Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41080 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

Mäki  
#159125
johaniskogen skrev:men varför höjer inte entreprenörer sina priser? det är ganska enkelt...

Det är inte så enkelt att höja priserna när maskinerna faller mera i pris än vad som blir amorterat.

Det betyder att om du blir utan jobb och måste sälja maskinen så har du fortfarande skulder på maskinen och med vad skall du betala dom?

Därför väljer många att fortsätta köra bara för att få till amorteringarna.
Jag vet det är idiotiskt men tyvärr är det så för en del, inte alla men somliga.

En annan sak är som vi har här i Finland, vet inte hur ni i Sverige har det, men det är systemet med huvud entreprenörer och under entreprenörer.
Är du under entreprenör så har du alltid mindre i inkomst plus att du kör sämre skog än vad huvud entreprenören gör som kan välja och vraka vilka skift han vill köra på sitt område.

Det systemet tycker jag är fullständigt värdelöst men bolagen tjänar på det och huvud entreprenören tjänar på det så då fortsätter det.

Genom att det alltid skryts i den här branschen hur bra det går och hur många m3 vi huggit i timmen så resulterar det i att det alltid finns nybörjare som tror att det löns att börja med en egen maskin och villigt börjar som under entreprenör.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159126
johaniskogen skrev:men varför höjer inte entreprenörer sina priser? det är ganska enkelt...



Jag tror att dom yngre som startar skogsföretag är betydligt mera insatt i både förhandling och ekonomi. och betydligt tuffare..så jag tror och vet att det finns skogsentreprenörer som lever gott på sina företag med all rätt.


Ja exakt ! varför höjer inte entrepenörer sina priser ! ??

Jag tycker att "johaniskogen" ska utveckla och dela med sig mer av sina kunskaper och erfarenheter :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

johaniskogen  
#159135
"spindeln" skrev:
johaniskogen skrev:men varför höjer inte entreprenörer sina priser? det är ganska enkelt...



Jag tror att dom yngre som startar skogsföretag är betydligt mera insatt i både förhandling och ekonomi. och betydligt tuffare..så jag tror och vet att det finns skogsentreprenörer som lever gott på sina företag med all rätt.


Ja exakt ! varför höjer inte entrepenörer sina priser ! ??

Jag tycker att "johaniskogen" ska utveckla och dela med sig mer av sina kunskaper och erfarenheter :ugeek:



jag har varken erfarenheter eller speciella kunskaper inom ämnet.. ber om ursäkt ifall jag uttryckte mej dumt.

Men jag känner att det verkar vara så att många av dom som startar entreprenad idag, dels har räknat ordentligt, och när jag skulle starta va det med devisen och principen att jag tänker inte hugga på dåliga villkor och dåliga priser, då kommer jag att lägga av.


Det är åt andra sidan grymt irriterande när man sitter på möte angående lönsamhet med entreprenörer och alla är överens om att det inte är bra, och den som klagar mest beställer ny maskinpark en månad senare. det är svårt att ta sånna på allvar...

rätta mej gärna..


på tal om underentreprenörer så verkar det bli så här med, att storfräsare tar åt sej volymer sen delar ut dom på underhuggare,så har vi här i småland iaf. men vi ser oxå ett direkt problem med bemanning av maskiner, därav mer och mer enmansföretag.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159364 Hej "johaniskogen" : ) Absolut behöver ingen be mig om ursäkt , jag är en riktigt ful jävel när jag sätter den sidan till !!

Men dock är det du säger helt intressant .. dvs att möten o.s.v slutar med ett enda "hokus pokus" ...
det kan jag säga. att är du förvånad ? det är inte jag .

här finns folk som ska "köra dygnet runt " :ugeek: och dessutom hinna köra andras maskiner ??

Jag är iaf. efter många år medveten om att dygnet har bara 24 timmar och nu får alla "fantaster " som ska tjäna pengar köra bäst fan dom vill tur är att man inte gett sig på eländet :) Vad blir det för produktion nu då ? , och det gäller även timmeråkarna blir det 4 -5 lass / skift som ( "storfräsarna" brukar hinna på ett skift enligt alla reportage i skogstidingar som hamnar i postlådan från olika skogsbolag/ föreningar , jävlar vad roligt att sitta att grepa i snön nu ,,, eller att STÅ med en timmerbil som i bästa fall ger ca: 450 sek / tim =)) =))

http://st.nu/start/inrikes/1.4350862-ka ... nat-varre-

Bara att köra ! dygnet runt ska det gå ! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

nelson87  
#162925 Allt är i stort sätt entreprenörernas fel enligt mig! dom köper nya maskiner hej vilt å skuldsätter sig högt upp i taket!

Vet en som inte gjort så utan kör lite äldre maskiner å dom bryr sig inte om maskinerna står stilla en hel vecka! dom kör enkelskift på alla maskiner å klarar sig helt utmärkt! vet inte vad dom tar i timmen, men där snackar vi om en som kan förhandla med bolagen! han har ingen press på att behöva skriva kontrakt med nått bolag!

Skulle behöva vara fler som gör så! Jag pluggar just nu till maskinförare och vet att jag inte tänker köra maskin för någon slavlön! Alla i klassen säger så, så de lär bli svårt med förare i framtiden om de inte sker en ändring!

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

snubblaren  
#162928 Det största problemet är väl att jobbet är så jävla kul och timmarna flyger iväg... Vore en städare tvungen att punga ut 4 mille för sin kombiskurmaskin tror jag att vi inte skulle ha några städare eller att det ska vara riktigt dyrt att få det städat...

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

macke  
#162933 Städarna skulle kanske köra skift, och då skulle dom kunna städa billigare.Ungefär som skogsentreprenörerna.
Jag skulle vilja vara med den dagen då Skanska säger till sina maskinförare att nu ska ni köra 2 skift för att pressa kostnadern.
Händer det ?Nä
Behöver dom det?Nä

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

johaniskogen  
#162947
nelson87 skrev:
Skulle behöva vara fler som gör så! Jag pluggar just nu till maskinförare och vet att jag inte tänker köra maskin för någon slavlön! Alla i klassen säger så, så de lär bli svårt med förare i framtiden om de inte sker en ändring!


jo det är svårt att beskylla köparen av tjänsten som boven i prisfrågan.,sen att dom är väldigt medvetna om entreprenörers situationer gör inte saken bättre.. som köpare vill man självklart ha det billigaste och bästa.

det är lätt att säga det nu när ni sitter i klassrummet. det är en annan sak när ni står där i skogen och faktiskt vet med er att ni har en del krav på er.
men det är dom unga från skolorna som kommer göra framtiden i skogen..

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

nelson87  
#162949
det är lätt att säga det nu när ni sitter i klassrummet. det är en annan sak när ni står där i skogen och faktiskt vet med er att ni har en del krav på er.
men det är dom unga från skolorna som kommer göra framtiden i skogen..


Jag har jobbat på industri i 4 år innan jag började plugga, kommer inte känna att jag har några krav på mig att köra maskin sen! betalar dom inte skaffar jag annat jobb! Ha så höga kvalitetskrav på utförandet och sen inte få betalt för de känns rätt meningslöst! flytta en pall från a till b är inte så svårt å man kan stänga av allt å inte ens tänka!!

Användarvisningsbild

Re: LÖNER 2011

FruTall  
#162957
nelson87 skrev:
det är lätt att säga det nu när ni sitter i klassrummet. det är en annan sak när ni står där i skogen och faktiskt vet med er att ni har en del krav på er.
men det är dom unga från skolorna som kommer göra framtiden i skogen..


Jag har jobbat på industri i 4 år innan jag började plugga, kommer inte känna att jag har några krav på mig att köra maskin sen! betalar dom inte skaffar jag annat jobb! Ha så höga kvalitetskrav på utförandet och sen inte få betalt för de känns rätt meningslöst! flytta en pall från a till b är inte så svårt å man kan stänga av allt å inte ens tänka!!



att stå och slava på en industri är tortyr och finns nog ingen som trivs med det. Är det inte då bättre att ha ett jobb man tycker om och trivs med och det man faktiskt slitit och pluggat till för en lite längre timpen. PÅ en industri står du kvar och stampar på samma ställe med samma skit lön och utvecklas inte ett dugg.. Där kan du knappast avancera dig uppåt. I skogen kan du ju iaf bli egen osv osv....

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

nelson87  
#162986
att stå och slava på en industri är tortyr och finns nog ingen som trivs med det. Är det inte då bättre att ha ett jobb man tycker om och trivs med och det man faktiskt slitit och pluggat till för en lite längre timpen. PÅ en industri står du kvar och stampar på samma ställe med samma skit lön och utvecklas inte ett dugg.. Där kan du knappast avancera dig uppåt. I skogen kan du ju iaf bli egen osv osv....


hur mkt utvecklas lönen i skogen? klart de är bättre och ha ett jobb man trivs med, men varför ska man slita 9-11 timmar för att få ihop så man klarar sig? där jag jobbade så hade jag mycket bättre betalt än jag skulle ha i skogen! Få bil kvittar väll, får ju bara köra fram å tillbaka till jobbet. på industri skulle jag kunna gå till jobbet på 5 min!

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162995 Du passar nog inte att jobba i skogen med det tänket!!

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

nelson87  
#163006 passar man bara att jobba i skogen om man vill jobba 12 timmar per dygn för 120 kr i timmen???

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163015
nelson87 skrev:passar man bara att jobba i skogen om man vill jobba 12 timmar per dygn för 120 kr i timmen???


Vem säger att du ska jobba 12 timmar om dagen och ha 120 kronor i timmen?

Jag jobbar iaf inte efter de parametrarna...

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

nelson87  
#163020
kjugekarlsson skrev:
nelson87 skrev:passar man bara att jobba i skogen om man vill jobba 12 timmar per dygn för 120 kr i timmen???


Vem säger att du ska jobba 12 timmar om dagen och ha 120 kronor i timmen?

Jag jobbar iaf inte efter de parametrarna...


När åker du hemifrån och när kommer du hem? hur mkt betalt får du då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).