Små skogsmaskiner och övriga maskiner

stickvägs fritt med minilunnaren oxen

54 inlägg 31336 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#163275 Björna fast lasset hårt som f*n så sitter dä. Och fila tänderna på oxens del
Så stockarna nyperfast riktigt

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163278 Det kanske fungerar - jag ska pröva att fila lite så får vi se. Man slarvar ju lite med att björna fast lasset mellan lastningarna och gör det först när lasset är fullt.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#163306 jo det brukar jag också göra ibland, men de spar tid att spänna fast så man slipper last om,

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogstomte  
#163425
lfq skrev:Tack för svaret "Skogstomten". Bra och åskådliga bilder. Jag har också haft problem med att lasset flyttar sig när man svänger och svänger man ofta åt samma håll så är set lätt att en stock glider av. Har du gjort denna modifiering på din egen maskin? I så fall skulle jag gärna se den i verkligheten. Jag håller själv till i Småland.


Varsågod :smile:

Ja, vi gjorde denna mod. på vår maskin men tyvärr har vi inte kvar maskinen och har inga bilder heller, därför blev det bara en skiss. Den har gått utanför Brittatorp men tror den är såld vidare nu. De som köpte den av oss var nöjda med vår lösning iaf och själva tyckte vi det var ett stort lyft. Mycket irriterande att försöka få tillbaka en bit mitt i lasset som spretar ut.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186506 Hej igen Oxen-nördar. Jag har haft lite problem under våren men efter att ha rengjort förgasaren och bytt till ny tändspole spinner motorn som om den var ny.

Det senaste jag gjort är att laga punktering på ena framhjulet. Gummit är stenhårt så VIANOR fick kränga på däcket åt mig. Sen var det förstås inte helt enkelt att montera hjulet igen. Bulten längst bak fungerar ju bäst om man vill sträcka banden. Vad man måste göra och som jag kom på efter en del djupt funderande var att skruva ut bulten och backa maskinen med hopp om att de två fyrkantsbalkarna som maskinen är uppbyggd på skulle åka ihop. Jag pallade först upp bakändan så att den skulle ligga så still som möjligt men det kanske inte var nödvändigt. Det fungerade bra och jag körde därefter ett fullt lass utan problem.

Men det återstod något. Jag hade tänkt kolla trycket i de övriga hjulen men innan jag hann det så körde jag ju ett lass och märkte att ett mellandäck pajat pga för litet tryck.

Så nu har jag tänkt byta alla fyra bakdäck - lika bra eftersom de alla är lite slitna på sidorna.

Jag håller på att hugga i ett blött NS-område och där fungerar Oxen perfekt med sin smidighet och bärighet.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#186521 själv har jag tänkt montera en klo på oxen så man kan dra helstam. jag har ju ett ledigt dubbelverkande uttag.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186547
hagman88 skrev:själv har jag tänkt montera en klo på oxen så man kan dra helstam. jag har ju ett ledigt dubbelverkande uttag.


Ser fram mot lite bilder på det projektet. :geek:

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#186568 de ska komma, bara jag får klon som jag beställt kommer nog likna som den som fanns att köpa till oxen orginal.

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

viktor57  
#186796 Startade en ny tråd, och upptäckte naturligtvis denna efter det...

Var och fick mig en visning av grävoxen hos Gösta Gustavsson härförleden. Måste säga att jag blev imponerad av dels smidigheten samt kapaciteten. Visst, går kanske inte att jämföra med en ordinär grävare eller minigrävare, men som någon har skrivit innan, smidigheten att ta sig fram utan stickvägar är klart possitivt. Dikesrensning borde den vara perfekt till och till då minimal markskada och framförallt utan att behöva hugga upp fri väg längs diket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).