Skotare

Köpa gammal skotare?

56 inlägg 39102 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#162658 Är helt ny på den här sidan har suttit och läst gamla trådar. Har egen skog som skulle behövas gallras men att köpa en huggarvagn för att köra med känns lite sådär när det finns billiga gamla skotare. Har en verkstad så är väl inte rädd för att behöva rusta upp en.
Har väl bara tittat än så länge på Ösa 250-260 och blondiner. Priset har jag lagt än så länge 100-150 tusen. Men skaffar vi en skotare så kommer jag ju troligen göra lite slutavverkning också med den.

Önskar lite tips och råd om vad jag ska titta efter och om det lönar sig att skaffa en sådan istället för huggarvagn?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Bengt.Svensson  
#162661 Själv har jag funderat på samma sak, och valet föll på en huggarvagn. Mest för att jag ogillar att meka och har dessutom jordbruk vilket gör att traktorer till kärran redan finns.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

erkandersgard  
#162666 Har provat båda lösningarna, och jordbrukstraktorn skall bara vara på åkern, inte i skogen. Är man inte rädd för att skruva lite, så satsa på en gammal skotare. Se min Kockum i min profil tex, den blir till salu framöver, då jag köpt en större maskin.
Lycka till , och välkommen!

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

TimmberJack  
#162671 Hadde köpt en gammal blondin,funkar skit bra,bra att köra på väg om man ska trp liten bit,myckt bättre i skog än jordbrukare,kan man desutom meka lite själv är det en bra inv.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#162714
erkandersgard skrev:Har provat båda lösningarna, och jordbrukstraktorn skall bara vara på åkern, inte i skogen. Är man inte rädd för att skruva lite, så satsa på en gammal skotare. Se min Kockum i min profil tex, den blir till salu framöver, då jag köpt en större maskin.
Lycka till , och välkommen!


Hur är Kockum då? Är de lika lätt mekade som tex ösa? Och hur e det med reservdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#162715
Bengt.Svensson skrev:Själv har jag funderat på samma sak, och valet föll på en huggarvagn. Mest för att jag ogillar att meka och har dessutom jordbruk vilket gör att traktorer till kärran redan finns.


Har så litet jordbruk så då kanske vi måste byta upp traktorn på samma gång just nu kör vi med en BM 600 o släpar ut kanske om man skaffar en huggarvagn med drivning kan det gå

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Bengt.Svensson  
#162721
RasmusJ skrev:
Bengt.Svensson skrev:Själv har jag funderat på samma sak, och valet föll på en huggarvagn. Mest för att jag ogillar att meka och har dessutom jordbruk vilket gör att traktorer till kärran redan finns.


Har så litet jordbruk så då kanske vi måste byta upp traktorn på samma gång just nu kör vi med en BM 600 o släpar ut kanske om man skaffar en huggarvagn med drivning kan det gå

Allt beror på hur mycket du använder kärran. Jag körde många år med en JD2120 som har 68hk och 2wd och det gick helt OK. Äldre JD har dock ganska bra hydraulsystem, vilket kanske inte din Volvo har. Numera kör jag med en JD1950 (62 hk, 4wd) och själv tycker jag den traktorn är i perfekt storlek för att hämta vindfällen, baggaträd, gallringsvirke och egen ved.

Till saken hör att jag bor på smålandska höglandet och många ställen är så blockiga att jag inte ens kommer åt med 40+ meter vajer. Därför brukar jag leja en skotare för dessa ställen. För mig känns detta som den bästa kombinationen. Uppskattningsvis kör jag 50%-70% själv och resten lejer jag alltså för.

Ang. jordbrukare i skogen: man för köra med förstånd, hämta det man kan och lämna över resten till en riktig skotare. Det bästa sättet att spara på grejorna är att inte ha bråttom.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

rottnef9  
#162755 En skotare är ju mycket bättre än en jorbrukare iskogen . en sån sak som att köra kranen tex plusframkomligheten blondin är ett bra val lätt att få delar till o lättskruvade.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162756 Går jättebra med jordbrukare i skogen men prova inte en skotare för då vill du inte gå tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

fidde91  
#163093 nu verkar du ju ha fått riktigt många bra svar att fundera över Rasmus ;)

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163109 Det är ett dilemma onekligen, vad ska man göra med en budget på 300k ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa gammal skotare?

Camwood  
#163194 Det beror på vilken terräng du ska köra i !I plan ,jämn skog med måttliga snödjup så kan man skota enorma mängder med en vanlig traktor men när det börjar luta så kommer inte en vanlig traktor så långt :ugeek: Jag har skog i Höga kusten i norrland och i mina branter så funkar inte vanliga traktorer :roll:

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

Allgaier  
#163200 Hej.
jag köpte en volvo bm 868 (skotare 1973) som var ganska risig och trasig vxl.
Det har varit otroligt mycket jobb med att göra iordning den, men när man är klar så har man ju en bra maskin. så har man tid och lust så är väl en gammal skotare ett bra alternativ kan jag tro.

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

valmet862  
#163227 Ifall du ska köra på väg längre sträckor annat än när du flyttar maskin så ska du ha en traktor med vagn men har du tänkt att int köra värst mycket på vägen,då ska du självklart ha en gammal skotare :D

Avatar Fallback

Re: Köpa gammal skotare?

RasmusJ  
#163270 Har ju ganska blockig terräng så det blir väldigt mycket köra med vajer då så då skulle det vara skönt med skotare men sen har vi nån kilometer till skogen så det ligger som väger upp varandra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).