Inomgårdsmaskiner

Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

55 inlägg 39296 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#161898 Sweden-viking: Åkt sulky efter gräsklippare har jag gjort en hel del, körde Belos ett tag på 70-talet.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161901 Har du åkt sulky efter Snöslungan...?
685686239_Q4oAT-O.jpg


:D :D :D ;)

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161902 Funderar lite på om det sitter fjädrar i klorna i starten på dom stående GCmotorerna??
Finns inga i min o det funkade bra på klipparen men nu vill inte snöret gå tillbaka.

Har du koll på detta Viktor?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#161912 hmmm :-? . brukar vara plastklor under en friktionsbricka av plast bara. och sen en vanlig spiralfjäder som drar tillbaka snöret. finns inga fjädrar på klorna. spänn den vanliga fjädern ca 2 varv och testa.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#161914 ser den ut så här? http://www.gardenhirespares.co.uk/image ... _large.jpg

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#161935
Sweden-viking skrev:Har du åkt sulky efter Snöslungan...?

:D :D :D ;)


Nä, inte än! :mrgreen: Nja, njä, det är nog inte praktiskt efter en gammal Gilson.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161940 Japp en sån är det!

Jag hittade resevdelslistor på nätet o det verkade vara samma.

Det är ju sånt där långt snöre på den. Jag har satt öglan från klipparen på handtaget men det är nog 50cm kortare från starten till öglan nu.

Ska prova o spänna.

Klart du ska fixa en sulky Totte :grin:

Magnus M
Senast redigerad av Magnus M lör 18 feb 2012, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#161941 Till tvåhjulstraktorn kanske, men där har jag ju redan min fina vagn och dessutom dunderlunnaren som ju nästan är en sulky.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#161979 då har du hittat felet :mrgreen: snöret blir för långt och tar upp all plats på linhjulet så det går emot kanten på startapparaten och kilas fast. om du ska ha starthandtaget på direkt på startapparaten så räcker det med 120-150 cm snöre gott och väl. tycker att du inte ska ha snöret på handtaget som du har nu. det sliter på startsnöret och efter en stund så kommer snöret skära sönder plasten på startapparaten. vrid startapparaten ett snäpp istället så det blir bättre ställning när du ska starta den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161999 Jo så tänkte jag först med men det går inte tillbaka nåt ens när snöret är helt utdraget!!

Lite skumt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#162019 går det tillbaka om du tar loss startapparaten från motorn? om inte så har fjärden hoppat eller gått av. friktionsbrickan kanske kärvar. då går inte klorna in. lycka till :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163464 Nu funkar det!

Jag spände fjädern ett varv först, då rätade kroken i änden på fjädern sig.
Plockade isär, böjde till en ny krok, gjorde rent o la i lite nytt fett i fjädern.
Nu funkar det perfekt :smile:
Det var nog skiten o lite rost i fjädern som gjorde att det kärvade.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

viktor meck  
#163466 Som vanligt då :lol: det och startsnören som gått av

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

totte  
#163474
Magnus M skrev:Nu funkar det!

Jag spände fjädern ett varv först, då rätade kroken i änden på fjädern sig.
Plockade isär, böjde till en ny krok, gjorde rent o la i lite nytt fett i fjädern.
Nu funkar det perfekt :smile:
Det var nog skiten o lite rost i fjädern som gjorde att det kärvade.

Magnus M


Trevligt! Ganska säkert var det så, startapparater behöver lite omvårdnad och tillsyn annars börjar dom jäklas med en.

En sak jag tänkte på, den motorn du satt på nu är väl inte vinteranpassad med snökåpa vad jag kan se. Snöslungemotorer har ju oftast en extra kåpa över förgasaren och inget luftfilter. Kan misstänka att det kan bli problem där, filtret vill gärna isa igen och det blir frysningar i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163483 Nej den är inte vinteranpassad. Sitter ett pappersfilter i den. Provade utan men då går den naturligtvis inte riktigt bra. Jag har inte kollat om det går att justera bränslemängden men den borde nog ha lite mer soppa egentligen. Choken är en knepig självåtergående sak som jag inte har riktig kläm på hur den funkar. Jag får hålla emot den lite efter start.

När den blitt ordentligt varm går den skapligt.
Jag tror det funkar på mina breddgrader men hos dig Totte är det nog värre.

Det kanske skulle hjälpa lite med nån form av kåpa över förgasaren!!

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).