Skotare

Nord-Verk 140B

16 inlägg 11796 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nord-Verk 140B

BM 35  
#163580 Läste i nyaste Skogen om en lite udda skotare som byggdes på 60 talet,,, Norde-Verk 140B en stor pjäs på 19 ton

Någon som har erfarenhet av denna maskin och fler bilder



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

Blivande snickare  
#163584 Finns med i en traktor power tidning, minns inte vilket nummer, ska kolla när jag kommer hem.

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

andan  
#163596 Bör vara byggd i Uddevalla där Nordverk väghyvlar m.m. är byggda...

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

foton  
#163597 Nord Verk låg i Uddevalla! Dom byggde rätt fina väghyvlar och en dumper, skogsmaskinen är nog en variant av dumpern.

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

andan  
#163599 http://app.elmia.se/classic/files/Nordv ... urdrag.pdf
http://app.elmia.se/classic/files/Nordv ... re1969.pdf

Här är två nordverkmaskiner, ingen med betäckningen B men ändå...

Användarvisningsbild

Re: Nord-Verk 140B

rocky  
#163601 Väger ca 12ton och lastar 20 ton :-bd

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

Blivande snickare  
#163604
foton skrev:Nord Verk låg i Uddevalla! Dom byggde rätt fina väghyvlar och en dumper, skogsmaskinen är nog en variant av dumpern.

Fel, skogsmaskinen är deras största väghyvel vänd bakfram. Vagnen vet jag inte varifrån kommer.

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

BM 35  
#163611 Den hadde penndelaxelupphängd fulldiffad dubbelboggi,,,finns det ingen här som kört den och kan berätta lite

   TS
Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

Blivande snickare  
#163613 Menar du 8-hjulingen?

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

mannen  
#163616 Är inte Kockum 875 en variant av Nord-Verk?

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

Blivande snickare  
#163679 Nord-Verk 140B finns med i serien "old log" i traktor power. I nummer 2/2009 finns det tre sidor fakta om den åtta hjuliga gigantten. Den enda kvarvarande av två finns i Gårdsnäs i närheten av Sollefteå hos ägaren Roland Näslund. Om du är intresserad att veta mer, ring honom!, han framhåller i artikeln att han också gärna vill veta mera om bestarna varav ena antagligen skrotades på -80 talet.
Maskinen blev som bekant en flopp :sad: och har bara cirka 4800 timmar på mätaren.

Blivande snickare skrev:
foton skrev:Nord Verk låg i Uddevalla! Dom byggde rätt fina väghyvlar och en dumper, skogsmaskinen är nog en variant av dumpern.

Fel, skogsmaskinen är deras största väghyvel vänd bakfram. Vagnen vet jag inte varifrån kommer.

Där bet jag mig allt i tummen :oops: , 140B är byggd på deras största väghyvel, de andra vet jag inte hur är byggda.

Användarvisningsbild

Re: Nord-Verk 140B

Kse  
#163696
mannen skrev:Är inte Kockum 875 en variant av Nord-Verk?

Bakvagnen med boggi och diff kommer iaf från Landsverk.
Sålde en converter från en skrotad 875 som skulle användas i en Landsverk hyvel så dom har nog en hel del gemensamt

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

BM 35  
#163745 Tänkte kanske att det fanns någon här som va med på 60 talet när det begav sig,,,,Det är ju roligare att läsa om det här,,,Profilen Backman hade ju en intressant tråd om Stor Nalle hoppades att han skulle läsa detta och ha lite erfaren het och information om maskinen

Nord-Verk 150 påminner om Kockum 875

   TS
Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

woodstar  
#163767 Tja!

Var inte med på 60 talet, men det stämmer att en av Nordverk maskinerna senare såldes som kockum 875, vet inte om kockum köpte rättigheterna av nordverk.

På den tiden det begavsig var det förstås väldigt stora maskiner, det gick några här i trakten. De ansågs som komfortabla med den pendladnde framaxeln.

Avatar Fallback

Re: Nord-Verk 140B

AKKAMAAN  
#587572 Nord-Verk 140 B var byggd i Åmål och kallas även för Åmåls-giganten
Här en länk till Per Ericssons artikel i Tractor Power Maskinen i artikeln är ägd av Roland Näslund i Graninge Ångermanland.

Här ytterligare en artikel om samma maskinen med mera detaljer om hur och varför den togs fram 1966

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).