Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

jobba skift/ helg

23 inlägg 13154 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

jobba skift/ helg

neslund  
#154007 Hej bara lite nyfiken på hur arbetstiderna i överlag ser ut för en maskinförare i skogen. Vad är de vanligaste skiften? och hur många timmar varje skift är. Hur många bolag/ entreprenörer som kör helger?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154009 05-13,13-21 alternativt 06-14 och 14-22 är vanligast härikring. Sen finns det ju dem som kör åt bolagen och går 3 skift. Har inte excact koll hur det ser ut dagtid. Men det 3 skiftet kör mellan 18-24 nånting...

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154010 Sen är det rätt vanligt att den som har eftermiddag börjar nån timme tidigare på fredagen för gemensam service,vilket även ger skaplig kväller!

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

mb-man  
#154015 Vi kör överlappande skift 06-15 och 09-18. 2x3tim i maskinen och 3 tim äta, planering, uppföljning, manuellhuggning m.m. Det är kanon 3tim i maskinen går ju fort :smile: sen får man komma ut och röra på sig i ett par timmar sen bli det 3tim till i maskinen. Vi kör nästan bara första gallring.

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

neslund  
#154022 okey tack för svar!..förekommer helg ofta, eller är det bara väldigt små egenföretagare som kör helger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

mb-man  
#154046 Vi kör vanligtvis inte helg.

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154069 Har aldrig varit med om schemalagd helg. Bara att man gett sig iväg frivilligt! Blir ju lite extra klirr i kassan..

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

neslund  
#154085 okey. har man inte nåt inplanerat på helgen så gör de ju int se mkt. å från början så kan de ju ba va bra med några extra timmar i maskinen, mer erfarenhet.

   TS
Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

Ponte  
#162043 Vi kör 3 skift, 06.00-14.00/14.00-22.00/22.00-06.00. Kör man nattskift brukar man börja söndagkväll så man får helg fredagmorgon kl06. Helger är frivilligt men oftast går den nån timme varje helg.

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

neslund  
#162180 okey, men får man köra natt i skogen? ha som fått för mig att mellan 24,00-05-00 få man inte jobba. Eller e ja helt ute å cyckla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Skogshuggarninorr35  
#162181 En anställd får inte köra natt om inte företaget sökt dispens för det.
Och det sägs att det har blivit svårare att få dispens också.

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

JD 2006  
#162190
Skogshuggarninorr35 skrev:En anställd får inte köra natt om inte företaget sökt dispens för det.
Och det sägs att det har blivit svårare att få dispens också.


Ja nu heter det inte dispens längre utan det kallas nå annat har jag fått veta..men tänker inte kolla upp det då jag hatar köra natt :wink:

06-15 och 15-24 är väl ett ganska vanligt skift oxå....finns väl hur många dåliga lösningar som helst på skiftkörning :lol: :lol: Nä det ska va dagtid :smile:

Avatar Fallback

Re: jobba skift/ helg

Pensionär  
#162352
Skogshuggarninorr35 skrev:En anställd får inte köra natt om inte företaget sökt dispens för det.
Och det sägs att det har blivit svårare att få dispens också.



Varför får han inte det? Får han inte även om han själv vill jobba?

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

221  
#162359 nej. handlar om nån som körde ihjäl sig efter ha jobbat natt. sen dess är det förbjudet. men ägaren av maskin får köra natt. rätta mig om jag har fel..

Användarvisningsbild

Re: jobba skift/ helg

Valmet6400  
#162367 Köra ihjäl sig kan man väl göra när som helst, oberoende vilket skift man kört?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).