Före och efter jobbet

Barka tall?

13 inlägg 23569 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barka tall?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1578 Jag funderar på att ta ner ett gäng (25-30) raka, lagom grova tallar, barka dessa och använda som stomme till en slags enkelt maskingarage. Frågan är hur och när man enklast barkar en tall?
När tar man ner trädet?
Hur länge ska det ligga innan man sätter igång?
Vilket redskap är att föredra för arbetet, "skrapa", "barkspade" eller skördaraggregat :wink: ?

Jag provade en gång för ett par år sedan med en tall som jag tog ner på våren och sedan skrapade av barken med en slags skrapa man håller mellan händerna. Det gick lättare än väntat, men kanske finns det ännu bättre sätt?

Mvh,
Björken



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1599 Jag har barkat ca 40 tallar, det är jobbigt! :-)

På grova träd när skorpbarken är 5 cm tjockt är det nästan så att en klenis som jag börjar grina. Annars skall man barka så fort som möjligt, medan det är blött. Har hört att det är mer lättbarkat om man fäller trädet på våren, lossar lättare.

Barkspade använde jag, finns på Skogma. den här anvädne jag

http://www.skogma.de/shop/csc_article_d ... GAo3ZAlFxk

men på grovt virke så skär spetsarna in i trädet, så du skall nog ha en med rak kant.

Några tips från en novis till en annan, barkning tycks vara en bortglömd konst idag. :-)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1600 Det är ett hantverk i sig att barka och framförallt ha rätt grejor.

Förr så vinterbarkade man mycket virke, bla "Props och massa" men det går även bra att "savbarka", på våren.
Ska man vinterbarka så gäller det att ha en tung barkspade (över kilot exkl skaft), medan savbarkning kan utföras med en som bara väger hälften.
Det fanns en hel del fabrikat och modeller att välja mellan förr, och jag kan väl nämna några.

EIA´S - Gränsfors - Urafors - Dala Värmland - Stridsberg - Biörck´s - PIO - Vidéns, osv, osv, där EIA`S/PIO och Gränsfors var vanligast.

Den barkspade som går att köpa idag hos typ Lantmännen är långtifrån vad man kan kalla för "riktig barkspade".
Den har väl dessutom rakslipad egg?, och då får man minst sagt ett helvete att barka.
Leta därför reda på någon gammal huggare i släkt eller grannskapet som kan konsten att "slipa/lägga spaden", så sparar du garanterar in lite blåsor i händerna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1601
Mangan skrev:Jag har barkat ca 40 tallar, det är jobbigt! :-)

På grova träd när skorpbarken är 5 cm tjockt är det nästan så att en klenis som jag börjar grina. Annars skall man barka så fort som möjligt, medan det är blött. Har hört att det är mer lättbarkat om man fäller trädet på våren, lossar lättare.

Barkspade använde jag, finns på Skogma. den här anvädne jag

http://www.skogma.de/shop/csc_article_d ... GAo3ZAlFxk

men på grovt virke så skär spetsarna in i trädet, så du skall nog ha en med rak kant.

Några tips från en novis till en annan, barkning tycks vara en bortglömd konst idag. :-)


Hej Mangan!

(Delar upp ämnet lite)

Ska jag vara ärligt, så har jag aldrig sett en konkavslipad barksbade förr?
Rak eller konvex däremot.

"Hugger", den inte väldigt mycket för dig?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1602 Finns även bark fräsar att montera på sågen. :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1603
Mange skrev:Finns även bark fräsar att montera på sågen. :wink:


Finns det "lösa fräsar" , Mange?.

Det jag sett har varit för mobilsågverk, typ "Bamsesågen", men det är väl kanske mera att betrakta som "Timringstillsats"

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1604
Skogshuggarn skrev:
Ska jag vara ärligt, så har jag aldrig sett en konkavslipad barksbade förr?
Rak eller konvex däremot.

"Hugger", den inte väldigt mycket för dig?


Jo, en del.. Men har inget annat att jämföra med... :-) Blev bättre när man slöade ner spetsarna lite.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1607 Jo, det finns som tillbehör till de flesta märkena.
Jag har sett olika på Elmia o de verkade vara effektiva.

De används till timmring etc

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1608
Mange skrev:Jo, det finns som tillbehör till de flesta märkena.
Jag har sett olika på Elmia o de verkade vara effektiva.

De används till timmring etc


http://www.lakssagen.se/logwizard1.wmv

Kostar????.

Med den där borde det gå bra att göra en glestimmrad rundtimmerstomme.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1609 http://www.lakssagen.se/logwizard.html

Japp, det är en sån! Det finns flera fabrikat o har jag inte fel för mig så har Stihl en egen.

Jag fick syn på en på internet ett par år sedan, en amerikan som visade en såg som var 30 år gammal köpt med denna monterad.
Detta är alltså inget nytt, bara väl undanskymt.

För timmring Stolpstugor etc måste den vara perfekt!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1610 Blev faktiskt lite intresserad av fräsen.

Men innan man slänger barkspaden i sjön så vore det kul med ett pris?.
Någon som har en aning?, för jag hittade inget på hemsidan.

Vidare,,,,

Hur tror ni att knutningen blir och ser ut i färdigt skick med fräsen ,om man "halvmånar", som i filmen?.
Dessutom verkade det "hugga", en smula, och man får ju inte slinta omkring hursomhelst när man knutar.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1613 Tack för alla svar som ramlat in medan jag har varit utan tillgång till dator ett par dagar : :)
En sån där fräs kanske kan vara motiverat om inte priset är alltför blodigt, ska ringa runt lite på måndag och kolla.
Annars blir det väl att ta ett par träd åt gången med barkspaden så att kontorshänderna inte blir helt saboterade :wink: :wink:

Savbarkning... När stiger saven som bäst i tall? Kan man ha nån jämförande hållpunkt med nåt lövträds bladsättning?

Tack,
Björken

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1657 3250 inkl. moms för logwizard.
Vad tycks om det?

/Björken

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).