Traktorn i skogen

Hjelp til hydraulikk timmervagn

4 inlägg 3992 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjelp til hydraulikk timmervagn

BjornE  
#158777 Trenger et råd angående hydraulikk på min traktor/timmervagn.

Har en Volvo BM2254 med hydr.uttak til feks toppstag + en fri retur (se bilde). Og jeg har en timmervagn (Sonnys) med hydraulisk sving på drag. Problemet er at jeg bruker hydraulikk uttaket til kran, og trenger 2 nye uttak til sving på drag. Eller kan jeg kople meg inn på sentralen til krana? Hva bør jeg gjøre for også å få brukt hydraulikken på draget? Hva er enkleste løsning her? Helst vil jeg ha muligheten til å bruke den hydrauliske svingen på draget innenfra traktoren.
hydr BM2254.gif

Vil være takknemlig for råd.

mvh
BjornE



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hjelp til hydraulikk timmervagn

molnia  
#159448 Jag är inte jätteduktig på hydraulik men denna ventilen växlar mellan sving på draget och kranen.
6/2 VENTIL 1/2" MANUELL FASTA
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... 010679&m=1
Jag har förstått det som att man behöver en ventil till som styr svingen. vet inte om denna spak låser eller fjädrar tillbaka.(betyder "fasta" i titeln att den inte fjädrar?)
Om man ska ha kranen på ena uttaget på denna ventil så är det önskvärt att kunna "låsa" spaken i läget till kranen så spaken inte fjädrar tillbaka. Det går ju också att lösa genom att ta ett snöre och lägga runt spaken och fästa någon stans.

denna ventil ska funka att styra svingen med; vet inte om det är tillräcklig storlek på ventilen; 1/4"
MONOBLOCKVENTIL 1/4" dubbelv.
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifie ... 010444&m=1

jag har länkat till ventiler som borde vara rätt modell men om det är rätt storlek får någon annan säga.

Avatar Fallback

Re: Hjelp til hydraulikk timmervagn

BjornE  
#159559 Takk for er godt råd. Dette burde fungere greit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjelp til hydraulikk timmervagn

Endre  
#160565 Jeg tror ikke du trenger en ekstra ventil til å styre svingen. Du bruker den originale spaken i traktoren, og veksler mellom kran og sving med "forgreiningsventilen".
Det står at max fløde på ventilen er 40 l/min. Er dette tilstrekkelig?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).