Friluftsliv, Naturturism

Bygga koja med barnen

30 inlägg 43369 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga koja med barnen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163671 Det är stängningdag på skola/fritids på tisdag, tänkte dra till skogs och bygga koja med döttrarna (9+11). Grilla korv, pinnbröd kanske något annat över elden.

Funderar på hur ambitiös kojan skall vara, tips någon på vad man kna göra? Tidigare har vi varit några km från stugan och grillat, kanske ha det närmare så att de kan gå dit själva sen.

Planera lite är nog bra.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

r93  
#163673 Ska du spika?, använd blankspik, inte rostfritt.........

När kojan ruttnar bort gör spikarna likadant.

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163675 Det ser ut att bli någon minusgrad nästa tisdag plus några snöflingar. Ta med lite rep och använd topparna som blev över efter gallringen. Bind ihop till ett skal som du täcker med granris. Det håller värmen bra. Ingen ide att gör nån större affär av det då blir det bara halvdant.

Användarvisningsbild

Re: Bygga koja med barnen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163794 Inte dumt alls med lite kojbyggeri, sånt fick man aldrig hjälp med själv men det är
ju modernare tider nu och det menar jag på bästa vis.
Kanske bottna med ett tjockt lager granris så det inte blir kallt att sitta.
Sen bara luta några pinnar mot en grov gran helt enkelt?

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Nolltax AB  
#163812 Rent spontant... Några kilometer bort....

-Du, jag har hyrt en film. -Kul, jag poppar lite popcorn.

-Eeh, var är kidsen? -Dom for ut för ett par timmar sen....

-Jag spänstar iväg några kilometer å kollar om dom är i kojan. Du kan ju chilla lite under tiden....

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Nolltax AB  
#163813 Valp var jag på femtiotalet.
På tomten gjorde vi som eskimån, sågade ut snöblock å byggde igloo.
Fast på den tiden var råvaran rikligare än den idag är....

Å andra sidan.....

På sextiotalet reste vi en kåta av slanor på tomten, skar ut torvbitar å klädde sagda kåta med.

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163905 lfq, bra tips. Mina barn kan ha roligt med papperslappar och kottar (jo, faktiskt!), så någon större byggnadskonst tänkte jag mig inte. Gallringen ligger långt bort, men annars är det en god idé att göra en GROT-koja. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

brum brum  
#163908 här är en modell större

http://kronfjall.blogg.se/2011/march/va ... -koja.html

barna verkar gilla när det ligger en bit upp i luften så att dom får klättra lite grann
en meter upp i luften räcker

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Micke Holmgren  
#163950 Den där för tankarna till boken "Mamma mu bygger koja" och kråkans hantverk. =)

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165263 Det blev såhär att vi byggde koja på söndagen, hittade en liten terrass på gångavstånd från huset, och band upp en liten granbit tvärs två stora träd. Slaktade lite mer smågranar i närheten och tog kvistar för att bygga tak genom att luta mot. Drog fram några ruttna stockar att sitta på, och snodde lite sten från ett odlingsröse (säg inget till myndigheterna!). Grillade lite, högg lite kvistar, vilade lite. Perfekt. Skall se om jag får fatt i bilderna, ligger på fruns kamera.

På tisdagen höll vi oss däremot hemma och grillade korv med hjälp av trädgårdsavfall.
DSC_0085.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165275 Trevligt att du kan ha med barnen i skogen, det blir lite avkoppling och man hinner njuta mer av skogen och inte bara se den som ett jobb. Nu är mina barn mer eller mindre utflyttade men deras upplevelser i skogen har säkert varit med på att forma deras syn på livet.

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209904 Barn i skog=rödlistad art :smile:

Själv byggde man trevåningskojor, tunnlar under marken,kånkade virke flera km och gjorde slut på farsans spik. Nu ser man knappt inga kojor eller barn som leker utomhus :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bygga koja med barnen

machonisti  
#209906
Flisaren skrev:Barn i skog=rödlistad art :smile:

Själv byggde man trevåningskojor, tunnlar under marken,kånkade virke flera km och gjorde slut på farsans spik. Nu ser man knappt inga kojor eller barn som leker utomhus :cry:

Nää för nu finns ju dator playstation wii och xbox.

Användarvisningsbild

Re: Bygga koja med barnen

machonisti  
#209908
machonisti skrev:
Flisaren skrev:Barn i skog=rödlistad art :smile:

Själv byggde man trevåningskojor, tunnlar under marken,kånkade virke flera km och gjorde slut på farsans spik. Nu ser man knappt inga kojor eller barn som leker utomhus :cry:

Nää för nu finns ju dator playstation wii och xbox.

Med kojbyggarspel :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga koja med barnen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209909 Och framför allt lata föräldrar :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).