arbete på ackord så tycker jag att det ska vara under helt lika förhållanden varje dag. I skogen är det aldrig lika, varje träd är olikt det andra och varje meter av skogsmark är annorlunda. Det är ju helt omöjligt att säga att den ena kubiken är like den andra att få ut till vägen.

Ska saker göras på ackord så ska varje produkt vara exakt likadan och under kontrollerande förhållanden. T.ex. något som skall förpackas i lådor i en fabrik, där kan varje pryl som skall packas ner se likadana ut och varje låda ser likadana ut och det sker under kontrollerade förhållanden inomhus. Då kan man sköta packandet på ackord men i skogen tycker jag att det finns för många faktorer som spelar in för att man ska kunna säga att man ska köra alla kubiker för ett visst pris. Jag menar att det är ju inte bara medelstammen och körsträckan som varierar i skogen...

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164283 Jag är helt med på att det blir ett bättre resultat om man kör på timmtid. Men någon som har en uppfattning om hur mycket de skiljer 10-50 kr fub dyrare averkning eller skiljer det nästan inget?



Zorran en som tror på virkespriserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Johan$$on  
#164286 Det kan man ju omöjligt svara på utan att veta förutsättningarna för det aktuella beståndet, det kan bli billigare eller dubbelt så dyrt det beror helt på hurdant beståndet är.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

skogare  
#164326 spelar ingen roll men kör man på accord så har man en kravlista att följa annar så är det väll inget accord och när jag kör på timme så brukat jag låta dom träd som kanske kostar mest vara.

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Beavern  
#164341 Det kan ju bli så att skogsägaren tjänar på timtid oxå. i en riktigt fin avverkning kan du ha en så hög produktion att det blir billigare/m3f än vad accordlistan skulle vara. Men kommer man sedan in i sämre avverkningar kan det bli sinksammare och dyrare. Jag tror att om en och samma kille körde under tex ett år på timtid och man slog ut ett medelpris på det som körts så tror jag att det inte skulle skilja många kronor åt något håll från en frutbestämd accordlista som är standard i området annars.

Sedan så förutsätter jag att varje entreprenör är så ärlig att man endast fakturerar för de timmar som man har arbetat med maskinen. så kallade g15 eller g0 timmar och inte tar betalt för nå annat, tar man betalt för ej arbetat tid blir det givetvist betydligt dyrare men då är det inte en seriös entreprenör att ha göra med.

Sen kan man å knyta en sten runt fötterna på den där inspektorn och ställa han på en sjöbotten. Det bevisar än en gång i villket motväder entreprenörer för jobab när de jobbar"mot tjänstemännen" som lever i en het annan värld.

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164361 Om en skogsägare har skött om sin skog bra så tjänar han på att anlita någon på timme, en som har misskött sin skog tjänar på att anlita på ackord.

Ett litet exempel på hur två olika skogar med lika medelstam skiljer sig från varandra:

Skogsägare A har röjt bra i skitt skifte i tidiga dagar, han har röjt bort problemträd som kan dra ner lönsamheten för entreprenören. Ex. på dessa är riktigt krokiga stammar, parträd, björkbuketter, kvistvargar osv. Han har dessutom grävt och lagt ner arbete på att fixa en smidig virkeslagringsplats där det är lätt och snabbt för skotaren att lossa virket. Han har dessutom hållit diken i skick så marken är torr och går bra att skota ut virke på.

Skogsägare B har inte rört sin skog efter att skiftet blev planterat. Därför finns det massvis med problemträd och en del träd som inte hör hemma på denna marktypen, vilket gör gallringsarbetet långsamt eftersom varje träd måste synas väldigt noggrannt förrän man kan bedöma vilka träd som ska bort.

Båda gallrar sina skiften och får en medelstam på 0,1. Men jag kan slå vad om att det går mycket snabbare att gallra skiftet hos skogsägare A eftersom han lagt ner så mycket jobb i sin skog. Så om en entreprenör tar på sig att gallra båda skiftena på ackord så är han nog lite lurad, det är ju då entreprenören som lider av att skogsägare B har misskött sin skog. MEN då kan han ju tjäna lite mera på A:s skifte så det jämnar ut sig lite. Men om det finns mera av dom skogsägare som liknar B så blir det ju negatigt resultat i slutet av året. Men den som det är mest orättvist mot är ju skogsägare A som har lagt ner mycket tid på att sköta sin skog, han får ju betala lika mycket som den som inte har rört sin skog.

Så om du som skogsägare har skött om din skog bra så ska du nog fundera på att anlita någon på timme istället, på det viset får du "betalt för allt jobb du gjort i din skog".

Jag har flera exempel från verkligheten där skogsägare har haft likadana förutsättningar från början men vid gallring har det blivit stora ekonomiska skillnader. På ett ställe var det ett skifte som planterades i slutet av 70-talet, ägaren dog några år senare och två personer ärvde skiftet och det delades till två skiften. Den ena ägaren skötte om sitt skifte och högg lite ved ur det ibland och tog då bort problemträd. Den andra hade inte gjort något i sitt skifte. Jag gallrade båda skiftena samtidigt och det skulle ju inte kännas rättvist att debitera dem samma kubikpris eftersom jag i det ena skiftet högg ca 9m3/timme och i det andra skiftet bara kom upp i 6m3/timme, i det första skiftet högg jag 1 ha per dag och i det andra skiftet klarade jag bara lite på ett halvt ha/dag. Nu var ju inte medelstammen lika på dessa skiften eftersom den ena hade skött om sin skog så stammarna hade växt bättre och dessutom huggit bort många av de klena stammarna, men det jag ville få fram var att det inte är rättvist mot varken entreprenören eller skogsägarna att ta betalt på ackord.

Sedan att det finns entreprenörer som debiterar för mycket timmar är ju en annan femma, men jag har en känsla av att såna entreprenörer inte blir långlivade i branschen. I dagens samhälle med så många sociala medier så sprids rykten så snabbt att det är svårt att överleva om man inte har rent samvete.

Mitt tips till er som ska anlita en entreprenör för skogsvård är: Stirra er inte blinda på taxorna och timpris utan anlita en entreprenör som ni känner till istället för att ta en som kör billigast och som ni inte vet någonting om. Detta gäller ju inte bara i skogsbranschen, det är ju ofta i byggbranschen som folk blir lurade av "billiga" entreprenörer. Eller egentligen i alla branscher. Har ett företag ett bra rykte finns det oftast en bra orsak till det!!

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

Cruiser_no1  
#164390 sen finns det ju övrig arbetstid i driftuppföljningen som registreras som arbetad tid. tex om jag är ute o går med inköparen för att han ska visa gränser som han inte har snitslat så blir ju detta arbetstid det med ju, som registreras på g15 timmen. är det inte bättre o kasta ut inköparn i skogen så han gör sitt jobb så jag kan jobba felfritt med maskin, än att jag ska gå med inköparn för 1200,- i timmen????

Avatar Fallback

Re: Såsar Entreprenören

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164401 "Stirra er inte blinda på taxorna och timpris utan anlita en entreprenör som ni känner till istället för att ta en som kör billigast och som ni inte vet någonting om"

Man förstår ju att entreprenörerna inte vill att man skall stirra sig blind på priset. Jag antar att entreprenörer aldrig handlar på Willys eller Ikea? ;)

Användarvisningsbild

Re: Såsar Entreprenören

finskpinne  
#164410 Om man har valt en billig entreprenör som renoverar badrummet och man ett tag senare inser att dom har klantat till det så man har en elak fuktskada i golv och väggar. Då är det nog en sann tröst när man kan säga för sig själv: "Men han var ju billig iallafall!!" :wink: Alla får ju ha sin åsikt men jag är iallafall beredd att betala för kvalitet när det gäller något så långsiktigt som skogen!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).