Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150337 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Potatischips  
#163178 Använder bara Jonsereds kläder: "Basic" byxor, Jonsereds vanliga huggarjacka, Skyddsstövel Light 24, Jonsered hjälm och sen ett par helt vanliga handskar + extra handskar och strumpor.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

4WD  
#164379 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

MangeK  
#167231 Ska inhandla mina första par sågbyxor. Kommer inte såga jättemkt men vill ändå ha ett par hyffsat sköna och med bra skydd. Har tittat lite på blåkläders sågskyddsbyxa http://www.stenklader.se/saagskyddsbyxa-p-1657.html Någon som har erfarenhet av dessa?

//Mange

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#167257
MangeK skrev:Ska inhandla mina första par sågbyxor. Kommer inte såga jättemkt men vill ändå ha ett par hyffsat sköna och med bra skydd. Har tittat lite på blåkläders sågskyddsbyxa http://www.stenklader.se/saagskyddsbyxa-p-1657.html Någon som har erfarenhet av dessa?

//Mange

Då skulle jag hellre titta på Fiordland eller Waipoua som jag upplever både smidigare och skönare. Och de har samma sågskyddsklass som de byxor du tittat på.
http://www.orkesta.se/e-handel/index.ph ... path=40_41

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

MangeK  
#167331 Tack för svaret Phantom!

Nån som ofrivilligt testat sågskyddet i Fiordland??

//Mange

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

MangeK  
#167351 Fick bli ett par Jonsered byxor, dom va 700 kr billigare och va lika sköna som Fiordland. Enda minuset var väl att dom kändes lite vida, Fiordland hade ngt bättre passform. Men jag hoppas dom ska fylla sin funktion ändå!

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#167355 Så länge det finns ett godkänt sågskydd så har man gjort vad man kan. Använder man byxorna ofta så tycker jag det är viktigare med passformen, men om man bara ska såga ett par gånger om året så kan man nog överleva om de är lite vida.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

MangeK  
#167368 Ja, det är sant...Blir det mer frekvent sågande kommer det defenitivt bli ett par byxor som sitter skönare på!

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167644 Har en blandning från både Jonsered och Husqvarnas klädsortiment..
Jacka från husky, byxor med sågskyddsklass 2 från Jonsered och en Peltorhjälm
Verkar rätt så ovanligt att just klass 2 byxor används...Nåja, dom funkar bra för min del iaf..

Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168761 Bra tråd detta!
Gjorde en uppgradering av garderoben igår.
Stihls Comfort byxa, L med 5 cm extraförlängda ben. Grymt sköna, man vill ju nästan gå med dem till vardags. Sedan ett par Stihl Advance huggarkängor, rejäla kängor för oss med lite bredare fötter.
Nu måste man bara ut idag och testa grejerna :)

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Skogstomte  
#168762 Kör med Jonsereds byxor och blus, Stihls stövlar då jag tycker de känns lite bredare, jag är bredfotad som en anka trots bara 42 i storlek. Om någon läser här och funderar på om man behöver full skyddsutrustning, fundera då på vad ett par veckors sjukskrivning kostar... Även att vara satt ur spel när man har häcken full...

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

farma9t  
#170140 Använder Husqvarnas stretch byxsor och Husqvarnas stretch jack. Har även hjälm från husqvarna. På fötterna har jag vanilga huggastövlar. Har använt husqvarnas handskar men har nu andra.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Valmet830.3  
#171025 Så, har nu användt Oregons Fiordland byxa och jacka i ungefär en månads tid.
Mycket nöjd så här långt, sköna att gå i, bra ventilation nu när det börjar bli varmare.

Dock tycker jag sågskyddet i bland kan kännas lite "pluffigt" jämfört med Pfanners Gladiatior Extreme.

Ska testa ett par Oregon Waipoua när det blir läge, Dom ska vara otroligt smidiga efter vad jag hört.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#171055 Waipoua kläderna är ju lättare än Fiordland, så de kan ju kännas smidigare pga det.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

StihlSkogsmulle  
#192684 Ett tips!
Jag köpte OREGON FIORDLAND SÅGBYXA (1356:-) Från nimaab.se
Enligt informationen så är det en Sågbyxa, men jag undrar om det inte är en SOV byxa istället? :roll: Jag är ej nöjd då byxorna har spruckigt på flera ställen efter ca 3 dgrs användning. OBS även när jag satte mig i bilen för fika rast, så sprackdom ytterligare lite till!!
Bildbevis finns!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).