Bioenergi

sälja ved

50 inlägg 24133 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sälja ved

unghuggare  
#163328 hej!
Jag och en vän har tänkt att sälja ved nu i vår. Vi har tänkt att sälja rå ved efter kundens önskemål om längden på veden . Tanken är väll att sälja i 1 m3 säckar och kunden får komma och hämta säckarna och så hjälper jag till med att lyfta säck/säckarna på deras kärra. Har ingen traktor kärra eller frontlastare så jag kan inte erbjuda frakt ( lyfter med ett trucktorn bak på traktorn). Vi hade tänkt med att köpa in 20 löpmeter björk att kapa och klyva. Det är första året vi ska sälja ved. Hade tänkt att annonsera i lokaltidningen Har ni några ideer eller lite erfarenhet? berätta gärna!
mvh/ Magnus



   TS
Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#163348 Att klyv mer än du tror du blir av med. Sen på hösten blir än bara förbannad att man inte har mer att sälja

Användarvisningsbild

Re: sälja ved

Camwood  
#163353 Du menar m3 (löpmeter) :?: Lönar det sig verkligen att köp råvaran föratt tillverka ved :shock: Jag tvivlar. Man måste nog vara skogsägare för att sälja ved med någorlunda vinst. Att kunna averka skräpskog och sortera ut vrak mm och sen sälja det fina virket till industrin tex,

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#163406 Jag säljer björk ved för 400 m3 bland 350 m3. Köper man björk från tex maskin så kostar den 200 lösmetern, så du får 200 per m3 så du tjänar lite på det men om du har egen skog får du ju 400 per m3

Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#163497
skogsbonne skrev:Jag säljer björk ved för 400 m3 bland 350 m3. Köper man björk från tex maskin så kostar den 200 lösmetern, så du får 200 per m3 så du tjänar lite på det men om du har egen skog får du ju 400 per m3

Stämmer inte riktigt. Södra har höjt björkmassa till 350 kronor fub så alla här omkring vill ha 260 kr lösmeten.Och det blir ju inte 400 rakt ner i fickan man få ju räkna med sitt egna jobb

Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#163498
skogsbonne skrev:Jag säljer björk ved för 400 m3 bland 350 m3. Köper man björk från tex maskin så kostar den 200 lösmetern, så du får 200 per m3 så du tjänar lite på det men om du har egen skog får du ju 400 per m3

Stämmer inte riktigt. Södra har höjt björkmassa till 350 kronor fub så alla här omkring vill ha 260 kr lösmeten.Och det blir ju inte 400 rakt ner i fickan man få ju räkna med sitt egna jobb

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#163500 Ok men här omkring så är det 200 kr m3 men du kan ju kanske ta 500 kr för björken om du vill

Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#163530 Ja TAR femhundra för björken

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#163575
marcus_ford 3600 skrev:Ja TAR femhundra för björken



För du något sålt :?:

Avatar Fallback

Re: sälja ved

Bengt olsson  
#163602 GLÖM inte momsen !

Avatar Fallback

Re: sälja ved

Bengt olsson  
#163605 Det är många på skattemyndigheterna som har koll på er här !!!

Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#163721
skogsbonne skrev:
marcus_ford 3600 skrev:Ja TAR femhundra för björken



För du något sålt :?:

jA DET FÅR JAG 50 M3 FÖRRA året och ja jag betaler skatt som staten kan ta ill nån jävla tjänsterese

Avatar Fallback

Re: sälja ved

Blivande snickare  
#163723 Det var misann ord och inga visor! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#163724 det var ju bra med 50 m3 :D

Avatar Fallback

Re: sälja ved

TimmberJack  
#163727
Bengt olsson skrev:GLÖM inte momsen !


Fråga VIDA hur man gör för att tvätta svart ved,det vet dom.
Beskrivs i vida tråden!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).