Små skogsmaskiner och övriga maskiner

stickvägs fritt med minilunnaren oxen

54 inlägg 31331 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147500
Skogstomte skrev:Oxen i sig är i mitt tycke kraftigt och enkelt byggd. Enda stora problemet vi hade var att vagn och maskin hade var sin banke som levde varsitt egna liv. Detta gjorde att bitarna flyttade sig i längdsled under färd för att sedan smita från stöttan. Jag rekommenderar därför att välja antingen en "riktig" vagn som bär lasset som en vanlig skogsvagn eller bygga om den som är. Då bygger man upp maskinens banke lite och ledar den framåt/bakåt. Sedan fäster man vagnens längda mitt i banken så den kan rotera, "vrida". Fördelen med att bygga om så här är att man får tyngden på samma ställe, rakt på Oxen.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bygga upp maskinens banke och leda den framåt/bakåt. Sen, vad menas med vagnens längda.
Ursäkta min okunskap men jag är bara en fritidshuggare.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Holm  
#147510
ryared skrev:En till Uvskogen som jag glömde. Jag fattar nog inte det där du menade med nedväxlat. Om banden gör så att fyrhjulingen blir nedväxlad så blir den ju starkare, då är det väl ändå lättare att dra sönder drivaxlar, etc?

Sent inlägg men...
Den extra nerväxlingen som blir med bandsats beror på att drivhjulen till banden är mindre än de vanliga hjulen.
Nerväxlingen sker "efter" drivaxlarna i drivlinan och kommer därför inte att belastas mer...

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogshuggarn  
#147731
Anders_S skrev: Visst är det trevligt med kran men problemet med den lösningen är att dom får för lite vikt på Oxen vilket gör att den nog inte drar så bra som den skulle kunna. .



Dum fråga kanske?,,,,men har inte Kranman flyttbar boggie på de sas "odrivna" vagnen?.
Sedan beror det ju lite på virkeslängd och lastning oxå - något som bla Nolltax brukar
påpeka.

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147739 Jag skulle nog rekomendera en liten traktor, antingen en kompakt traktor eller en liten standard Traktor.
Typ Ford Dexta/2000, MFf35, BM-victor, BM-Buster eller David Brown.
Svårt att slå dessa i ekonomi, driftsäkerhet, livslängd och mångsidghet.. :D :D

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147879 MF har väl väldigt låg markfrigång så dom är väl inge vidare i skogen!?

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#148852 har själv oxen tycker den är perfekt för att lunna fram virke till basvägar där man inte vill ge sig in med traktorn, sen har den vinch också som orkar ta det mesta i stockväg, plus att är bra att dra upp bilar som ligger i diket :)

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Blivande snickare  
#162931 3 sidor men int mycket om oxen...

Här är en bra video från tuben. Ser ut att fungera bra.



Tandemoxen, men den e ju en helt annan historia.


Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

jan larsson  
#162976 se där. då vart man bumpad.
tanken med tråden var för att testa iden. o för att få råd o tipps från aktiva användare. o kanske även fått se den i praktiken. gick väll sådär.

de tipps o råd som gavs var värdefulla.
nu har jag ramlat in på andra uppdrag o lagt tankarna om oxen på is så länge. men praktisk vore den.

så ni som använder oxen eller andra små maskiner fortsätt gärna med inlägg om hur ni praktiskt använder dom. när det gäller upplägg, lämpliga objekt, trix o knep.(detaljera gärna o bilder är alltid populärt)

den översta filmen minns jag o blev inspirerad av.(innlagd av stegmaster)

det finns definitivt plats för de små maskinerna i skogen. tex. i stormskogen som mobil vinsch o för att samla ihop ströträd

det har varit väldigt många besökare inne i tråden. så intresse finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

elis  
#162981
Blivande snickare skrev:3 sidor men int mycket om oxen...
Här är en bra video från tuben. Ser ut att fungera bra.

Tandemoxen, men den e ju en helt annan historia.


Ja då vet vi hur den går på golvet i stora salen, men hur går den i skogen? :wink: Skulle vara roligt att se någon film hur den hanterar djupa skotarspår, stenar och stubbar, backar och branter, blöta myrdrag, kort sagt skogsterräng. Det är inte alla förunnat att ha så fin/slät skogsmark som de på filmerna.
Tycker mig se att den tar väl mycket plats, styrning på vagnen gjorde nog stor nytta.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#162996 Där du kan gå där går också oxen. Myrmark inga problem såpass breda band så den flyter bra
Brant och stenig terräng. Ja då backar man i uppförsbacke skulle de slira så kan "åla" dig upp
Blöt och ojämn terräng ,mina erfarnheter så går de utmärkt med fulllass
Det va jag som trampa ner mig till knäna och blev sittandes. Men en sak som den klara så bra är
För mycket snö, klackarna på banden lägger igen med snö och det greppar inte allt för bra, man får isåfall
Trampa väg i tomma med oxen.
Men att köra över mindre vattendrag och dylikt är inga problem så länge motorn får luft
Så går det utmärkt, svagheter på oxen, ja det är "styrlederna" när dom blir slitna
Så blir den svår körd och vill bara driva på ett band, dock väldig lätt bytt och inte dyrt.
Är det något mer ni undrar över så får ni fråga har haft oxen sen 90 talet så erfarenhet finns av denna praktiska
Maskin.
MVH kristian

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

elis  
#163016 Tack för info Kristian.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Blivande snickare  
#163084
jan larsson skrev:se där. då vart man bumpad.


Ja det kan ju vara värdefulla svar som kommer ibland efter en "bumppning".

jan larsson skrev:den översta filmen.(innlagd av stegmaster)


Se där! :lol:

jan larsson skrev:det finns definitivt plats för de små maskinerna i skogen. tex. i stormskogen som mobil vinsch o för att samla ihop ströträd.


Håller med, man vill ju inte alltid ta in en skördare+skotare om man bara har några vindfällen. Mindre arbeten där man inte vill ha spår i grasmattan som ex. gårdsträd är den ju bra.Vissa platser får man inte ens köra med stora maskiner.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

hagman88  
#163098 Den funkar utmärkt att ta vindfäll med. Och man behöver inte hugga väg
Heller för man sick sackar oftas mellan träden även med kärra på.

Användarvisningsbild

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

Skogstomte  
#163116
lfq skrev:
Skogstomte skrev:Oxen i sig är i mitt tycke kraftigt och enkelt byggd. Enda stora problemet vi hade var att vagn och maskin hade var sin banke som levde varsitt egna liv. Detta gjorde att bitarna flyttade sig i längdsled under färd för att sedan smita från stöttan. Jag rekommenderar därför att välja antingen en "riktig" vagn som bär lasset som en vanlig skogsvagn eller bygga om den som är. Då bygger man upp maskinens banke lite och ledar den framåt/bakåt. Sedan fäster man vagnens längda mitt i banken så den kan rotera, "vrida". Fördelen med att bygga om så här är att man får tyngden på samma ställe, rakt på Oxen.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bygga upp maskinens banke och leda den framåt/bakåt. Sen, vad menas med vagnens längda.
Ursäkta min okunskap men jag är bara en fritidshuggare.


Hej och ursäkta att jag svarar sent :oops:

Vagnens längda är centralröret som bär hela vagnen, gammalt uttryck. I originalutförande hänger vagnen på en dragkrok som sitter bak på själva Oxen, i modifierat utförande sitter den rätt i den ombyggda främre banken.

Jag har tyvärr inga bilder och hittar inga bra heller på nätet. Jag gjorde därför ett par skisser.

Först originalet, plattan är vridplattan till banken som ligger på Oxen:

Originalbanke Oxe.jpg


Sen den nya med längdan och vagnens banke inritad:

Ny banke Oxe.jpg


Detta gör att Oxens banke följer vagnens rörelser mycket bättre. I originalutförande lever Oxens banke och vagnen var sitt liv och det gör att lasset flyttar sig och en del bitar släpper från banke eller stötta och spretar ut från lasset.

Avatar Fallback

Re: stickvägs fritt med minilunnaren oxen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163271 Tack för svaret "Skogstomten". Bra och åskådliga bilder. Jag har också haft problem med att lasset flyttar sig när man svänger och svänger man ofta åt samma håll så är set lätt att en stock glider av. Har du gjort denna modifiering på din egen maskin? I så fall skulle jag gärna se den i verkligheten. Jag håller själv till i Småland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).