Bioenergi

Ryss ved packat å klart

50 inlägg 29874 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryss ved packat å klart

born11  
#162576 Finns väl ingen anledning att investera 1-300.000:- i utrustning, jaga 2-300 m3f Björkmassa för 400-500:-/m3f med transport som efter Gudrun inte kommer att bli lätt, jobba intensivt några veckor med sönderdelning, torka några månader och leja säckpackning ca 9:-/ 60L säck + all hantering det innebär med 3000 säckar, när man kan köpa färdigpackade 60L säckar levererade för drygt 43€ +Moms? http://bioenergy-international.com/index.htm

Vad skulle du göra om du hade kunderna men inte råvaran?
Hur är det med tull på ved från Ryssland?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#162579 Dagmar ska det ju vara......

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

volvo_buster  
#162585 Tips!!!

Vid köp av import virke från Ryssland --> inhandla geigermätare

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Brickan  
#162608
volvo_buster skrev:Vid köp av import virke från Ryssland --> inhandla geigermätare

Det kanske vore en intressant övning även här... De kärnvapenprov som genomfördes i atmosfären på 50- och 60-talen lämnade spår över hela världen. Tjernobyl lade till lika mycket till i min del av världen. Med långa halveringstider så är det fortfarande lätt att mäta. Det kommer att så vara även när alla mina barnbarn fyllt 100 år. Sedan vet jag inte i vilken omfattning de olika radioaktiva ämnena som finns i marken i vår egen natur tas upp av växande träd, men träden här torde inte vara sämre på det än träden där...
Senast redigerad av Brickan tis 13 mar 2012, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

volvo_buster  
#162615 Det är intressant här också men inte till närmelsevis så intressant som på "ryss-virke"!!

Tillika importen av bränsleflis ifrån samma områden samt tysklands slipers fulla med kreosot, gissa om de jublar för att slippa destruktionen i ursprumgslandet 8)

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

mashun02  
#162620 60 l för 43€ ger m3pris på 6500 SEK+moms eller står det fel ngnstans

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162624 Till Stockholm är det tydligen 3,1 euro/40l säck.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#162628 Ska naturligt vis vara ett ,, 4,3€ ska det vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

crowntron  
#164778 Som i alla affärstransaktioner: Huvudsaken är att leverera det hjärtat tror på. Annars får man som bekant ont i magen.

Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

halvproffs  
#164804
lfar skrev:
volvo_buster skrev:Tips!!!

Vid köp av import virke från Ryssland --> inhandla geigermätare


Det kanske vore en intressant övning även här... De kärnvapenprov som genomfördes i atmosfären på 50- och 60-talen lämnade spår över hela världen. Tjernobyl lade till lika mycket till i min del av världen. Med en halveringstid på flera tiotusentals år så är det fortfarande lätt att mäta.

Halveringstiden på cesium är om jag inte minns fel 50år, men sen blir det hälften av det osv så det tar ju lång tid innan det är borta.
Plutonium bla som finns i kärnvapen tar ruggit lång tid att halveras.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

born11  
#164810 Jag skiter fullständigt i cesiumhalt, vi här i Gävleborg fick säkert mer strålning än Sankt Petersburg.

Jag vill ha reaktioner på affärsidén eller finns det bara ved leverantörer med egen skog här? Då finns det väl någon som har 200m3f björkmassa att sälja till Hälsingland för 400:-/m3f +M inkl. frakt? Jag tvivlar....

Så vad har jag att välja på? Har man en kundstock på över 150 kunder som varje/vartannat år köper minst 25st 60L säckar för 70-80:-/st inkl moms å frakt så är det kunder man är rädd om och som ger ett netto på ca 100k som för mig är en halvårs lön. Man kan ju undra hur mycket ni råvedsäljare som säljer för 400-500:-/m3 måste producera för att tjäna 100.000:- när ni räknat av för maskinkostnader och egen lön för tiden ni lagt ner.....

4,3 € + moms/60L säck blir väl ungefär 600:-/m3 och om dessa säckar väger över 25 kg så blir det travat mått, så det kan väl inte vara fel när man bara behöver distribuera? Jag slipper ju packningskostnaden på 9:-/st + all hantering med lagring som säkert uppgår till 5:-/säck.
Finns det ingen annan som funderar i samma banor som vill göra mig sällskap till fabriken å titta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryss ved packat å klart

Skogstomte  
#164849 Min första reaktion är att kolla upp så du inte får med några insekter hit. Kan ju bli ett helvete... Men om du kör så ta det lugnt med små kvantiteter i början så du inte blir blåst.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

bioenergy  
#166060 Good evening,
my name is Sergey, sorry to disturb you in English language.
I'm the owner of project http://bioenergy-international.com (and http://biofuel.ru) which mentioned in the begining of this forum and i'm co-owner of production places which located in Russia, we produce firewood and wood briquettes (actually it is well visible at the web page).
I'd like to tell you that we produce (and sell) firewood and wood briquettes since 2006 specially for Norwegian market (and small volumes for Swedish customers, the matter is that demand from Norway on kiln dried firewood is much higher). We made a lot of tests of firewood and wood briquettes, so all is clean there, no additives in a wood or sawdust. Our production place located in ecologically clean area of Russia(you can check map at our web page).
We have very good transport (truck) flow to Sweden and we deliver very quickly our products to Sweden, trucks going from Russia to Finland, then by ferry to Kapelskar (where doing customs procedures) and going to any unloading place in Sweden.
If you have any question(or you need consultation about dealing with Russia) pls feel free to contact with me.

Best Regards,
Sergey Smirnov.

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Noob  
#179284
Brickan skrev:
volvo_buster skrev:Vid köp av import virke från Ryssland --> inhandla geigermätare

Det kanske vore en intressant övning även här... De kärnvapenprov som genomfördes i atmosfären på 50- och 60-talen lämnade spår över hela världen. Tjernobyl lade till lika mycket till i min del av världen. Med långa halveringstider så är det fortfarande lätt att mäta. Det kommer att så vara även när alla mina barnbarn fyllt 100 år. Sedan vet jag inte i vilken omfattning de olika radioaktiva ämnena som finns i marken i vår egen natur tas upp av växande träd, men träden här torde inte vara sämre på det än träden där...


Det är en fjärt i universum jämfört med bakgrundsstrålningen om man ser till ren strålning. Det trista med Tjernobyl var Cesiumutsläpp som ger alfa och betastrålning. Den når inte långt men det är farligt att andas in eller äta cesium. Riskfritt att stå och titta på dock, inte som gamma eller röntgenstrålning.

Men inte fan äter ni väl veden?

Den största utsläppskällan av radioaktiva ämnen är för övrigt kolkraftverken och det stoff de släpper ut. Askan från stenkol är en utmärkt urankälla.

Bananer är en annan källa för intag av radioaktivitet eftersom dom är rika på Kalium.

Oroa er inte för ryssveden...

Avatar Fallback

Re: Ryss ved packat å klart

Engelthon  
#179392 Klart seriöst bolag som till och med har hittat hit och skriver här.
Jag tror inte rysk och svensk björk är någon skillnad i kvalite utan det är bara vår Svenska mentalitet som säger att Svenskt är unikt och bäst.
Det är endast negativa jag har hittat är att deras 40L säckar är 35L annars är det ok. Ett annan del är att man måste köpa 20pall = en full trailer.
Jag har räknat på deras 60L som väger 23-24kg. Då blir en pall lika med 3,5m3s om ved vikten ligger kring 280kg/m3s och då är det bara att räkna så ser ni vad priset blir.

Så klart att det är intressant att köpa av Sergey Smirnov.

bioenergy skrev:Good evening,
my name is Sergey, sorry to disturb you in English language.
I'm the owner of project http://bioenergy-international.com (and http://biofuel.ru) which mentioned in the begining of this forum and i'm co-owner of production places which located in Russia, we produce firewood and wood briquettes (actually it is well visible at the web page).
I'd like to tell you that we produce (and sell) firewood and wood briquettes since 2006 specially for Norwegian market (and small volumes for Swedish customers, the matter is that demand from Norway on kiln dried firewood is much higher). We made a lot of tests of firewood and wood briquettes, so all is clean there, no additives in a wood or sawdust. Our production place located in ecologically clean area of Russia(you can check map at our web page).
We have very good transport (truck) flow to Sweden and we deliver very quickly our products to Sweden, trucks going from Russia to Finland, then by ferry to Kapelskar (where doing customs procedures) and going to any unloading place in Sweden.
If you have any question(or you need consultation about dealing with Russia) pls feel free to contact with me.

Best Regards,
Sergey Smirnov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).