Skotare

Köpa gammal skotare?

56 inlägg 39092 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

granqvist  
#163848 Har du verkstad och gillar att skruva så ska väl en gammal skotare vara ett bra alternativ. Kan vara bra att ta med någon som kört skotare länge när man går igenom köpobjekten. Proffsen vet oftast var man ska söka efter fel. Tycker det är ett måste att provköra maskin i drift, i vart fall om säljaren inte påvisar gjorda reparationer eller befintliga fel. Gamla maskiner kan ändra karaktär efter att dom blivit ordentligt varma.

Och ju mer man skruvar desto bekantare blir man med maskin och desto enklare känns underhållet.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

totte  
#163853 Väldigt mycket är det ju en fråga om vad man vill och tycker är roligt, vilken tid och lust som finns och på vilka ekonomiska premisser verksamheten bedrivs.

Vad man än väljer så kostar det pengar, det går inte att komma ifrån. Tycker man det är inspirerande att skruva och laga och har tid och förmåga, och kanske ser det lite som en hobby där arbetstiden inte räknas i kronor så är ju en gammal skotare ett spännande projekt. Är det sen så att man drömmer om att få ha en egen skotare bara för att det är så roligt att få köra den då är ju saken klar.

Handlar det mer om yrkesmässighet där reparationstid bokförs som en utgift som skall betalas och där stillestånd är en kostnad, ja då är nog en gammal skotare kanske inte det man i första hand väljer, då handlar det om företagsekonomiska kalkyler med finansiering, produktionskapacitet, timkostnad, avskrivningar och hela köret.

Om jag varit i din situation, och känt att jag hade råd, skulle jag köpt en skotare, bara för att jag ville ha den :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

erkandersgard  
#163874 Man får grattulera till skotarköpet. Ett klokt val att satsa på en maskin som är avsedd för att köras i skogen med. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163876 Dilemmat är ju om man hellre skaffar traktor och vagn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

totte  
#163879
Slurfi skrev:Dilemmat är ju om man hellre skaffar traktor och vagn.


Då är det ju inget dilemma, då skaffar man ju förstås det,och gillar man att skruva så hittar man ju nånting lagom begagnat. Tror som jag sa att frågan handlar mest om vad man vill. Det finns en hel del undersökningar som visar att beslutsfattare bestämmer sig långt innan de har något underlag, det är sedan till för att rättfärdiga det redan fastställda.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163886 Jag menade ofc om det står och väger.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#163938 Jag får tacka för alla goda råd och tips har varit väldigt nyttigt. Men idag gjorde vi slag i saken och skaffade oss en kockum 83-35 var väldigt lämplig storlek på maskinen och verkade väldigt bra underhållen. Tycker man får mer för pengarna med en skotare än med samma pengar på en huggarvagn.

Men jätte tack för allt så får vi se om jag slänger ut någon mer tråd!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Blivande snickare  
#163939 Vad blev priset?

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Johan C  
#163948 BILDER :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163956 Var det den från Västerås ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Kse  
#163971 Kockumen är nog ett bra köp, en fördel med att gå på den lite äldre skolan är ju att man slipper mycket av all elektronik som kan spöka. Du kommer nog inte att ångra dig i valet mellan skotare och Jordbrukstraktor.

Lite info: http://app.elmia.se/classic/files/kocku ... kotare.pdf

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

totte  
#164020 Kul! För det var ju en skotare du ville ha! Som sagt, BILDER, tack!

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#164021 Väntar på transport säsongen är ju över så får se om dem får någon som ändå ska köra tomme. Det var inte den i västerås var sprucken boggie låda som dem svetsat ihop:S!! Bilder kommer att komma. Men annars så kan man kolla album på erkandersgard som har skrivit i det här forumet visserligen var det 3 år sedan bilden togs men det är inte så stor skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Johan C  
#164045 Är det hans maskin du köpte??

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#164066 Jupp

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).