Föryngring

Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

12 inlägg 6288 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

norrskog  
#161375 Har läst massvis att företag försöker framställa vindkraftverk som istället för att prodecera el ska de prudcera vatten ur luften. Ni som är intresserade kan följa länkarna här nedanför. Drömmen hade väl varit att kunna bekämpa öknarna med en massa skog. Gärna nått som inte är så törstigt men ändå snabbväxande så man kunde averka och på så sätt få ekonomi i det. Om nu en sådan här vindsnurra skulle kunna tillverka så som forskarna tror upp till 2000 liter vatten per dygn.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 264891.ece

Hur många vindsnurror skulle be det då behövas om man skulle bevattna ett hektar?? jag har ingen aning faktiskt. vist skulle det vara underbart om man kunde börja plantera träd på detta sätt på platser där det knappt finns nån skog nu för tiden. Skulle man på sådana platser kunna plantera för attt få nån lönsamhet i det som energiskog exempelvis? Min tanke är att kommer en sådan här vindsnurra till så skulle jag fan försöka iallafall. låter kanske som galenskap men pengar kan man nog kunna få in från olika orginisationer skulle jag tro. tror inte häller dessa snurror behöver vara lika höga som ett vindkraftverk då det blåser mest hela tiden i en öken. Och en öken kan nog inte vara så dyr att köpa. Ja detta är väl bara en dröm jag har och vet ju inte om det någonsin kommer kunna bli verklighet av det dårskap till tanke. men kul att spåna å drömma sig bort. Så har ni tankar funderingar kring detta galenskap så skriv gärna. Tänk nu på att ni kan fantisera fritt. Ingen är tokigare än jag. Som tar upp detta i ett seriöst skogsforum. Skulle det ens vara genomförbart??



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

Kse  
#161376 Tja, en "normal" stor björ dricker väl nån stans mellan 200-300 liter per dygn, men det är väl ett av dom trädslag som dricker mest så det är ju ett dålgt exempel.

Skulle du nu lyckas med iden och verkligen få skog att växa i öken så får du nog dra in pengarna genom bidrag från nån organisation eller vänta på att du får stora miljöpriset.
Avverkar du däremot skogen som du helt själv lyckats få upp och som inte skulle varit där utan din hjälp så lär du ändå bli jagad resten av livet av allehanda miljöorgnisationer för att du skövlar den ovärderliga ökenskogen.
Energiskog.jpg

Användarvisningsbild

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161424 Hur mycket vatten som transpireras per dag, beror ju på omgivande temperatur, luftfuktighet, vind och inte minst vattentillgång. En björk i Sverige transpirerar mycket mindre än en motsvarande björk i Sahara på grund av fuktigare luft och lägre temperatur i Sverige.

Här finns mer att läsa om transpirationsberäkningarna för grödor http://www.fao.org/docrep/X0490E/X0490E00.htm Principen torde vara det samma för träd som för grödor.

Notera att fotorespirationen http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotorespiration för C3-växter http://sv.wikipedia.org/wiki/C3-v%C3%A4xter blir betydligt värre ju varmare det blir. C4-växter http://sv.wikipedia.org/wiki/C4-v%C3%A4xter är förvisso mindre känsliga, men jag känner inte till några träd som har C4.

Slutligen lär det gå åt kopiösa mängder sötvatten, för att undvika försaltning av marken. Vid bevattning av ökenområden brukar man ofta rekommendera 10-25 % överbevattning, just för att undvika försaltning. Då fordras även en fungerande dränering, för att leda bort överskottsvatten och förhindra en försumpning.

Kontentan är att det lär gå åt kopiösa mängder vatten för att få öknen att blomstra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

Kjell S  
#161433 Det är säkert genomförbart, kanske vore bättre med mindre,
enklare men desto fler vindvattenverk.
Det blir billigare och säkrare att fortlöpa produktionen då en stor blir säkert
stående längre vid driftsproblem o underhåll. Plus dyrare.
Det hela kom mig att tänka på parasollen på Andernas bergssluttningar..
De har mycket jobb med att bära vatten däruppe, men en provanläggning där luften kondenserades mot parasoll med biltvättsborst liknande strån och
uppsamlingsplats gav en hel del vatten.
Försökte hitta något på detta men inte..
Det var med i något vetenskapsprogram för en 5-10 år sedan.
Enkel och m.el.m. underhållsfri teknik.

Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

axwell  
#161436
Niking skrev:Kontentan är att det lär gå åt kopiösa mängder vatten för att få öknen att blomstra.
/Niklas

Säkert inte enkelt, Israelerna har dock fått vissa ökenpartier att blomstra.
Om vattnet skall tas ur luften minskar måhända förutsättningarna ytterligare.

Börja med att odla en annan blötväxt än björk, välj i stället tex klibbal som omvandlar en del av luftens innehåll till kvävenäring runt rötterna till nytta för övriga växter.

Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

8wdHypro500  
#161440 Den Store Skaperen har vel fra tidernes morgen skapt litt ørken og litt regnskog og hvorfor skal vi enkle mennesker forsøke å forandre på det?

Användarvisningsbild

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161445
axwell skrev:
Niking skrev:Kontentan är att det lär gå åt kopiösa mängder vatten för att få öknen att blomstra.
/Niklas

Säkert inte enkelt, Israelerna har dock fått vissa ökenpartier att blomstra.
Om vattnet skall tas ur luften minskar måhända förutsättningarna ytterligare.


Helt säker är det så

axwell skrev:Börja med att odla en annan blötväxt än björk, välj i stället tex klibbal som omvandlar en del av luftens innehåll till kvävenäring runt rötterna till nytta för övriga växter.


Tror att det borde gå att hitta betydligt lämpligare ökenträd än klibbal, om nu kvävefixering (med tillhörande försuring) är en viktig del i projektet. Jag tror att det finns vissa träd i ärtfamiljen, men jag är lite osäker på detta. Rhizobium torde funka lika bra som Frankia när det gäller N-fix.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

norrskog  
#163359 Att så här många svar skulle komma upp på en helt tokig tanke kunde jag knappast drömma om. Men kul att spåna vidare. Det här med parasollen på andernas berg låter väldigt intresant. Fundera på hur mycket vattten här hemma det skulle gå att få fram per dygn. Skulle man ha nån nytta av detta i skogsbruket? Torra platser där mestadels tall trivs bra kanske man istället skulle kunna plantera löv i framtiden?

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 340327.ece

   TS
Användarvisningsbild

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

Kjell S  
#163389
norrskog skrev:http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3340327.ece


Kul att du letat reda på något om den idén.
Det här var nästan high-tec jämfört med det jag såg.
Kanske snarare en förfining och optimering av parasollen på Anderna.

En intressant variant på väderstyrning stötte jag på i en SF bok för länge sedan.
Titeln har fallit i glömska, men idén sitter i bakhuvudet.
De hade asfalterat ytor längs kända vädersystem för att per termik styra
vindarna och få molnen att stiga så att regnmängden ökade där de önskade.

Har provat lite skärmflygning så letat termikalstrare och "triggers" ingick.
Det kunde räcka med en buss på E4:an så kunde en blåsa ge en skjuts uppåt.

Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

4WD  
#163402 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

norrskog  
#163444 ska absolut inte göra reklam för olika orginisationer nu men har mailat olika orginisationer om denna teknik ni just har läst om. Samlar de in pengar till att plantera träd kan de även samla in pengar till tekniken att tillverka vatten av luft. Bättre att de som redan jobbar med detta får ta del av den nya tekniken. Får se om man får något svar från någon av dessa orginisationer. Men lite reklam ska jag ändå göra och det är för att rädda svensk gammelskog.

Vart klick betyder att du skänker ett öre. Ett klick om dagen kan alla göra. Låter kanske inte alls mycket men Igår gjordes 3716 klick.

http://www.ettklickforskogen.se/ vill nu inte ha en massa skriverier om att man ska skövla detta för att tjäna pengar. Har ni den uppfattningen så behåll det för er själva och ge bövelen i att klicka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra vatten av luft och bekämpa öknarna?

norrskog  
#163528 Har nu fått svar från två st orginisationer. De tackar för visat intresse för att vilja hjälpa till att rädda öknarna runt om i världen. Så även orginisationen som är verksam i Israel. Den ena var väldigt skeptisk till att detta skulle fungera till att bevattna träd. Men de var inte oävna till att kilka närmare på vindsnurran. 2000 liter vatten om dan för att ge vatten åt både människor och djur är alltid välkommet på platser med ont om vatten. Den andre var dock än mer possitiv. De skulle kika på båda alternativen. Det här med kunna plantera ner stolpar i marken skulle kunna vara en bra lösning till att blöta ner jorden och på så sätt kunna behålla regnvattnet lättare. de var även inne på att de skulle kunna sätta solseller på sttolparna och på så sätt även få lite el ifrån dem.
Så från en helt galen tanke har jag nu fått respons från två orginisationer att iallafall börja tänka i samma banor som en annan. Och det får man väl vara jäkligt nöjd med

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).