Föryngring

Helautomatisk skogsgödsling?

13 inlägg 6491 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Helautomatisk skogsgödsling?

matte57128  
#160765 Jag har en hoper gotlandsruss som knatar runt på skogen, har väl hägnat in ett par hektar åt dom än så länge. Nu har jag börjat fundera en del på det som kommer ur dom, om det har någon som helst effekt i gödningssammanhang?
Sommartid äter de i stort sett bara det som växer i skogen, men nu på vintern är det ju 100% tillfört foder. Är det så att gödslingen de gör sommartid är ett "nollsummespel" i och med att de bara äter det som ändå står där och växer?
Är vinterns gödsling ett bra tillskott?
Anledningen till mina funderingar är att jag tagit ut 100% av allt grot i hagen när jag gallrat för att de ska slippa snubbla runt i riset, men jag börjar undra om det kanske inte är helt bra för framtiden :?:

Någon som vet hur detta funkar?

Bifogar en bild också, det blir en hel del gödsel efter de små gynnarna...
DSC_0027.JPG




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Blivande snickare  
#160769 Tror inte dom kan göra nån skada på så pass stora träd om det är det du undrar över, och skiten e ju bara bra. Ett minus är ju att de äter upp alla små träd, bara med tanke på föryngringen.

Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Robertberg  
#160814 Vad jag förstår borde det vara mindre näring i den mängd gödsel som blir kvar, än vad det är i det gräs de äter. Djuren tar ju upp näring.
Men vinterutfordringen jämnar såklart ut det i viss utsträckning.

Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Mäki  
#160821 I det beståndet som är så grovt så ser jag ingen märkbar skillnad i tillväxt utan du skulle kanske börja gallra ur det lite för att lämna utrymme till tillväxt.
Vissa trädslag klarar av att beståndet betas nu förstår jag inte vilka djur du hade?

Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

matte57128  
#160823
Mäki skrev:...nu förstår jag inte vilka djur du hade?

Gotlandsruss, alltså mid-size hästar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Mäki  
#160825 Då skall det gå bra med gran om jag är rätt informerad.
Gallra ur lite och få granen att självföryngra under.
Rötskador kan bli ett problem pga rötterna blir till trampade men har du möjlighet att byta hage när plantorna blir lite gamlare så skall det lösa sig.

Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

valmet862  
#160881 en föryngring lyckas inte med hästar som betar...de äter nog upp alla mindre plantor 😈

Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

matte57128  
#160898
valmet862 skrev:en föryngring lyckas inte med hästar som betar...de äter nog upp alla mindre plantor 😈

Det stämmer, de äter alla typer av plantor, löv som barr. Även mindre träd blir illa skamfilade, särskilt granen, där årsskotten verkar vara riktigt godis.
Men området skall inte föryngras ännu, utan björkskogen skall vara kvar. Jag kommer att gallra ur den ytterligare med jämna mellanrum.

Min fundering bestod mest av ifall man utarmar marken genom ett 100%-igt uttag av grot vid gallringar, och om hästarnas gödslig i så fall kompenserar i nämnvärd omfattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

valmet862  
#160903 tror nog att det inte har nån större betydelse, men visst kompenserar hästskiten säkert en del :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160908 Det tillförs näring till marken genom vittring av berggrund etc, och i sdra Sverige komm en hel del kväve farande genom luften och gödslar.

Hästarna utarmar marken, om du inte låter kadavren ligga och ruttna ner efter dem... ;)

Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161075
matte57128 skrev:
valmet862 skrev:en föryngring lyckas inte med hästar som betar...de äter nog upp alla mindre plantor 😈

Det stämmer, de äter alla typer av plantor, löv som barr. Även mindre träd blir illa skamfilade, särskilt granen, där årsskotten verkar vara riktigt godis.
Men området skall inte föryngras ännu, utan björkskogen skall vara kvar. Jag kommer att gallra ur den ytterligare med jämna mellanrum.

Min fundering bestod mest av ifall man utarmar marken genom ett 100%-igt uttag av grot vid gallringar, och om hästarnas gödslig i så fall kompenserar i nämnvärd omfattning.


Morsan har en del islandshästar. På den tiden hon hade islandshästuppfödning, så fick unghästarna gå ute 24 timmar om dagen året om. I de gamla vinterfållorna finns knappt en enda granplanta, samtidigt som det är tätt med granar utanför staketet. I båda fallen under björkskärm.

Särskilt i februari-mars är hästarna mycket begärlig på bark. Vi brukar slänga till den lite grenar under vintern, men de brukar inte gnagas på förrän fram vid vårvintern. Vet inte riktigt varför, men kan det möjligtvis vara mineralbrist?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 13 feb 2012, 06:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Mäki  
#161076 Okej jag var tydligen helt fel underrättad :oops: bra med många experter som kan styra upp felaktigheter ^:)^

Avatar Fallback

Re: Helautomatisk skogsgödsling?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161086 Frågan gällde väl inte ev. föryngring utan näringsbalansen. Då tror jag att det är som trådskaparen själv säger. Sommaren med enbart bete går jämnt ut men vintern blir ett kolossalt näringstillskott. Det mesta kommer nog att avdunsta eller följa med smältvattnet på våren men något blir förhoppningsvis kvar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).