Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71993 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

JD 2006  
#164094
Slurfi skrev:Nr3 var hög, resten ser normala ut.


Håller med dig Slurfi.

Har sett MYCKET VÄRRE

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164095 Ok, som ni kanske läste så har jag ju märkt att det inte är onormalt med så pass höga stubbar NUMERA :wink: . Men jag och andra som jag känner som är skolade av den gamla stammen som kapade rotben och synade trädet en stund innan vi fällde/kapade, tycker, och nu är jag ärlig, att stubbarna som är lika höga som dom jag avbildat, är åt h..... för höga 😡 . Men eftersom att ni, som hittills svarat, tycker att det är normalt/ok, så antar jag att ingen bryr sig numera eller? Men det kanske är ett bevis på att folk har accepterat att det är maskinen som bestämmer och inte ägarens önskan (om han nu något annat än att tjäna mycket pengar i dagens skogsindustri) Jo fint väder hade jag iaf :grin: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164098 Håller med om nr.3
När det är maskin hugget så går det inte att ta med rotbenen samt industrin godkänner inte rotbens "utstick" på mera än 10cm och det går inte att snedsåga av rotben med maskin utan då måste man lumpa en bit vilket betyder att samma mängd lämnar kvar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Kse  
#164105 Ja nu tycker jag att du är lite petig, att nr 3 är för hög kan jag hålla med om men absolut inte dom övriga.
Men visst ska man få avverkat precis som man själv vill, inte frågan om annat.
Nästa gång du ska avverka så tar du in en manuellhuggare och betalar honom per timme så ska du se att du får som du önskar.
Att stubbarna ser ut som på bilderna hör bara till verkligheten och är tyvärr inte så mycket att göra åt om man ska ha en skördare som gör jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#164108 Sen att få låg stubbe på gran tex ökar ju risken för spjälkning, och visst man kan göra dubbelkap, men i många fall får man ju ända renkapa änden och då försvinner liksom idèn med låg stubbe förutom att det ser snyggt ut på hygget, men snyggheten ger inga pengar. Och är det då kapsprickor i rotändan så blir det ju vrak ändå!

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

mashun02  
#164116
Kse skrev:Ja nu tycker jag att du är lite petig, att nr 3 är för hög kan jag hålla med om men absolut inte dom övriga.
Men visst ska man få avverkat precis som man själv vill, inte frågan om annat.
Nästa gång du ska avverka så tar du in en manuellhuggare och betalar honom per timme så ska du se att du får som du önskar.
Att stubbarna ser ut som på bilderna hör bara till verkligheten och är tyvärr inte så mycket att göra åt om man ska ha en skördare som gör jobbet.


Håller med. Att inte ha rakhyvlade stubbar är priset för att betala 70-80 i avverkningskostnad.
Klart du ska få som du vill men då får man betala för det med.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

ananders  
#164194 Hej Kungsis

Om du tycker att stubbarna efter maskinavverkat så får du göra som de gjorde på jobbet vid vinterns slutavverkning. Det gick 2 man före skördaren och kapade rotben på träden.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Kjell S  
#164197 Dollar...

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164223 Foton, näringen sitter i grenarn och barren. Inte så mycket i stammen.

Hur många liter lämnas då? Om stubben är 50cm i diameter under bark, så tappar man 20 liter för varje dm den blir för hög. Har man ett meterpris på 600:-/m3fub, så blir det ca 12:-/stubbe och dm.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164232 Ok, tycker mig ha kommit fram till varför =
1: Aggregaten är inte gjorda för sänkas ned över rotben och
2: det är ingen ekonomi i att manuellt kapa bort innan plus att
3: det är "normalt" och accepterat och därför är det "ingen" som ifrågasätter.
4: jag är gnällig/petig.

Den sista punkten tror jag har sitt ursprung i att jag inte har så stor mark, vilket gör att jag därför har möjlighet att lägga ned mera tid i min skog och därför reagerar på sådana saker som andra kanske inte bryr sig om. T.ex så kommer jag aldrig att släppa in en skördare i annat än slutavverkning och just nu funderar jag ärligt talat på att försöka hitta en processor, typ Rottne Snok, till nästa avverkning av grövre skog.
Det skulle vara underhållande och intressant att stå brevid någon som tycker det är normalt/ok med dessa stubbhöjder, samtidigt som han försöker får bort traktorn som sitter fint placerad med en hög stubbe på underredet :wink: .

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

foton  
#164233 Mangan! Förstår inte vad du pratar om. Jag är ingen fantast av höga stubbar, undrade bara om inte stubben tillförde marken näring. När jag lärde mej plantera på 60 talet sades det att bästa sättet att plantan fick en bra start var att sätta den mellan rotbenen vid en stubbe.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164237
foton skrev:Mangan! Förstår inte vad du pratar om. Jag är ingen fantast av höga stubbar, undrade bara om inte stubben tillförde marken näring.


Ja, och jag svarade att det är väldigt lite. Vad är det du inte förstår i mitt svar.

När jag lärde mej plantera på 60 talet sades det att bästa sättet att plantan fick en bra start var att sätta den mellan rotbenen vid en stubbe.


Vilket beror på att det är bra mikroklimat där (soligt), inte på att stubben innehåller näring.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164238 Kungsis, varför inte bryta stubbarna? Då lär du ju få ner höjden maximalt. ;)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164242
Mangan skrev:Kungsis, varför inte bryta stubbarna? Då lär du ju få ner höjden maximalt. ;)


Tja, vi får väl se när det blir dags. Känns inte som att det är något som det finns några rutiner för eller så är jag inte uppdaterad inom det. Används det i någon större omfattning, om det inte är speciella omständigheter?

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164251
kungsis skrev:
Mangan skrev:Kungsis, varför inte bryta stubbarna? Då lär du ju få ner höjden maximalt. ;)


Tja, vi får väl se när det blir dags. Känns inte som att det är något som det finns några rutiner för eller så är jag inte uppdaterad inom det. Används det i någon större omfattning, om det inte är speciella omständigheter?

M.v.h
Kungsis


Häromkring är stubbbrytning ganska vanligt men på senare tid så har motståndet börja stiga och jag själv skulle inte bryta stubb.

Det skulle vara underhållande och intressant att stå brevid någon som tycker det är normalt/ok med dessa stubbhöjder, samtidigt som han försöker får bort traktorn som sitter fint placerad med en hög stubbe på underredet .


Jag har stått och sågat ner mina egna höga stubbar med motorsåg för att kunna köra med jordbrukstraktor i skogen efter att jag gallrat med skördaren och jag tycker inte jag kan göra lägre stubbar med skördaren så är det bara. Kan tillägga att det var ganska mycket snö när det blev gallrat och vi körde ut virket på bar mark så det bidrog också till att stubbarna blev högre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).