Servicebyggnader

maskinhall

11 inlägg 16790 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

maskinhall

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16359 Till min skog hör en fastighet där min farmor nu bor, jag själv bor 3 mil ifrån skiftena. Jag har traktor och skotare hemma hos mig och kör ut dom när jag behöver göra nåt, om jag nu vill bygga maskinhall för maskinerna kan jag då göra det på "min" fastighet och betala det med skogspengar?



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16370 Få se nu, du äger skog en bit hemifrån, och din farmor bor i ett hus i din skog? Och du undrar om du kan bygga en maskinhall i skogen, stället för att ha grejorna hemma? Rätt så?

All dina intäkter i näringsverksamhet kna kvittas mot alla utgifter i näringsverksamhet. Hade du fått pengarna genom lammuppfödning hade det gått lika bra.

Men jag kanske inte fatta?

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16374 Förstår jag dig rätt;
Du vill bygga en maskinhall på den fastighet du bor på och finansiera den med intäckter från skogsavverkning på annan fastighet.

Det kanske finns andra möjligheter men jag rekommenderar dig att börja med att undersöka hur dina två fastigheterna är typade. Alltså hur de är registrerad i fastighetsregistret. Det framgår av det årliga taxeringsbeskedet (en tresiffrig sifferbeteckning).
En lantbruksfastighet har typbeteckningen 100-199. En bostadsfastighet har typbeteckningen 200-299.

Om du skall kunna bygga en maskinhall som finansieras med intäcker från näringsverksamheten tror jag att fastiheten där du bygger måste vara registrerad som en lantbruksfastighet, alltså kod100-199. Om du bygger på en fastighet som är klassad som en bostadsfastighet, kod 200-299, tror jag det defineras som privata byggnader, och måste därmed bekostas av privata medel.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16386 Här blandas äpplen o andra frukter.
Avdrag och momslyft kan göras för alla kostnader som behövs för din dåvarande,nuvarande och kommande verksamhet.

Du kan alltså använda skogspengar till att bygga tex en frisörsalong på grannens gräsmatta.Bara du talar om för SKV att du skall börja klippa hår.Intäkter från klippning kan sedan användas för köp av skotare mm.
Fånigt exempel..

Bygglov är en annan sak...Där är lantbruksföretag väldigt gynnade.En ekonomibyggnad behöver man,vad jag vet, inte ens söka bygglov för.

Däremot kan SKV klaga om du tex bygger en "maskinhall" i form av ett dubbelgarage för personbilar. Med traktorhöjd i tak blir det nog inga problem.

/Nisse

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16390 Nisse, du menar alltså att jag kan bygga en verkstad på min villatomt inne i stan (om jag får bygglov) och bokföra det som ekonomibyggnader i näringsverksamheten.
Jag har inte tänkt så...om det är riktigt öppnar det för nya möjligheter.

Jag är ingen expert då dessa frågor men jag tycker det låter lite märkligt.
Senast redigerad av OAS-forests tis 15 jan 2008, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16399 Jag har en mindre enskild firma, som jag driver på min fritid.
Jobbar heltid också.
Verksamheten är bla snökörning, vedförsäljning, skogsjobb mm.
Till denna verksamhet behövde jag en verkstad för underhåll och maskinförvaring.
Verkstaden är byggd på min privata villatomt och bekostad av firman.
Detta är godkänt av skatteverket.
Så som jag tolkar dig så bör inte detta vara nåt problem.
Däremot så får man tänka till framöver om firman skall säljas/läggas ner eller om fastigheten skall säljas.
I ett sådant läge tror jag bästa lösningen är att man köper byggnaden av firman och då får man betala momsen iaf.
Kan kanske gå att få till acceptabel nivå med hjälp av avskrivningar.
Men med tanke på dagens utveckling av fastighetspriserna kan det bli en dyr byggnad om värdering krävs av skatteverket.
Nån som har en bättre lösning här?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16400 Nu börjar det bli överkurs, men om byggnaden kan klassas som bostadsbyggnad (tex garage), så kan det vara bättre at ha den privat. Värdestegrinen beskattas mindr. Men nu har ju det ändrats från årsskiftet, och man vet aldrig hur det blir när det är dags att sälja.

Men som Nisse säger, var du bygger skiter SKV i, bara du rimligen kan anses nyttja byggnaden i näringsverksamheten.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16413 mitt hus har jag ute på landet, ej statsplanerat där så bygglov behövs inte annat om jag bygger nåt som är större än huset lr om det ska bedrivas näringsverksamhet där.......så i detta fallet så behöver jag nog bygglov.

Ska ta och kolla upp klassningen av kåken, och sen tolkar jag det som på era svar att det är ok att bygga av skogspengar än fast min privata bostad inte ingår i skogsfastigheten....rätt?

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16421 Ett tips är att byta "skogspengar" mot "firmans pengar" el dyl så går tänket lite lättare.
Många skogsägare som rör ihop egna och företagets ekonomi.Blir sällan problem så länge man har koll på när moms o skatter etc skall betalas in.

Ang var ett företag får bygga utan bygglov tycker jag du ringer lämplig myndighet o frågar.

/Nisse

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16424 det jag mest funderar om är ju om det är ok att bygga på en fastighet som inte hör till skogsfastigheten och att det fortfarande är fullt avdragsgillt.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16425 Om byggnaden är för att användas i "företaget" ser jag inte att det ska vara några problem.
För att vara på säkra sidan, ring SKV och fråga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).