mån 13 feb 2012, 22:19#161192
Tyvärr så trycks brochyrerna ofta innan ens en prototyp är klar så vikterna blir direkt uppskattade.
Men när det gäller gallringsskotare så bör man oxå tänka på däckdiametern.
Ett större däck,typ 26 tums har större bärighet än ett mindre,det blir fortare "uppförsbacke" med ett 22 tumsdäck.
Dom här 24,5 tums maskinerna ( 1010E och 840TX) förstårjag mej inte riktigt på...
Vad är vitsen egentligen
Varför inte ha ett rejält 26 tums däck på dom oxå
Här i FIN har 1010E floppat rejält,inte bara för viktens skull utan oxå prismässigt så har Ponsse Wisent tagit den marknad som 1110D hade innan.
En Wisent med motsvarande band/kedjor (och den har 26 tums däck) så ska hållas under 18 ton.
Ska man ha en E-modell så kanske en 1110 E med kort vagnär ett bättre alternativ än en 1010
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....