Bioenergi

Ny på flis

10 inlägg 7023 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny på flis

persoren  
#158634 Funderar en del på att start brasvedförädling samt flisning i liten skala. Björk och gran ved har jag tillgång till men undrar om någon vet om det är tillåtet att flisa och sälja rivingsvirke samt engångspallar...och om det är någon ekonomi i pallarna. Kanske finns det någon omräkningsfaktor för det :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på flis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158788 Fråga inte !
Hittar en miljömupp en färgflaga på rivningsvirke så ska det på destruktion,även om det är målat med äggoljetempera och jordartspigment.

Användarvisningsbild

Re: Ny på flis

totte  
#158821 Pallar brukar vara full i spik, alltså måste man kapa bort allt det, dra ut går vanligen inte. Bör bli rejält olönsamt.

Avatar Fallback

Re: Ny på flis

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158824 Därför krossar man dem och kör med magnetband för att få bort spiken. :)
Men en kross är inget för liten skala...

Avatar Fallback

Re: Ny på flis

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158825 Därför krossar man dem och kör med magnetband för att få bort spiken. :)
Men en kross är inget för liten skala...

Avatar Fallback

Re: Ny på flis

persoren  
#158880 Tack för svar...en följdfråga till då! Hur mycket pall skulle man behöva för att det inte skall falla i kategoring "liten skala" ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på flis

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158882 Skulle tippa på miljontals för att dra runt en kross av vettig storlek. Men jag har ingen bra koll på den branschen utan vet bara att det är grym kapacitet på de krossar jag sett.

Avatar Fallback

Re: Ny på flis

persoren  
#158884 Tack igen! VAr hittar man bäst beg krossar samt ev entreprenörer som man kan hyra in för att krossa??

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på flis

izvek  
#161739 låter som att man tjänar bättre på att sälja korv på torget än att ställa till att krossa pallar, men jag vet inte... kanske ligger mer pengar än jobb i det. =/

Avatar Fallback

Re: Ny på flis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162237 Du får kränga mycket slang på torget i så fall.

Vet nu inte var du håller till, men i Hedesunda finns en entreprenör Åke Lundberg.
Hans kross är måttligt stor, dras av hans egen lastbil.
Han har även magnet-utrustning till den.
500 pall bör du nog ha, allt beroende på fraktlängd osv.
Naturligtvis så ökar intresset/vinsten med större volym.
Ca 85:- m3s kan du få. Det blir flera m3s av kross än av flisning!
Vad bara krossning kostar vet jag inte, förmodligen nått liknande som flisning, ca 50:-m3

Krossa pall är definitivt en hållbar ide

Liten skala är relativt, hos mig krossade han 340m3s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar