Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104950 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

skogshasse  
#159131
Ojje skrev:Svets/ar .... äldre maskiner även där, en mig 2XX nånting ampere köpt på nordiska fabrikslagret en gång för länge sen, en 180 amp. citotig tigsvets, en esab lhe 260 pinnsvets samt som avslutning en gassvets

/ojje

hej ojje grymt fin verstad du har byggt upp och tittar man på det jobb så ser det ut som att du kan hantera svarv,fräs,svets mm mm det är riktigt intresant att följa ditt fina bygge ska bli intresant att se den färdig lycka till mvh skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#161346 Bara för att visa att jag lever OCH fortsätter framåt med mitt projekt måste jag ju skriva nåt ...... det där med knivgeometri är f*n inte enkelt, har ritat, klippt, provat, börjat om, tänkt i nya banor, klippt provat, börjat om, gjort lite cirkulära råmallar och provat rita knivar i olika vinklar utifrån dessa OCH NU BÖRJAR DET TA SLUT PÅ IDEÈR !!!!!!!!

får inte till någon riktigt bra form som följer en simulerad "stam" .... har en "nästan" form som eventuellt skulle kunna duga kanske men jag är inte riktigt nöjd med den = förslag mottages tacksamt !!!!!!!!!


/ojje "som just nu inte är kompis med geometri"

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Robertberg  
#161373 Antar att du noga studerat alla andra stegmatare som finns?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

tjoolahopp  
#162678 Ja jag vet inte men mina kvistknivar funkar bra trots att dessa inte följer stammen till 100%.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

snubblaren  
#162716 Hur pass många liter pallar alstorns pump att dra runt i minuten?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#162920 Alstorn har en pumpkapacitet på upp till 40l/m

/ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

snubblaren  
#162924 Går det att fläska på med större pump? För motorn låter ju inte på långa vägar ansträngd då man kranar.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#163182 dom Alstormaskiner som anpassades för resning av stolpar m.m. hade större pump från fabrik så det är nog inte omöljigt att eftermontera (dock kan det behövas mer anpassning av hydrauliken typ storlek på ventilpaket, strypning till orbitrol m.m.)

/ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#163183 jahapp då har jag återigen gett mig på "geometrijoxet" .... det blir inte riktigt bra , studerat patu/kesla och sett hur dom har gjort och ser att de har en fjädrande "bottenkniv" med mindre radie för att kuna kvista nedre halvan av smala stammar .... DET underlättar konstruktionen.

Nåväl jag vet att ni gillar bilder,tyvärr är det bara i "kartongstadiet" ännu:

Kvistknivar öppna för att ta emot ett träd:

Bild



Knivar stängda rune en 30cm "stam":

Bild



Knivarna stängda runt en 20cm "stam":

Bild



Knivar stängda runt en 10cm "stam":

Bild



Och slutligen 5cm:

Bild



Är inte helt övertygad att det är den bästa lösningen ..... ska prova lite fler teorier.

/ojje "som ibland tycker att enkla saker kan vara svåra"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#163217 Flytta ut vridningspunkten för knivarna så blir geometrin något bättre, eftersom knivarna rör sig nedåt samtidigt som de vrids.

Vridpunkterna i ändan av de små strecken.
kvistkniv2.jpg

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Robertberg  
#163222 Att flytta ut vridningspunkten förbättrar kvistningen på översidan, men försämrar väl på sidorna nertill?
Skulle det inte gå med två par knivar?
Och så väljer man knivpar beroende på träddiameter.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#163245 Härligt att det börjar komma förslag på hur jag ska lösa geometriproblemet ..... det är inte riktigt helt enkelt, enda sättet att få knivarna att följa stammen någesånär bra är att ha en eliptisk?? form på dessa (typ formen av en halv vattendroppe) om jag har förstått allt rätt.
Jag har tyvärr varit helt låst på att knivarna ska fungera som en gripklo och kunna dra med sig stammen, men efter en burk med tankehjälp så kanske det är enklare att ha dubbla gripklor och fjäderbelastade delade knivar som ena gripklon kan trycka upp vid behov.
Grundtanken med hela projektet är att det ska vara otroligt enkelt uppbyggt (ungefär som Alstorn).

/ojje "som just nu har övergått till några norrlands i brist på insiration"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#163257 Hoppsan ... vad hittar jag i mitt bildarkiv ... några bilder på Alstors finskbyggda aggregat:

Bild


Bild


Bild


/ojje "som börjar få tillbaks sin inspiration igen"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#163258 Brukar hjälpa upp inspirationen med nåra bärs :mrgreen: !

obantteg:

Att flytta ut vridningspunkten förbättrar kvistningen på översidan, men försämrar väl på sidorna nertill?


Tror inte det, dom behöver inte vridas lika mycket för att nå ner på översidan och i o m det så ligger dom inte lika mycket ner. Men jag kan ha fel, jag klottrade bara på lite ovanpå Ojjes bilder och tycket det såg lite bättre ut.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

ord bind  
#163263 "det måste till inspiration föratt det skall bli någon transpiration"
detta sade någon men vem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).