ons 22 feb 2012, 23:28#162794
Varje gång jag hör det här med bränsleförbrukning/timme så tappar jag helt intresset.
Ex. JD1270D/758HD har en bränsleförbrukning på 15l/timme
Valmet 911.4/360 har en bränsleförbrukning på 13-15l/timme
viewtopic.php?f=10&t=4924&start=15På personbilar räknar man liter/100km = Bränsleförbrukning mot utfört arbete
Skulle man använda samma formel på skogsmaskiner skulle detta bli:
Bränsleförbrukning per timme / antal kubik = Rätt
Eller en hjullastare:
Bränsleförbrukning per timme / antal kubik grus som lastat
Anledningen är att det finns så många faktorer som spelar in så som inställd hydraulik, medelstam, skotningsavstånd, maskinens service, chafförens kunskaper och planering, skotningsavstånd med mera.
Detta tycker jag är mer intressant än vad som står i tillverkarens papper.
En enkel uträkning till bara:
1070D eco3 hugger 13kubik i timmen och förbrukar 14l = ca 1,07/kubik
1470D Eco hugger 83kubik i timmen och förbrukning 27l = 0,3l/kubik
"OBS! Detta var världsrekordsförsöket 2000kubik/24timmar vilket inte är normalt"
Har någon invändningar mot att detta låter bättre eller är jag helt ute och cyklar?