Skotare

Snopna händelser med skotare och skördare

14 inlägg 7223 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snopna händelser med skotare och skördare

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16295 Var en tråd om trasig vipp här i forumet. Rätt snopet när sådant händer.
Tänkte att jag lägger upp en tråd här så kan vi samla lite här.

Har ett par grejer.

värnamo naturbruks gymnasium. En elev som satt å körde i deras stationära kranar på övnings planen. Tror han jämnslog lite i bakkant på övnings lasset. När han sen lyft upp kranen igen så hängde gripen i bara slagarna.


en kamrat var å körde skotare. Han skulle plocka upp ett knippe som låg bakom skotaren. han var å rotade en del bakom skotaren å sen trodde han sig ha fått tag på knippet. Lyfter upp å får se.....Ingen grip....Alla bultar av å även slangarna.


Rottne H20 kör för fullt i vindfällorna efter Stormen Per. Pang så smäller det till. Kranen kasar ner från maskin å blir hängandes i slangarna. Som tur var så ramlade inte kranen omkull utan den blev ståendes mot en gran. Aggregatet fick kopplas ifrån å kranen lyftas på plats igen å svetsas fast tillfälligt. Aggregatet kördes ut ur skogen med en 1710.


Valmet 860 Detta hände mig. står å lastar av ett lass med klentimmer när det smäller till å kranen far ner i vältan med full fart. Det som hände var att toppen på krantornet hade spruckit sönder i svetsen, så Huvudbommen där den rör sig i krantornet är som en hatt den satt kvar på bommen. Blev till å montera en ny kranpelare. Gick på garantin tror jag då det verkade va fusk svetsat...



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16301 i sommras så gick en slang till lyftkolven på 950n med fullt timmerknippe i gripen det slog rakt ned på banken och fästena som den sitter i sprack så det var ju inte så kul :( det var bara att åka ut och svetsa

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16333 En i vårat lag fällde en stor gran med våran gammla 921:a + 965 aggregat, och började mata när trädet var på väg ner.
Men aggregatet bara försvann bort på stammen så långt slangar o annat räckte. Pendel länken gick av; F-n vad vi skrattade

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16337
Valmet skrev:En i vårat lag fällde en stor gran med våran gammla 921:a + 965 aggregat, och började mata när trädet var på väg ner.
Men aggregatet bara försvann bort på stammen så långt slangar o annat räckte. Pendel länken gick av; F-n vad vi skrattade


de måste sett jäkligt kul ut :) men inte så roligt å laga allt sen...

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16354 paralell staget gick av på en H20 när kranen var halft utsträckt.. aggrigatet kom med en jävla fart mot Hytten o träffade bommen.. bara tur att det inte var en stock i aggrigatet då...paralell staget verkar vara rätt vanligt fel på H20 har gått av på vår med men då stannade kranen i backen som tur var

Användarvisningsbild
Skog  
#16364 Alla som kör/kört Skogsjan Cat Eco-Log, har ni varit med om att kolvöra på vippcylindern gått. Jag vet många som varit med om de i varje fall :?
då kan de gå illa :(
Passa er om ni kör med stora aggregat :shock:

Avatar Fallback
harvesterhead  
#19779 Min fd arbetsgivare köpte en Ponsse Elephant som gick i två bitar när midjan brast i en ravin över en kilometer från väg när maskinen var 700h! gammal. Vi fick släpa ut vagnen med grävare till avlägget. inte nån vidare start på den investeringen..

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19804 En kollega till mig körde på en åker bredvid gallringen med en gremoskördare, i med högväxeln och missade en stor ensam sten mitt i åkern, krökte hela ramen och flyttade motorfästena lite....det har han ju fått höra sen..... :lol:
Men det var ju inte så roligt just då, han slog sig rätt hårt med...
Men i efterhand kan man ju skratta åt att

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19816 En kollega till mig körde en Ponsse HS 16 och midjan vek itu sig en knapp km från väg. Pumpa upp med domkraft och svetsa ihop så det gick att köra ut den till väg. Kan säga att detta var mitt på sommaren och det var snustorrt i skogen så det var spännande att svetsa då...

Användarvisningsbild
Skog  
#19844 Den Elefanten tror jag att jag levererat :roll: Nordvall; eller?

Avatar Fallback

pang

Herr Krånglin  
#19906 Körde en gremo i småland ifjol när detta hända.
Skulle köra upp på traileren när det small som fan .
Och det var omöjligt att ta sig upp.
sen när jag skulle köra av så frihjulade den ner .
då hadde kardongen gått av.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#21087 Hej,
Detta måste vart aning snopet när det hände:

http://allehanda.se/avdelning/harnosand/21842

Avatar Fallback
harvesterhead  
#21602 Skog..yepp.. He's the one! rullat på fint sedan dess..Alla kan ju misslyckas. De gör gedigna maskiner annars. :)


30 cm tjäle is da shit!

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22086 En "liten" snopen händelse hände en kolega i Katrineholm i början av veckan. Han satt i gladan ro och körde sin H 20 när det plötsligt smäller till :shock: och maskin viker sig :roll: Undre läppen i midjan gick av så också styrkolvarna. Har inte pratat med honom än . Han har inte tid just nu 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).