Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

jobba skift/ helg

23 inlägg 13152 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

JD 2006  
#162392 Det är väl pga försäkringar som inte täcker upp vid nattskift.....OBS kan ha fel men jag tror det är så.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Skogshuggarninorr35  
#162429 Det stämmer väl att det är både försäkringssak och olycksrisken som stoppar nattarbete.
Och ägaren får köra natt.

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

dexter  
#162442 Rätta mig om ja har fel.

Anlednigen till att nattkörning förbjuden är för att vi som människa ska egentligen sova på nätterna, och händer de nåt. Du kanske inte har mobilen på dig eller inte kan komma åt den, så är du körd. Du har större chans att bli hittad på dagarna om du är skadad, nästan alltid nån som är ute å knatar. Hur många är ute i skogen och plockar svamp 0230 på morgon?

Sen varför ägaren för köra natt är också en bra fråga när en anställd inte får.


Angående arbetstider, specielt helgkörning. Vet inte nån som har schemalagd körning på helger. De är nästan jämt frivilligt! Kör du på helgen så blir de en extra slant i fickan, chefen blir glad, du får några fler timmar i fingrarna. Så ja, pluspoäng helt enkelt!

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

joel87  
#162443 Vi kör 06:00-14:00 det är vanligast här. Vi är inte schemalagd att jobba helger.

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

Rlin  
#162447 Om nu maskinägaren får köra natt, hur blir det om man kör som F-skattare? Då är du ju inte anställd på samma sätt längre..

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

221  
#162546 Facket tillåter ju inte att man tar in F skattare så faller väl på det.

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

svein85  
#164071 heldige vi i norge da =) ingen som sier noe på og kjøre natt. bedriften jeg jobber kjører vi hovedsakelig en mann per maskin og vi jobber så mye vi selv vill. menn arbeidsukene skall normalt vere 37,5 time

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

conny matsson  
#171378 Arbetstidslagen bestämmer att man inte som anställd får jobba mellan 00-05

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).