Avverkning (slutavverkning)

Avverkning dålig bärig het

21 inlägg 10970 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning dålig bärig het

Prejer  
#161410 Hej Behöver hjälp

Har ett skifte på 2-3 ha med tall som skall huggas och lämmnas fröträd på, men det bär ej, vi provade i sommras med skördaren 1470 tror jag det var men den kunde ej köra, provade idag igen men då giick det igenom igen, det är bara en skorpa på toppen som är frusen, det är ett fuktigt skifte som är rester av en utdikad myr, vi vill avverkna nu för att kunna rensa dikena och få fart på skogen.

Vi har haft någon enstaka natt med -20 här men kylan går ej nmer i backen trotsa att det är lite snö

Hur ska man göra?

har 2 ideer 1, packa körstråk för maskinen med någon bandmaskin, så det fryser ihop finns det någon annan maskin med bättre bärighet?

2 vänta tills det blir riktig torrt och försöka avverka då.

Någon som har tips eller ideer?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161411 Hittar du någon entrprenör som har en sån här?

http://www.timbear.se/

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161414 En 1470 är väl kanske inte känd som den lättaste maskinen, behövs den kalibern verkligen för den avverkningen? Brukar inte va så grovt på blötare tallmarker..

Annars - packa/trampa väg med medelstor skotare/alternativt fordon, hoppas på bra kyla nåra dygn, och sedan avverka med lagom stor/lätt skördare, typ Valmet 911 med band.
Detta blir kanske lite dyrare avverkning än en stor häv-o-vräk-skördare..

Eller en riktigt torr period i Juni, med ovanstående maskiner...

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

skogshasse  
#161415 hej det finns mindre maskiner som bär prova med en terri eller tandemoxen eller packa snön med en snöskoter typ en grizzly låt det frysa sen bär det lite bättre

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161416 Jag avverkade frötallar på delvis mjuk mark som du beskriver. Skördaren gick igenom och gjorde kanske någon dm djupa spår. Men det var ingenting mot vad som hände när skotaren varit där. Då blev det meterdjupa spår och såg för jävligt ut helt enkelt. Så det jag vill säga är nog att det inte är skördaren som är ditt problem, utan skotaren. Så jag tror att det är lika bra att du satsar på att bygga väg där de ska fram om du inte ska köra sönder allt. Stockmattor ska visst fungera hävdas det på flera ställen. Att vänta på att det ska frysa tror jag är meningslöst. I mitt blöta fryser det aldrig så mycket att en fullastad skotare kan gå fram där utan djupa spår.

Alternativ göra som de skriver ovan och hitta banddrivna maskiner av lägre viktklass, men då blir förstås nettot lägre då det tar längre tid.

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Prejer  
#161423 Tack för alla tips, det blir nog dikesrensning för att sänka vattemnivån i beståndet, sedan vänta till nästa vinter alt om det blir riktigt torrt i sommar.

hur funkar en gremoskördare med band runt om?

Dimensionen kräver inte att det är en 1470, det är köparen som har skickat ditt en sådan, vad finns det mer för maskiner med bra bärighet?

Timbear tror jag inte är ett altenativ i slutavverkning.

Jag håller med om att det är skotaren som är problemet, vilka skotare har bra bärighet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

mashun02  
#161430 Mindre skotare. Band runt om backa in i bestånd, halva lass och i undvik flaskhalsar.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

halvproffs  
#161456 Det brukar bli bra bärighet när det finns vatten i myren, sänker du nivån så håller det inte alls för tyngre maskiner. du måste trampa med någon maskin som det håller någorlunda för.
Men tiden för tillräcklig kyla kanske håller på att rinna ut.

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

ÅsaNisse  
#161459 Du får nog sats på nästa vinter för den 24 feb kastar Mattias den hete stenen och sedan töar det lika mycket underifrån som ovan.( Enligt bondepraktikan)
Jag har samma problem och kommer att försöka satsa på att köra nästa vinter. Så fort det blir lite kallt så ned och packa med fyrhjulingen för att trampa ned snö och ris så frosten kommer ned. kosra och tvärs så mycket man kan.
Sen tror jag att skördaren klarar sig och den i sin tur med lite kyla så bygger det mera tjäle till skotaren.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

mb-man  
#161485 En skördare med 8 hjul med band runt om är bra :smile:

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

wrytter  
#161491 Hej Prejer.

Jag har lösningen på ditt problem då vi bl.a har en del trampning av vintervägar på agendan, men du är tyvärr för sent ute för denna säsong. Men inför nästa säsong börjar du trampa redan då de första minusgraderna är här, och INNAN snön kommer. Vi använder oss av en fyrhjuling och det blir helt suveränt, så om du inte har en fyrhjuling så lej bort görat till någon som har en med plogblad, absolut billigaste sättet för att trampa en vinterväg. Så somsagt, börja trampa redan innan snön kommer så att myren får börja frysa, och komihåg, trampa våldasamt brett, låt säga 15 meter i minsta laget(för när en vinterväg på en myr fryser blir den som en kil neråt, från kanterna sluttar iskroppen ungefär 45 grader innåt mot mitten) så att man inte riskerar att trycka sönder vintervägen. Så fort det kommer snö på din trampade vinterväg så skotta bort den, går väldigt snabbt om man snöröjer innan det blir förmycket. Trampa så ända fram tills du vet att avverkningen skall ske (var ute minst 2 månader i förväg) så kommer du ha en vinterväg som bär vad fan som helst. Trampade för 2 år sedan en 450 meter lång myr och 25 meter brett, lyckades få till 1.4m frusen myr, det hela slutade med att de tog ut en väghyvel och riktade ojämnheterna och hade avlägget på myren, helt otroligt vad pengar bolaget sparade in där då de slapp 450m extra drivningsväg. Men så fort du har fått snö på underlaget du skall trampa, då är det stört omöjligt att få till nånting som blir riktigt bra, så tills vida att du inte får bort snön.
Lycka till, nästa säsong somsagt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

Mäki  
#161509 Allt detta trampande funkar ju om du skall över en myr och sedan hugga på skarp backe men hur gör man när det växer träd där det är för mjukt?

Jag menar om själva skogen är för mjuk slipper man ju inte att trampa för det växer ju en massa träd i vägen.

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161513 Finns några som utrustat sina 1070 och 810 med extra breda Magnumband+hjulband på motordelen på 1070-n.
Verkar va en vettig lösning,men det är ju en rätt stor investering så tror knappast nån skaffar såna band enbart för en avverkning,men det kanske finns nån som har inom vettigt avstånd :?:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

finskpinne  
#161559 Man kan ju fälla några enstaka träd manuellt för att göra några "basvägar" på skiftet på hösten som man sen kan trampa med fyrhjuling elller liknande. Sedan tar man dit så små maskiner som möjligt för att sköta avverkningen när basvägarna har frusit. För med små maskiner håller det nog oftast att köra ut virket korta sträckor till basvägarna om skotarchauffören inte kör i samma hjulspår hela tiden. Myrar har ju ett täcke på ytan som håller att köra på ett par gånger, så om man kör ut ett lass i ett spår och sedan kör ut nästa lass en hjulbredd längre åt sidan så brukar man nog klara sig. Det är flaskhalsarna och krokiga spår som brukar ställa till det. Så om man gör ett par basvägar så undviker man ju flaskhalsarna...

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

finskpinne  
#161561 Skördaren kan ju dessutom flytta virket ganska långt. Jag menar att skördaren kan sträcka sig åt sidan efter en stam som han sedan matar ut åt andra sidan mot basvägen. På det viset kan skotaren nå en stor del av virket från den frusna basvägen. Det minimerar mängden virke som han måste hämta från dom mjuka områdena. Man kan jämföra detta med att använda beståndsgående skördare i gallringar.
Eftersom det bara handlar om 2-3 ha så blir det inte så många basvägar, det beror ju förståss på hur skiftet är format.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).