Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bakfjädring polaris 800 efi

25 inlägg 13204 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bakfjädring polaris 800 efi

Seabass  
#161284 Hehe, jag tycker synd om dej isf :)

Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

SAKO75  
#161286 Har Öhlins fjädrar bak på min. Fungerar bra, visst sjunker den några cm (3-4) men flyttar man kran en bit bakåt och drar ut någon stock bakåt så kan man kompensera på det viset.

Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

bangolf  
#161303 Fråga till seabass
Ska man både byta dämpare och fjädrar eller räcker det att bara byta fjädrar? Vad fick de ge för en uppsättning när du hade 800?

   TS
Användarvisningsbild

Re: bakfjädring polaris 800 efi

Seabass  
#161304 Endast fjädrar har jag bytt, kommer inte ihåg vad de kostade för det va så länge sen jag köpte dem, nu har jag köpt två extra dämpare så jag bara kan byta hela fjäderbenen (4 bultar tot) när jag inte ska använda vagnen på ett tag, den blir så hård utan den på.

Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

bangolf  
#161349 Tack för snabba och bra svar.
Snackade med min polaris Åf idag och det blir nya fjädrar bak hårdaste som dom har. Lovar att lägga upp bilder när jag fått allt på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bakfjädring polaris 800 efi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161352 Blev det HiLifters eller?

Av ren nyfikenhet, varför valde du gå på hårda fjädrar jämt i stället för fjäderlåsning de gånger du kör med vagn?

Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

bangolf  
#161384 Anledningen är att jag mestadels kör tungt och vill ha en permannent lösning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bakfjädring polaris 800 efi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161385
bangolf skrev:Anledningen är att jag mestadels kör tungt och vill ha en permannent lösning.


Låter som det säkert blir bra. Satte hårda fjädrar på min förra och visst, lite stuttig blev den, men väldigt bra när man "nöjesåkte" med passagerare också. Med låsningen blir det det tvärstumt, men som sagt man vinner lite i höjd. Du kan ju alltid komplettera med låsning senare om det mot förmodan inte räcker med fjädrarna. Så gjorde jag. Ska nog komplettera min nya maskin med nya hårda fjädrar också när sommaren kommer, lite det bästa av båda världarna.

Du får återkomma och berätta hur det blev :smile:

Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

bangolf  
#161387 Ja lovar att återkomma när jag har fått allt på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: bakfjädring polaris 800 efi

ord bind  
#163974 har hjälpt vår lokale polarishandlare lite till och från. Där monterade vi
starkste fjädern plus gummi mellanlägg då blev det bra. men bästa
polarisen att dra skogsvagn efter var x2 med omkoplad 4wd dvs öppna
diffar men ändå 4wd + att den är 20cm längre i hjulbas. även atp:n var
bra efter som den har stel bakaxel med diff och spärr. fint med öppen
diff när lasset är tungt och det är trångt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).