Skotare

Köpa gammal skotare?

56 inlägg 39096 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163273 Visst är en skotare bättre än traktor+skogsvagn alla dagar i veckan.
Kollade lite på blocket, sökte på skotare, om man vill ha något som inte gått 10.000+ timmar hamnar man på 750.000kr.
Exempel
http://www.blocket.se/angelholm/Skotare ... m?ca=2&w=3

För hur kul är det att köpa ett lik för 3-500.000kr som gått 20.000+ timmar
där precis vad som helst kan rasa när som helst.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163277 Så tänker jag åxå

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Skogshuggarninorr35  
#163282 http://www.blocket.se/kalmar/Rottne_Blo ... m?ca=2&w=3

Det är bra tankar men ni glömmer en sak delarna till en nyare maskin är fan så mycket dyrare.
Visst köp en maskin för 500-600 men då är du i det läget att du ska ta på dig körning för att ha råd med den, sen rasar en pump så far det 60-70000 då ska du köra ännu mer för att betala den.
Nyare maskiner är ingen garanti för att det inte går sönder.

Köper du t ex blondinen så är det billigare delar till en sån och lägre inköpspris, och det mesta går att laga med en pinnsvets.

Ja kan förstå att ni rekommenderar en fräsch maskin för 500 och uppåt men ska du inte köra professionellt så är det bara dumheter för den kostar sina pengar oavsett du kör eller inte.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163285
Skogshuggarninorr35 skrev:http://www.blocket.se/kalmar/Rottne_Blondin_76_38822316.htm?ca=2&w=3

Det är bra tankar men ni glömmer en sak delarna till en nyare maskin är fan så mycket dyrare.
Visst köp en maskin för 500-600 men då är du i det läget att du ska ta på dig körning för att ha råd med den, sen rasar en pump så far det 60-70000 då ska du köra ännu mer för att betala den.
Nyare maskiner är ingen garanti för att det inte går sönder.

Köper du t ex blondinen så är det billigare delar till en sån och lägre inköpspris, och det mesta går att laga med en pinnsvets.

Ja kan förstå att ni rekommenderar en fräsch maskin för 500 och uppåt men ska du inte köra professionellt så är det bara dumheter för den kostar sina pengar oavsett du kör eller inte.



Om man är en "skogsbonde" och inte kan/tycker om att laga saker hela tiden så slutar skotar drömmarna ofta med att det på sin höjd blir en skogsvagn för max 100.000kr.
(Under förutsättning att man redan har en lämplig traktor)

Ur en rent ekonomisk synpunkt är det svårt att räkna hem en gammal skotare
eftersom man har dålig koll på repkontot.

Medel måste ofta tas från "nöjeskontot" för att få ihop budgeten.

Men det finns ju många skogstokiga(inklusive mig själv) på detta forum
handlar dyra leksaker som en revisor skulle gråta över.

Men man är i gott sällskap:
Gunde Svans leksaker
viewtopic.php?f=26&t=10573

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Mäki  
#163287 Jag skulle absolut inte va rädd för en maskin med mycket timmar.
Själv kör jag dagligen med en maskin med 24000 timmar på mätaren och skotaren som kör efter mig är långt över 30000 timmar och inte skruvar vi något mera än den andra kedjan i firman som är mycket mindre körda.
En maskin runt 10000 börjar närma sig stora reparationer så då kan man köpa en som dom redan är gjorda på.
Om jag förstått rätt så går Blondin rätt hårt på vägen så det skulle jag satsa på.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163295 Det vore intressant att höra hur man resonerar om man bestämt sig för att köpa en
gammal skotare.
Några skäl kan jag gissa:
Man tycker att traktor+skogsvagn är för dåligt(man har ej en lämplig traktor)
Man tycker det är roligt att skruva ibland
Man är kunnig och har en bra uppvärmd verkstad
Man har bra kontakter så man får tag på reservdelar till bra pris
Man har en stor ekonomisk buffert avsedd för reparationer

Det jag inte vet är, hur stor årlig inkomst tack vare skotaren behöver man ha
för att dra runt investeringen?
Räcker tiden bara med helger och semesterdagar för att få ihop tillräckligt med körtimmar?
Vilka sortiment är mest intressant att köra?

Det finns fördelar med att göra saker i egen regi, man kan välja när var och hur på ett bra sätt.
Man kan styra så att kvaliten på utfört arbete blir mycket bra.

Tyvärr så motarbetas den självverksamme av både virkesköpare och skattemyndigheter.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Blivande snickare  
#163296 Jag skulle vilja ha en för bara nöjet att kunna köra eget och kanske lite grannar/bekantas virke :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163322
Blivande snickare skrev:Jag skulle vilja ha en för bara nöjet att kunna köra eget och kanske lite grannar/bekantas virke :mrgreen:

Jo men det kan man ju m jordbrukare och vagn åxå.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Blivande snickare  
#163333 Jo men sharmen e ju int den samma då gentemot att köra med en gammal maskin som blondinen. Och en maskin byggd för skogen är alltid skönare att köra med än en lanbrukare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Camwood  
#163350 Ni glömmer vad jag sa tidigare i den här tråden :shock: Det beror på vilken terräng maskinen ska köra i :!: Ta den värsta jordbrukstraktor på marknaden typ Valtra , case ih mm med 4 hjulsdrift och koppla på en värsting vagn med drift för 250 000 kr :!: den har inte en suck att ta sig fram jämfört med min skotare från 70 talet :surp: när jag kopplar inn diffen både fram och bak så drar det så inne H.....Fram har kedjor som är så täta att man inte får inn handen mällan länkarna och bak har jag band med klackar . Så det så :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Blivande snickare  
#163446 Bilder på "besten :wink: "?

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Camwood  
#163757
Blivande snickare skrev:Bilder på "besten :wink: "?
Här är en bild på skotaren som kör i från alla jordbrukstraktorer :grin: Ju mer jag lastar desto bättre drar den men det får inte vara för mjukt underlag. Inte för att jag fastnar så lätt men den river upp marken ganska bra det är för löst underlag. Den kostar inte så mycket i drift och maskinen var väldigt billig i innköp. Den här är ingenting att köra mycket med men jag köpte den för att inte vara så beroende av andra och vänta med att en skotare blir ledig. Har den mest till vindfällen och vedkörning
Smv 21 s 1978.JPG

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Mahg  
#163774 En äldre skotare (70-tal) är ofta osmidig då midjan sitter långt fram, vagnen genar i kurvorna. Blondinen t ex fick inte en modern midja förrän de allra sista åren. En huggarvagn med ramstyrning är smidig och klarar smala vägar.
En jordbrukare är ömtålig och behöver skyddsplåtar och diagonaldäck om man inte ska ha sönder för mycke. Att kunna köra traktorn sittande baklänges är värt mycke, ändå hamnar en Valtra twintrac långt efter en 80-talsskotare vad gäller ergonomi.
Har själv ersatt en Valtra twintrac och driven vagn med en skotare för 180 000 kr. Den gör ju jobbet oerhört mycke bättre men visst, risken för omfattande reparationer finns där. Man behöver titta på många objekt och samla så mycke kunskap som möjligt för att få en hyfsad maskin i den prisklassen.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Blivande snickare  
#163801 Vad är det för modell på maskinen, Camwood?

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Kse  
#163808 Det är en SMV 21.

Köpa en skotare för 500000.- för att slippa skruva funkar inte, och har man nu råd att lägga dom pengaran så är det väl inga problem att köpa en för 150000:- och ta in en mekaniker om det blir problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).