Traktorer och processorer

Fri retur på Volvo BM

12 inlägg 13952 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fri retur på Volvo BM

BjornE  
#161187 Hei, har en Volvo BM 2254 (samme hydraulikk som 500). Denne har et dobbeltvirkende uttak og ett enkeltvirkende. Men jeg trenger også en fri retur på hydraulikken. Noen som har erfaring i å ettermontere det?
hydr.gif




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

espena  
#161195 Jada. Jeg monterte fri retur på en Volvo 2204 i fjor sommer. For å kunne hjelpe naboen med rundballpakking. Det jeg gjorde var jeg byttet ut det lokket der du fyller på olje med en hurtigkobling. I dette tilfellet gitt det greit å ha den stikkende rett opp, det var en hann-kobling. Men det er mulig å få alle slags vinkler og bend. Nå husker jeg ikke dimmensjonen på gjengne i lokket, men det finner du ut ;)

Husker jeg rett er hullet i girkassen kon, så vær litt forsiktig når du drar til.

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

BjornE  
#161197 Hei, har tenkt på dette som en mulighet. Har du da borret hull i påfyllingsskruen/-lokket og gjenget opp? Eller bare borret hull og satt i en form for pakning, evt sveiset? Eller har du fått tak i en eller annen ny skrue med en form for gjennomføring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

espena  
#161199 Jeg byttet ut hele lokket. Fikk tak i rørdeler med samme type gjenger hos AEO. Kan få tatt et bilde imorgen.

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161216 Jag har också bytt ut locket mot en snabbkoppling.
Används när jag kör vedklyven med traktorn

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

espena  
#161340 Har snødd noe jævlig her i dag, så har ikke fått tatt bilde. Men mener å huske at det du trenger er 1 tom utvendige gjenger med overgang til utvendige gjenger. Hvilke utvendige gjenger du trenger avhenger av hvilken dimmensjon du har på hurtigkoblingen din. Hør på Felleskjøpet, de solgte disse traktorene i sin tid.

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

BjornE  
#161470 Hei, takk for alle svar. Har bestilt gjennomføring, pakninger og hurtigkopling hos økonomideler. Så det ender nok med at jeg borrer hull i eksisterende lokk og monterer gjennomføring + hurtigkopling. Skal ta et bilde og legge ut når fikset, men det tar nok et par uker. Takk igjen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

volvo_buster  
#161477 Skummar inte oljan då???

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

BjornE  
#161539
volvo_buster skrev:Skummar inte oljan då???


Er det noen andre som har erfaringer eller synspunkter på det? Og hva er i så fall konsekvensen?

Kunne vært greit å vite før jeg gjør noe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

volvo_buster  
#161585
BjornE skrev:
volvo_buster skrev:Skummar inte oljan då???


Er det noen andre som har erfaringer eller synspunkter på det? Og hva er i så fall konsekvensen?

Kunne vært greit å vite før jeg gjør noe.



bara en tanke!

OM nu oljan fyller på i toppen med fritt flöde borde det bli en himla massa skum, med följden av att oljan får en massa luft i sig.

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161596 Det lär bli mycket skum skulle jag tro om oljan får spola fritt från locket och ner.
Men, montera en slang invändigt från locken ner i tanken så är ju det problemet löst.

Vet inte hur det ser ut på en BM 2254 men borde det inte redan finnas en fri retur från ventilblocket som man kan koppla in sig på?

Avatar Fallback

Re: Fri retur på Volvo BM

BjornE  
#163209 Da har jeg fått montert fri retur i påfyllingshullet. Det ble en ny skrue, slik at jeg slapp å borre hull i det originale lokket. Har ikke montert på slange som går ned i tanken (ennå). Kjørte ut ett lass med massaved i dag, krana fungerte fint. Samme gjorde svingen på bommen som nå sitter på det dobbeltvirkende uttaket.

Kommer til å teste ut litt fremover, men så lenge jeg ikke merker noe på hydraulikken (bremser, kran, etc.), så kommer jeg ikke til å montere innvendig slange ned i tanken.

Legger ved et bilde.
fri retur.gif
Hadde oprinnelig tenkt å montere et 90 graders bend på fri retur koplingen, men ble anbefalt å la være da oljen blir varmere enn nødvendig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).